سناریوی خونین برای فعالان حقوق بشر

نویسنده
نازنین کامدار

» مرحله تازه ای از سرکوب های بعد از انتخابات

موج جدید سرکوب فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی در ایران که با انتشار اطلاعیه شامگاه شنبه دادسرای عمومی و انقلاب تهران آغاز شده بود، بااتهامات سنگین کیهان و فارس و همچنین از کارانداختن سایت های مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و پخش گزارشی با عنوان ”ویژه برنامه جنگ سایبری علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی”از تلویزیون دولتی ایران،  وارد مرحله ای تازه شد.

همزمان با انتشار این اطلاعیه، سایت های متعلق به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از جمله خبرگزاری “هرانا”، مورد  تخریب عوامل سپاه پاسداران از طریق اخذ اطلاعات فنی سایت از بازداشت شدگان قرار گرفته و علامت “ارتش سایبری ایران” و “گرداب” در صفحه اصلی آنها جای داده شده است.
گفتنی است خبرگزاری هرانا در ماه های اخیر به دلیل جمع آوری و انتشار اخبار مربوط به نقض حقوق بشراز جمله بازداشت های پس از حوادث عاشورا، به یک منبع معتبر اینترنتی در این زمینه  تبدیل شده بود.
در همین حال در اقدامی کم سابقه، همزمان با صدور اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران و از کار انداختن سایت های مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خبرگزاری فارس در “گزارشی اختصاصی” ادعاهای بیشتری را به اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران افزوده است.
خبرگزاری فارس، ارگان افراطیون وابسته به سپاه عنوان گزارش اختصاصی اش را “عملیات ضد جاسوسی سپاه حریم ولایت و امنیت کشور با مجوز قوه قضاییه” انتخاب کرده و علاوه بر موارد اتهامی درج شده در اطلاعیه دادسرا بر ضد بازداشت شدگان و فعالان حقوق بشر در ایران، راه اندازی کمپین یک میلیون امضاء، انتشار اخبار سرکوب اقلیت ها در ایران و افزایش مطالبات زنان را از جمله دیگر اتهامات بازداشت شدگان برشمرده و ضمن نام بردن از سه تشکل مدنی “مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران “، “کانون مدافعان حقوق بشر “و” کمیته گزارشگران حقوق بشر” مدعی جاسوسی این نهادها برای سی.آی.ای شده است.
 خبرگزاری فارس مدعی شده است که این تشکل ها با بودجه سازمان سی.آی.ای اداره می شوند: “این سه تشکل فعالیت خود را از سال‌های گذشته آغاز و پس از تصویب بودجه 400 میلیون دلاری سازمان سیا توسط کنگره، شتاب بیشتری به فعالیت های خود دادند”.
این خبرگزاری درباره مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می نویسد: “احمدباطبی یکی از اعضای این مجموعه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مذاکراتی را همراه با کیوان رفیعی با تنی چند از عوامل گروهک تروریستی منافقین جهت مسلح شدن و اقدام به ترور و به آشوب کشاندن کشور داشته است. باطبی همچنین در دیدارهایی که با رزیتا منطقی سخنگوی دفتر لندن انجمن پادشاهی داشته است درباره نحوه عضوگیری و انجام عملیات مشترک تروریستی در داخل ایران مذاکراتی داشته است”.
فارس در ادامه توضیح “عملیات پیچیده امنیتی سپاه حریم ولایت”، صفحه  کانون مدافعان حقوق بشردر دانشنامه آزاد ویکیپدیا را کپی و نام اعضاء موسس این تشکل از جمله شیرین عبادی، محمد شریف، عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی را منتشر کرده و مدعی ارتباط این وکلا با “فرقه ضاله بهاییت” شده است.
در سومین بخش گزارش منتشر شده در خبرگزاری فارس از نتایج  این”عملیات پیچیده” درباره کمیته گزارشگران حقوق بشر، نام اعضای این تشکل نیز از دانشنامه آزاد ویکیپدیا کپی شده و در تشریح اتهام این تشکل آمده است: “راه اندازی کمپین یک میلیون امضا، القای تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری، دامن زدن به مطالبات فمنیستی، اهانت به شریعت اسلام و سازماندهی زنان و دانشجویان برای حضور در آشوب های پس از انتخابات از جمله اقدامات این کمیته بوده است”.

