روحانی آزادی‌ها را بیشتر نکرده است

نویسنده

» گزارش رویترز از اظهارات دبیر کل سازمان ملل

بان کی‌ مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نتوانسته به وعده‌های انتخاباتی خود برای تامین آزادی بیشتر بیان عمل کند و آمار اعدام از زمان انتخاب او رشد چشمگیری داشته است.

روحانی که در ماه ژوئن پیروز قاطع انتخابات ایران بود توانست با کشورهای غربی بر سر مسئله هسته‌ای به توافق برسد. اما شاید به خاطر فشارهای تندروهای داخلی نتوانسته در کشور اصلاحاتی را که رای‌دهندگان به آن امید داشتند برآورده سازد.

بان در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل، مجازات اعدام در ایران را مورد توجه قرار داد و خواستار آزادی فعالان، وکلا و روزنامه‌نگاران و همچنین زندانیان سیاسی شد که به گفته او به خاطر دفاع از حق آزادی بیان در زندان هستند.

بان گفت: “دولت جدید به رغم وعده‌هایی که رئیس‌جمهور در کمپین انتخاباتی و پس از ادای سوگند داد، نتوانسته پیشرفت قابل توجهی در ترویج و دفاع از آزادی بیان و عقیده انجام بدهد. رسانه‌های چاپی و همچنین آنلاین هنوز با محدودیت و توقیف روبرو هستند”.

وی افزود، ایرانی‌هایی که نظرات یا اعتقادات مخالف خود را بیان می‌کنند با خطر بازداشت و تعقیب مواجه می‌شوند.

بان از آزادی ۸۰ زندانی سیاسی از جمله نسرین ستوده در ماه سپتامبر و بازگشت برخی از دانشجویان و استادان به دانشگاه‌ها استقبال کرد، اما گفت تعداد زیادی زندانی سیاسی از جمله وکلا، فعالان حقوق زن و روزنامه‌نگاران در حبس هستند.

بان خاطرنشان کرد که مهدی کروبی و میرحسین موسوی، از نامزدهای انتخابات ۲۰۰۹ از سال ۲۰۱۱ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی بسر می‌برند.

“دبیرکل از رئیس‌جهوری می‌خواهد آزادی سریع دو رهبر مخالفان را مورد بررسی قرار بدهد و دسترسی آن‌ها به امکانات پزشکی را تسهیل کند.”

بان گفت، عبدالفتاح سلطانی، محمدعلی دادخواه و محمد سیف‌زاده از فعالان و وکلا، تنها به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و تجمع، زندانی شده‌اند.

وی گفت، سلطانی در نوامبر گذشته به خاطر عدم دسترسی برخی از زندانیان به امکانات پزشکی اعتصاب غذا کرد.

گزارش بان می‌گوید، ۳۵ روزنامه‌نگار از ماه دسامبر زندانی شده‌اند و در آن ماه ۱۶ فعال اینترنتی نیز به جرم نشر مطالب و وب‌سایت برای عناصر بیگانه دستگیر شدند. “گزارش شده که برخی از بازداشت‌شدگان اداره کنندگان صفحات فرهنگی و اجتماعی محبوب در فیسبوک بوده‌اند.”

بیشتر اعدام‌های ایران بخاطر جرائم مواد مخدر بوده اما در میان آن‌ها زندانیان سیاسی و اقلیت‌های قومی هم وجود داشته است.

وی گفت، سال گذشته بین ۵۰۰ تا ۶۲۵ نفر اعدام شده‌اند، از جمله ۵۷ اعدام که در ملاء عام صورت گرفته که باعث نگرانی ناوی پیلای، مامور عالی حقوق بشر سازمان ملل شده است.

بان گفت، بیش از ۴۰ نفر در نیمه اول ژانویه ۲۰۱۴ اعدام شده‌اند.

بان عنوان کرد: “دولت جدید رویکرد خود در مورد مجازات اعدام را تغییر نداده و اجازه داده که رویه دولت‌های قبلی که متکی بر اعدام برای مبارزه با جرائم است ادامه یابد.”

بان گفت، ایران از سال ۲۰۰۵ به هیچ بازرس سازمان حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود نداده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران و وزیر خارجه سابق مالدیو قرار است گزارش خود را در روزهای آتی ارائه بدهد. انتظار می‌رود نشست ژنو ماموریت او را که ۲۸ مارس تمام می‌شود برای یکسال دیگر تمدید کند.

منبع: رویترز - 11 مارس 2014