پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

عناوین تازه ی بازار کتاب ایران در پشت ویترین، در این شماره: آخرین فیلم نامه ی بیضایی، تاریخ و عملکرد تفکر مافیا، زنان و سروده هایشان در گستره ی ادب فارسی و دیگر کتاب های تازه…

 

تازه های کتاب ایران

مردان شورشی: شرحی بر مبارزات سال های دور باصری ها با حکومت مرکزی

 نویسنده: جواد اسلامی

432ص، شیراز: انتشارات نوید شیراز، 1389، چاپ اول

این کتاب، رمان و گزارشی تاریخی است که بر اساس مبارزات ایل «باصری» در دوره «پهلوی» شکل گرفته است؛ زمانی که عشایر جنوب به خصوص قشقایی ها در دهه 1340 شمسی به مبارزه و قیام علیه حکومت «پهلوی» برخاستند. «مردان شورشی»، روایتگر حوادث آن دوره است. اتفاقات آن اگر چه ساختاری واقعی دارند، اما بر اساس نیاز قصه، شاخ و برگ داده شده و گاه مطالبی بر آنها افزوده شده است. نهایتا اما تلاش شده است که خللی به ساختار اصلی وقایع وارد نشود تا بیانگر زندگی، مبارزات و فرهنگ مردمی باشد که امروزه به تاریخ  پیوسته اند. این رمان را، می توان گزارشی جالب و خواندنی از مبارزات ایل باصری با حکومت مرکزی در آن دوره به شمار آورد.

 

 

وقتی همه خوابیم: فیلمنامه

نویسنده: بهرام بیضایی

98ص، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1389، چاپ اول

این کتاب، متن فیلمنامه آخرین اثر «بهرام بیضایی»، کارگردان و نمایش نامه نویس برجسته ایران است. «وقتی همه خوابیم» در سال 1387 خورشیدی به فیلم درآمد و سال بعد، یعنی در سال 1388 در سینماهای ایران به نمایش گذاشته شد. این فیلم را می توان نقدی بر وضعیت سینمای ایران در سال های اخیر و شرایط و روابطی که در نهایت فعالیت و زندگی هنرمندان  و دست اندکاران حرفه ای آن را دشوار می کند، به حساب آورد.

 

 

تاریخ و عملکرد مافیا

نویسنده: ناشناس

ترجمه: طاهره بدیعی

294ص، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1389، چاپ اول

این کتاب به پیدایش، شکل گیری و فعالیت های گوناگون «مافیا» می پردازد. نویسنده که به دلیل وحشت از «مافیا»، نام خود را فاش نکرده است، سال ها با این سازمان همکاری کرده و در مجموع پانزده سال را در زندان های گوناگون گذرانده است. از آنجا که او خود ناظر و شاهد بسیاری از فعالیت ها و اقدامات «مافیا» بوده است، گزارشی جالب و خواندنی در این زمینه به خوانندگان کتابش ارائه می دهد.

 

 

اندیشه سیاسی متفکران اسلامی: مجموعه 3 جلدی

به اهتمام: محسن مهاجرنیا

1614ص، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1389، چاپ اول

این پژوهش، به موضوع اندیشه سیاسی اسلام می پردازد. این موضوع، مشتمل بر معرفت های مختلف اسلامی است. بخشی از رویکرد سیاسی اسلام به مباحث فکری و اعتقادی بر می گردد که در تبیین و دفاع از اصول و بنیادهای سیاسی و اساسی دین کاربرد دارند. از این بخش با عنوان «کلام سیاسی» یاد می کنند. بخشی دیگر به مباحث رفتاری و تکالیف اجتماعی و سیاسی مکلفان حقیقی و حقوقی اختصاص دارد و با اصطلاح علمی «فقه سیاسی» شناخته می شود. بخشی از رویکرد سیاسی اسلامی نیز در قالب مباحث هنجاری، اخلاقی و عرفانی طرح شده است. این بخش با عنوان «اخلاق مدنی اسلام» و «عرفان سیاسی اسلام» شناخته می شود. یک بخش مهم از رویکرد سیاسی اسلام نیز در قالب مباحث کلی و نظری ارائه شده است و با عنوان علمی«فلسفه سیاسی اسلام» مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. آنچه در این مجموعه سه جلدی بررسی شده است، به طور عمده مربوط به «فلسفه سیاسی اسلام» و «فقه سیاسی متفکران شیعه» است. عناوین بعضی از مباحث اصلی کتاب عبارت انداز: «اندیشه سیاسی فارابی»، «اندیشه سیاسی اخوان الصفا»، «اندیشه سیاسی خواجه نصیر الدین طوسی»، «اندیشه سیاسی سهروردی»، «اندیشه سیاسی سید جمال الدین اسدآبادی»، «تفکرات سیاسی شیخ مفید»، «اندیشه سیاسی شهید ثانی»، «اندیشه سیاسی محقق کرکی»، «اندیشه سیاسی محقق اردبیلی»، «اندیشه سیاسی محقق نراقی»، «اندیشه سیاسی صاحب جواهر»، «اندیشه سیاسی شیخ انصاری» و…

 

 

