عراق در تولید نفت از ایران پیشی می گیرد

نویسنده

» گزارش زاویه از تغییر ترکیب تولید کنندگان

تولید نفت خام عراق با افزایشی معادل روزانه 195000 بشکه در ماه آوریل به 3.03 میلیون بشکه رسید که این خود صادرات نفت این کشور را به 2.51 میلیون بشکه در روز رساند؛ این بیشترین میزان صادرات نفت عراق پس از اشغال کویت توسط این کشور است.

در واقع عراق در سال جاری بیشترین افزایش تولید را در اوپک داشته است.

تولید نفت خام اوپک در آوریل 410000 بشکه در روز افزایش یافته  و به 31.58 میلیون بشکه در روز رسیده است که 85 درصد این افزایش را عراق، نیجریه و لیبی تامین کرده اند. در واقع افزایش تولید نفت عراق نیمی از افزایش صادرات نفت را تامین کرده است.

صعود عراق در صادرات نفت در زمانی اتفاق می افتد که رقیب آن ایران در حال نزول است.

تولید کنندگان اوپک به افزایش تولید خود پرداخته اند تا با اختلال احتمالی که بر اثر توقف یا کاهش صدور نفت ایران بر اثر تحریم های اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه ایجاد خواهد شد مقابله کنند. انتظار می رود تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بین 800 هزار تا یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران را کاهش دهد.

دانیل یرگین، تاریخدان نفتی در یک کنفرانس گفت: «تاریخی است؛ این داستان سلطه تاریخی بر خلیج فارس است. و دراین میان رقیب شیعه ایران -ـ عراق ـ- در حال تاختن است. ایران از افزایش ذخایر و صادرات نفتی عراق نباید خوشحال باشد.»

از سوی دیگر صدور نفت خام ایران در ماه گذشته تغییر چندانی نکرد و در حد 3.3 میلیون بشکه در روز باقی ماند، ولی مشتریان اصلی نفت ایران نظیر ژاپن و کره جنوبی  به تدریج خرید نفت خود از ایران را کاهش داده اند.

گزارشاتی از ذخیره کردن نفت خام ایران در تانکر های نفتی نیز منتشر شده است

به نظر می رسد بخشی از نفت فروش نرفته در ماه مارس در ماه آوریل در تانکر ها و شناورها ذخیره شده است. میزان این ذخیره بین 20 تا 35 میلیون بشکه تخمین زده می شود.

تحلیلگران معتقدند تولید نفت خام عراق تا آخر سال جاری از تولید ایران پیشی خواهد گرفت. نزول ایران و صعود عراق نقش مهمی در بازار جهانی نفت و بر منطقه خواهد داشت.

عراق با اعلام کردن دور جدید واگذاری پروژه های نفتی در آخر ماه مه، به احتمال قوی در مسیر افزایش چشمگیر صادرات نفتی و کسب درآمد برای توسعه زیرساخت های خود قرار خواهد گرفت.

عراق 143 میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد و در جهان مقام پنجم را دارد.

واگذاری پروژه ها در این نوبت شامل میادین نفتی با مساحت متوسط 6500 کیلومتر مربع است. شرکت های برنده مناقصه ها کار اکتشاف، برآورد، توسعه و تولید را در مناطق تعیین شده بر عهده خواهند داشت.

در این دور از مناقصه ها توسعه میادین گاز عراق نیز در برنامه گنجانده شده است.

چهل و هفت شرکت بزرگ نفتی دنیا، ازجمله شورون، بی پی، شل و توتال در این مناقصه بین المللی شرکت می کنند.

یک از مشکلاتی که عراق با آن روبروست آن است که دولت محلی کردستان عراق ادعا می کند که باید اختیار داشته باشد تا برای استخراج نفت مستقلا اقدام کند. بغداد با این موضع مخالف است و با هماهنگی با شرکت های بین المللی موفق شده است بلندپروازی های کردستان را مهار کند.

شرکت هایی که با کردستان عراق وارد معامله شوند از استخراج منابع نفتی عراق محروم می شوند.

منبع : زاویه – 13 مه 2012