روزنامه جوان، ارگان مطبوعاتی سپاه پاسداران نیز در گفت و گو با یک “منبع آگاه” از آنچه که  “اعتراف سرپل حقوق بشری سایبری به دریافت ماهیانه 2 میلیون دلار” خوانده خبر داده و مدعی شده است که این پول به شماره حسابی در بانک کشاوزی واریز می شده است.

همزمان روزنامه کیهان نیز در تیتر اول خود به این ماجرا پرداخته و در قالب “گزارشی اختصاصی” جزییات بیشتری از این سناریو را منتشر کرده است.در گزارش کیهان می خوانیم: طرح “بی ثبات سازی ایران” در سال 2006 میلادی توسط سازمان سیا تهیه و با اختصاص بودجه 400 میلیون دلاری توسط کنگره آمریکا، با دستور “بوش” ابلاغ و عملیاتی شد. بخشی از این طرح، راه اندازی نوعی جدید از “جنگ اطلاعاتی” موسوم به “جنگ سایبری” بود که از سال 2006 میلادی و با بکارگیری گروههای ضدانقلاب از جمله حزب صهیونیستی بهائیت، منافقین، سلطنت طلبان و برخی گروهک های دیگر، مورد توجه ویژه آمریکایی ها قرار گرفت. در این راستا تأسیس شبکه موسوم به “ایران پراکسی”از مهمترین اقداماتی است که در این سال توسط سازمان سیا تحت پوشش دفترIBB، وزارت امورخارجه آمریکا و با بودجه اولیه بالغ بر 50 میلیون دلار انجام شد. در ادامه این “گزارش اختصاصی” آمده است:
در جریان آشوب ها و اغتشاشات تابستان 88، طرحی با محوریت فردی با آی دی raha در فضای اینترنت منتشر شد که بسرعت فراگیر و موسوم به طرح “خاموشی سبز” بود. یکی از اعضای شبکه جنگ سایبری به عنوان مبتکر این طرح- که خود کارشناس ارشد مطالعات برق و از مدیران شرکتهای طرف قرارداد با وزارت نیرو توانیر بود- با ارائه راهکارهایی در دو سطح عمومی و خصوصی، قصد داشت تا با انجام اقدامات و مانورهایی در شبکه سراسری توزیع برق به نحوی اخلال و اختلال نماید. این اقدامات می توانست منجر به بروز خاموشی های گسترده شده و علاوه بر خسارات جبران ناپذیر، تنش اجتماعی گسترده ای را تولید کند. این فرد در ایمیل هایش به سایر همکارانش نیز اعلام کرده بود که انجام این طرح و تکرار آن باعث ویرانی پایه های حکومت می شود. گزارشگر کیهان سپس با افشای این نکته که مقامات امنیتی “با استفاده از ظرفیت این پروژه، با اعضای شبکه ارتباط صوری” برقرار کردند، نوشته است: در نهایت طی اقدام ضربتی مرکز سایبری سپاه مدیریت سایت ایجاد شده توسط شبکه مذکور و بانک اطلاعات آن در اختیار مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری قرار گرفت که منجر به دستگیری عوامل اصلی شبکه، 15 روز قبل از موعد اجرای این طرح شوم شد.
کیهان در ادامه ادعا کرده است که “بودجه های کلان اختصاص یافته از سوی سازمان سیا برای انجام به اصطلاح کودتای اینترنتی در ایران” در سال گذشته افزایش یافته و “از نظر مأموران سیا زمین اصلی جنگ با نظام جمهوری اسلامی به حوزه سایبر منتقل شده است.” کیهان در ادامه با نام بردن از تعداد زیادی از دستگیرشدگان، اتهامات سنگینی را به آنان وارد کرده که از جمله می توان به “استفاده از هکر یا گروه های هکری برای حمله به سایت های حیاتی ارگان های دولتی و شخصیت های عالیرتبه نظام”، “انتقال متهمین یا فعالین سیاسی به خارج از کشور”، “سهولت دسترسی آشوبگران به شبکه های مجازی اجتماعی نظیر فیس بوک، فرند فید و… و هماهنگی های آشوبگران با یکدیگر از طریق اینترنت” اشاره کرد. کیهان همچنین با ربط دادن این سناریو با جنبش سبز و معترضان به تقلب در انتخابات، نوشته است که یکی از متهمین اصلی این گروه “قبل از انتخابات مخفیانه به تهران آمده و با دوستانش در ستاد ونک یکی از نامزدهای ناکام ریاست جمهوری ملاقاتهایی نمود.”  

