معضل قیمت شتر برای نظام بیمه ایران

نویسنده

» مقاله گاردین درباره دستگاه قضایی ایران

رابرت تیت

 

با افزایش قیمت سوخت، ترافیک گره خورده و رانندگی هولناک راننده ها، صاحبان خودرو در ایران فکر می کردند وضع از این بدتر نخواهد شد.

اما حالا خطر دیگری از راه رسیده که اوضاع را پیچیده تر کرده است: افزایش قیمت شتر!

بیمه گذاران، مالکان خودرو و حتی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از تصمیم مربوط به متناسب کردن خسارت مالی قابل پرداخت در حوادث رانندگی در جاده های پرسرعت کشور با بهای یک جانور کند، مختص مسافرت در کویر، شگفت زده شده اند.

دستگاه قضایی ایران که مستقل از دولت احمدی نژاد است، تصمیم گرفت از هفته آینده خسارت مالی یا « دیه» قابل پرداخت به بستگان قربانیان حوادث جاده ای را معادل بهای 100 شتر در نظر بگیرد.

این رویکرد سبب دو برابر شدن خسارت مالی از 450 میلیون به 900 میلیون ریال (معادل 52,000 پوند انگلیس) خواهد شد. غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت این افزایش ناگهانی ناشی از فقدان ارتباط بهای دیه با بهای شتر در ظرف سال های گذشته بوده است و خون بها به طور مصنوعی پائین نگه داشته شده بود.

وی به خبرنگاران ایرانی گفت: «متأسفانه در جریان سال های اخیر بهای شتر تنها یک باربه عنوان پایه در نظر گرفته شده است. هرسال مبلغ دیه بر اساس نرخ تورم افزایش یافته است در حالیکه این نحوه محاسبه اشتباه است.»

وی گفت تفسیر ایران از شریعت اسلامی اینگونه است که اجازه می دهد مبلغ دیه معادل با قیمت 100 شتر، 100 گوسفند، 200 گاو و یا معادل آن از نقره، طلا و یا 200 پارچه زربافت یمنی باشد.

مسؤولان تصمیم گرفتند بهای شتر در سه استان حاشیه ای در ایران را که معادل با 9 میلیون ریال است، به عنوان بهای عادلانه اعلام کنند.

شرکت های بیمه واکنش ناباورانه ای داشتند و اعلام کردند در نتیجه افزایش پرداخت ها در کشوری که همین حالا نیز یکی از بدترین آمارهای مرگ و میر جاده ای را دارد، ورشکسته خواهند شد. تخمین زده می شود در ایران در هر سال 23,000 نفر در حوادث جاده ای کشته می شوند.

در عین حال، منتقدان نگران هستند صاحبان خودرو به دلیل بالارفتن مبلغ بیمه از پرداخت آن خودداری کنند و در نتیجه بر تعداد زندانیان دیه افزوده شود.

احمدی نژاد که از تصمیم گرفته شده مبنی بر اختصاص یارانه به شرکت های بیمه برای انطباق با این قانون جدید به خشم آمده بود، اعلام کرده است این موضوع را با آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی مطرح خواهد کرد.

پلیس راهنمایی و رانندگی و ستاد دیه کشور اعلام کرده اند این تصمیم می تواند رانندگی امن تر را تشویق کند. اسدالله جولایی رئیس این ستاد در توجیه تصمیم جدید، رانندگی ایمن را به ترک سیگار مرتبط ساخت.

وی گفت: «اگر راننده سیگاری پول استعمال دخانیاتش را پس انداز کند، می تواند پول پرداختی به بیمه را پرداخت کند.»

منبع: گاردین- 3 ژوئن