زنان و سروده هایشان در گستره فرهنگ مردم ایران زمین

نویسنده: صادق همایونی

349ص، تهران: نشر گل آذین، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از ترانه هایی است که زنان ایرانی، به مناسبت های گوناگون برای کودکان خود سروده اند. این ترانه های زیبا، نشانه ای از حضور پررنگ زنان سرزمین ما و تاثیرشان در عرصه حیات اجتماعی و نقش و تاثیر آنان درماندگاری و بقای بخشی از فرهنگ مردم ایران، از طریق حفظ این فرهنگ در مراسم گوناگون فردی و اجتماعی است. ترانه های گردآوری شده در این مجموعه در شش فصل با این عناوین تدوین شده اند: «ترانه های ویژه کودکان»، «روایی ها»، «ترانه های مراسم گوناگون»، «کارنواها»، «شادمانه های زنانه» و «اندوهگینانه ها». گفتنی است که روایی ها، اشعار هجایی هستند که محتوای بسیار متنوع و جذابی دارند و آرزوها، نیازهای عاطفی، نفرین، شوخی و گاه دعا و توسل به بزرگان دین در آنها به هم گره خورده اند. کارنواها، ترانه هایی هستند که زنان ایرانی خود ساخته اند و ضمن کار می خوانند. از ویژگی های اینگونه ترانه ها این است که نواهایشان با حرکات بدنی خوانندگان و با کاری که انجام می دهند در هماهنگی کامل است. اندوهگینانه ها، شامل سوگسرودها، غمنوای های مذهبی و مویه های تلخ تنهایی است.

 

 

شکار حیوانات اهلی: مجموعه داستان

نویسنده: علی شروقی

106ص، تهران: نشر چشمه، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از یک داستان بلند و دو داستان کوتاه است. از ویژگی های داستان های این مجموعه، تکیه به فرم نوشتاری، توصیف های ذهنی و اجتناب از روایت است. سه داستان کتاب را می توان به گونه ای، دنباله ای بر یکدیگر دانست. اولین داستان کتاب با عنوان «پشت مرغدرای حسن فریدونی»، در فضایی نظامی رخ می دهد. راوی آشفته اثر، در قالب جملات طولانی، توصیف خویش از جهانی بیرونی، و به نوعی جهان درونی خویش را ارائه می دهد… راویان داستان ها به نوعی یک نفر است؛ انسانی که بیقرار و ناآرام، جامعه خود را به تماشا می نشیند.

 

 

کاش به کوچه نمی رسیدم: مجموعه داستان

نویسنده: محمد هاشم اکبریانی

161ص، تهران: نشر چشمه، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه چهارده داستان کوتاه از نویسنده و شاعری است که با استفاده از تقابل هایی هم چون مرگ – زندگی، عشق- بی عشقی، و پای بندی به ارزش های پیشین در مقابل گذار از این ارزش ها، شخصیت های فلسفه بافی را خلق می کند که با موضوع مرگ و کنارآمدن با آن دست به گریبان هستند. اکثر داستان های این مجموعه را می توان از نوع واقع گرای مدرن، با رگه های اجتماعی – انتقادی و پست مدرن به شمار آورد. از داستان های خوب این مجموعه، می توان به داستان «نقد یک داستان» اشاره کرد. داستانی با نگاه انتقادی به باورها و عقاید اجتماعی؛ داستانی از نوع فراداستان که داستان دیگری را در دل خود گنجانده است. این داستان به واکاوی باورهای سنتی و تقابل آن با مسئله عشق می پردازد.

 

مهرنامه: ماهنامه علوم انسانی

سال اول، خرداد 1389، شماره 3

“مهرنامه” که اکنون سومین شماره آن منتشر شده است، ماهنامه ای است خبری، تحلیلی و آموزشی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی. سردبیر این ماهنامه “محمد قوچانی” است. در آخرین شماره “مهرنامه” می خوانیم:

· فقط شما سواد دارید و الباقی جاهل و عوام؟: پاسخ به اتهامات دکتر سید جواد طباطبایی/صادق زیبا کلام

· چرا نباید لائیک بود؟/محمد قوچانی

· دانشنامه ای برای زنان: گفتگو با افسانه نجم آبادی، استاد دانشگاه هاروارد در ارتباط با انتشار”دانشنامه زن و فرهنگ اسلامی”/آمنه شیرافکن

· سنت گرای مدرن: گفتگو با کیهان برزگر، دستیار تحقیقاتی فرد هالیدی/پارسا شایسته

· ایران در نگاه هالیدی: رویکرد انتقادی نسبت به ایران و سایر کشورهای در حال توسعه/ابراهیم متقی

· چرا قلدری طرفدار دارد؟: یکی از عوامل قانون گریزی، الگو شدن شیوه های لات منشانه برای توده ها است/محمد صنعتی(روانکاو و استاد دانشگاه تهران)

· ماراتن نفس گیر دموکراسی: میزان مشارکت در انتخابات نشانه پیشرفت دموکراسی نیست/سیاوش جمادی

· درباب علی شریعتی و نگاه او به فروید و روانکاوی/مباحثه سوسن شریعتی و محمد صنعتی

· سخنانی از احمد فردید دباره مفهوم زمان: گفتگوی منتشر نشده علی قیصری با احمد فردید

· هایدگر و ایران: از دیروز تا امروز ما در گفتگو با رضا داوری اردکانی/حامد زارع

· میراث داور: دولت سازی که اقتصاد را دولتی کرد/سرگه بارسقیان

· گذار از اندیشه لیبرال به اقتصاد دولتی: واکاوی ورود علم اقتصاد به ایران در گفتگو با کامران دادخواه/محمد طاهری

· قصه ارباب اقتصاد: اقتصاد آکادمیک در ایران/رامین فروزنده

· وقتی اقتصاد، انقلابی شد: اقتصاد شناسی دولت موقت در گفتگو با عزت الله سحابی