در ادامه این “گزارش اختصاصی” آمده است:
در جریان آشوب ها و اغتشاشات تابستان 88، طرحی با محوریت فردی با آی دی raha در فضای اینترنت منتشر شد که بسرعت فراگیر و موسوم به طرح “خاموشی سبز” بود. یکی از اعضای شبکه جنگ سایبری به عنوان مبتکر این طرح- که خود کارشناس ارشد مطالعات برق و از مدیران شرکتهای طرف قرارداد با وزارت نیرو توانیر بود- با ارائه راهکارهایی در دو سطح عمومی و خصوصی، قصد داشت تا با انجام اقدامات و مانورهایی در شبکه سراسری توزیع برق به نحوی اخلال و اختلال نماید. این اقدامات می توانست منجر به بروز خاموشی های گسترده شده و علاوه بر خسارات جبران ناپذیر، تنش اجتماعی گسترده ای را تولید کند. این فرد در ایمیل هایش به سایر همکارانش نیز اعلام کرده بود که انجام این طرح و تکرار آن باعث ویرانی پایه های حکومت می شود.

کیهان در ادامه با نام بردن از تعداد زیادی از دستگیرشدگان، اتهامات سنگینی را به آنان وارد کرده که از جمله می توان به “استفاده از هکر یا گروه های هکری برای حمله به سایت های حیاتی ارگان های دولتی و شخصیت های عالیرتبه نظام”، “انتقال متهمین یا فعالین سیاسی به خارج از کشور”، “سهولت دسترسی آشوبگران به شبکه های مجازی اجتماعی نظیر فیس بوک، فرند فید و… و هماهنگی های آشوبگران با یکدیگر از طریق اینترنت” اشاره کرد.

 

علاوه بر “گزارش های اختصاصی” کیهان و فارس و ادعاهای “منبع آگاه” روزنامه جوان، سیمای جمهوری اسلامی نیز در بخش خبری 20:30 شامگاه دیشب گزارشی را پخش و طی آن فردی به نام “کیوان رفیعی” را بنیانگذار مجموعه فعالان حقوق بشر ایران معرفی وضمن نشان دادن عکس های صفحه آلبوم شخصی وی در فیس بوک، از او با عبارت “منحرف اخلاقی و بیمار جنسی” یاد کرد.

سیمای جمهوری اسلامی که در گزارش خود تصاویر کیوان رفیعی را با جلوه های ویژه تصویری مخلوط کرده بود و می کوشید به مخاطبان القاء کند مجموعه فعالان حقوق بشر یک شبکه زیر زمینی “فحشا” و وابسته به “قرارگاه اشرف” و “کاخ سفید” است همچنین مدعی شد که: “فعالان حقوق بشر در ایران از عبدالمالک ریگی حمایت کرده اند”.

سیمای رسمی جمهوری اسلامی همچنین تصاویری از احمد باطبی را از صفحه فیس بوک وی در حال شرکت در یک میهمانی پخش کرد و ضمن متهم کردن وی به فساد اخلاقی، مدعی شد او تاکنون دوبار در قرارگاه اشرف وابسته به سازمان مجاهدین خلق آموزش نظامی دیده است. در این بخش از گزارش، عکسی از احمد باطبی که لباسی شبه نظامی در زمان خروج از مرزهای زمینی ایران  بر تن دارد، به عنوان سند همکاری او با سازمان مجاهدین خلق مورد استناد قرار گرفت.

این گزارش همچنین با مونتاژ صدا و تدوین گفته های خانمی که با بخش “زن امروز” تلویزیون صدای امریکا به عنوان “سخنگوی انجمن پادشاهی” گفت و گو می کرد، احمد باطبی را با عبارت “کدبان احمد باطبی” معرفی کرد.

