زن احمدی نژاد هم خبرساز شد

نویسنده
حسین محمدی

» با معرفی در یک مراسم دولتی

دولت محمود احمدی‌نژاد٬ به مناسبت روز زن اقدام به معرفی ده زن تاثیرگذار و خبرساز سال ۹۰ کرد. زهره الهیان (نماینده مجلس هشتم)٬ فرحناز رافع (اولین زن رییس در جمعیت داوطلبان سازمان هلال احمر)٬ حلیمه عالی (اولین زن نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سیستان و بلوچستان)٬ فریبا علاسوند (دارنده بیشترین مقالات درحوزه زن و خانواده)٬ ننه فتح اللهی معروف به نه نه علی (مادری که ۲۰ سال در مزار فرزندش اطراق کرد)٬ مریم مجتهد زاده لاریجانی (رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری)٬ زهرا سادات مشیر (مشاور امور بانوان شهرداری تهران)٬ مرضیه وحید دستجردی (اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی ایران) ، مریم هاشمی (دارنده مدال طلای ووشوی جهانی) و مهندس اعظم السادات فراحی (همسر احمدی نژاد)٬ده زنی هستند که به این عنوان از آنان یاد شده است.این در حالیست که در سال ۹۰ کسانی که خبرسازان ایران را دنبال می کردندبا نام های دیگری رو به رو بودند.زهرا رهنورد، فاطمه کروبی،نسرین ستوده، نرگس محمدی و بهاره هدایت از این جمله هستند که همگی در زندان و یا در محدودیت به سر می برند.

نسرین ستوده: وکیل دادگستری٬ که وکالت برخی کشته‌ و اعدام شدگان اعتراضات پس از انتخابات را به عهده داشت٬ از سال ۸۹ در بازداشت به سر می‌برد. وی براساس حکم دادگاه به زندان و محرومیت از وکالت محکوم شده است.

ستوده در دوران زندان خود چندین بار دست به اعتصاب غذا زده و مدت‌ها از ملاقات حضوری بافرزندان خود نیز محروم بوده است.

بهاره هدایت، فعال دانشجویی و از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از دی ماه سال ۸۸ بازداشت و دراین مدت دو بار - و پس از تحمل بیش از دو سال زندان -به مرخصی آمده است. یکی از مرخصی‌های بهاره هدایت٬ برای معالجات پزشکی بوده است. وی به ۹ سال و نیم زندان محکوم شده است.

فاطمه کروبی؛ همسر مهدی کروبی٬ یکی از رهبران جنبش سبز٬در سال ۹۰ مدت‌ها به همراه مهدی کروبی در حصر خانگی بود. وی در این مدت از مراقبت‌های پزشکی نیز محروم بود. فاطمه کروبی اواخر سال گذشته برای معالجه از حصر بیرون آمد و در این مدت به اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت مهدی کروبی در حصر پرداخته است. از جمله اقدامات وی نگارش نامه‌ای به صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضاییه بود که در آن وضعیت کروبی در حصر را بدتر از دوران بازداشت وی در زمان شاه خوانده بود.

نرگس محمدی: از اعضای کانون مدافعان حقوق‌بشر٬ عضو هیات اجرایی شورای ملی صلح و همسر تقی رحمانی است. محمدی یک بار سال گذشته بازداشت و در دوران حبس به دلیل فشارهای وارده دچار فلج عضلانی شد. پس از خروج تقی رحمانی از ایران٬ وی حاضر به ترک کشور نشد اما با وجود وضعیت جسمانی وخیم ٬ توسط دادگاه برای اجرای حکم ۶ سال حبس٬ به زندان فراخوانده شد. محمدی در این مدت در انفرادی به سر می‌برد و مجددا دچار مشکلات جسمی شده است. همسر وی ٬ تقی رحمانی٬ رفتار ماموران امنیتی با وی را گروگان‌گیری نامیده است.

 زهرا رهنورد،همسر میرحسین موسوی٬ یکی از دو رهبر جنبش سبز٬ به همراه وی از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حصر به سر می‌برد. وی در این مدت فشارهای مختلفی را تحمل اما هم‌چنان بر مواضع خود پای‌فشاری کرده است. رهنورد در‌ آخرین دیدار با فرزندان خود گفت حتی در صورت اعدام نیز بر مواضع خود خواهد ایستاد.

 شبنم مددزاده، از فعالان دانشجویی از اسفند سال ۸۷ در بازداشت به سر می‌برد و در این مدت امکان استفاده از مرخصی را نیافته است. مددزاده به همراه برادر خود - که فعالیت سیاسی نداشته - بازداشت و بارها تهدید شده است که در صورت عدم اعتراف٬ برادرش محکوم خواهد شد.

مهسا امرآبادی،روزنامه‌نگار و همسر مسعود باستانی پس از اعتراضات به نتایح انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ بازداشت و پس از چند ماه آزاد شد. همسر وی نیز از تیرماه سال ۸۸ بازداشت و از آن زمان اجازه استفاده از مرخصی را نیافته است. امرآبادی که یک بار دیگر نیز بازداشت شده بود٬ هفته گذشته برای گذراندن دوران حبس خود به زندان اوین احضار شده است.

 نازنین خسروانی روزنامه‌نگاری زندانی است که پیش از این هم مدتی را در بازداشت به سر برده بود. وی در دادگاه به ۶ سال زندان محکوم شد٬ اما مسوولان قضایی و امنیتی به وی اعلام کردند که در صورت نوشتن درخواست عفو٬ به زندان نخواهد رفت. خسروانی اما از این مساله امتناع کرد و برای گذراندن حکم حبس خود اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

مواضع و محکومیت این زنان در صدر اخبار جهانی قرار داشته و اعتراضات محافل داخلی و خارجی، شخصیت ها و نهادهای حقوق بشری و اتحادیه اروپا را برانگیخته است.