یک کارشناس در این مورد به روز گفت: “در اصل مصاحبه کلمات «کدبان» و «احمد» در دو جای مختلف از زبان مصاحبه شونده بیان شده، اما صدا و سیما با چسباندن این دو واژه به هم و تقلید صدای گوینده برای ادای واژه «باطبی»، عبارت «کدبان احمد باطبی» را برای القای این نکته که احمد باطبی از اعضای انجمن پادشاهی است در کنار هم قرار داده است”.

به گفته این کارشناس، “کدبان” لقبی است که خانمی که به عنوان “سخنگوی انجمن پادشاهی در لندن” در زمان برگزاری دادگاه های حوادث پس از انتخابات با صدای امریکا مصاحبه می کرد برای نام بردن از هواداران و اعضای این انجمن، از آن استفاده کرده بود.

در همین حال مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با انتشار اطلاعیه ای به ادعاهای دادسرای عمومی و انقلاب تهران و خبرگزاری های وابسته به سپاه واکنش نشان داده  و از عزم این مجموعه در ادامه فعالیت های خود خبر داده است.

این تشکل سرکوب های اخیر فعالان حقوق بشر را ناشی از تلاش ناکام دولت ایران برای جلوگیری از فعالیت مجموعه فعالان حقوق بشر در نشست ژنو و افشای موارد نقض حقوق بشر دانسته و آورده است: “از نظر مجموعه، این هجمه از آنجا شکل می گیرد که تمامی فشارها، خاصه بازداشت های گسترده بهمن ماه و 11 اسفند که قاطبه آن را همکاران سابق یا حتی افراد بی ارتباط با مجموعه تشکیل می دهند و همینطور توسل نهادهای امنیتی به گروگانگیری اعضای بیگناه خانواده ها و تلاش برای متوقف کردن فعالیت های مجموعه باعث انصراف مجموعه از حضور در نشست ژنو نشد. این تشکل درتاریخ هشتم مارس، در نشست ژنو حاضر و نسبت به افشای نقض حقوق بشر در ایران اقدام کرد و از جامعه بین الملل خواستار پایان دادن به مماشات با دولت ایران و لزوم هزینه سازی برای ناقضان حقوق بشر شد. نماینده مجموعه در نشست در سخنرانی خود نسبت به اقدامات تلاقی جویانه دستگاه امنیتی به دلیل حضور در این نشست هشدار داده بود”.

گفتنی است، محمد جواد لاریجانی نماینده  جمهوری اسلامی در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در اظهار نظرهای پیاپی در طی اجلاس مدعی شد که در ایران کسی به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات اعدام نشده، ایران فاقد زندانی سیاسی است و بهاییان یک اقلیت اعتقادی هستند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در اطلاعیه خود علت از کار افتادن سایت های این مجموعه را تحت فشار قرار دادن برخی از اعضای بازداشتی دانسته و افزوده است: “بررسی تیم فنی مجموعه نشان می دهد که نوع خرابکاری تیم گرداب، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هیچ وجه مبتنی بر کار علمی نبوده و این نوع خرابکاری با بازداشت برخی از اعضای شرکت خدمات دهنده فنی به این مجموعه در داخل کشور و پس شکنجه آنها و دریافت اطلاعات صورت گرفته است”.

مجموعه فعالان حقوق بشر در اطلاعیه خود سرکوب های اخیر را  فاز اول “سناریویی خونین” و “سرفصلی جدید در برخورد با فعالان مدنی” دانسته که در آستانه چهارشنبه سوری کلید خورده است.سناریویی که با بازداشت برخی روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و حقوق بشری در روزهای گذشته موجب نگرانی خانواده های بازداشت شدگان شده است.

گفتنی است هفته گذشته خبرگزاری های وابسته به سپاه و دولت در اقدامی هماهنگ و به بهانه  انتشار مقاله ای از یک مقام سابق وزارت خزانه داری امریکا، مدعی ارتباط جاسوسی و مالی روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و هواداران جنبش سبز با امریکا شده بودند.