توانایی فروش نفت را نداریم

نویسنده
حسین محمدی

» اعتراف معاون اول دولت:

در حالی که مسوولان جمهوری اسلامی پیش از این بارها اعلام کرده بودند که تحریم‌ها اثری بر اقتصاد ایران ندارد، محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، گفته است که به دلیل تحریم‌ها ایران توانایی فروش نفت را ندارد و حتی اگر هم نفت را بفروشد، برای دریافت پول با مشکل روبه‌روست.

رحیمی در تازه ترین سخنرانی‌اش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه صنعت نفت، گفته است: “نفت ما را نمی‌خرند البته ما مشغولیم تا بتوانیم نفت را بفروشیم٬ اما مقدار آن کم است و زمانی که نفت را می‌فروشیم پول آن را به موقع نمی‌دهند”. معاون اول احمدی‌نژاد اضافه کرده است: “حتی اگر مشتری هم برای نفت خودمان پیدا کنیم برای انتقال آن کشتی نیست٬ چرا که کشتی‌ها را تحریم کرده‌اند. اگر این کشتی بیمه نداشته باشد کار متوقف می‌ماند”.

وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی مجبور است “به سراغ بانک‌های مختلف برای دور زدن تحریم‌ها” برود، گفته که یک برنامه ۶۰۰ صفحه‌ای از سوی دولت برای دور زدن تحریم‌ها تدوین شده است: “ما اشخاصی را در دور‌ترین نقاط دنیا شناسایی کرده‌ایم تا بتوانیم با استفاده از آنان پول جا‌به‌جا کنیم و کالا‌ها را تها‌تر کنیم”.

گفته می‌شود که درآمد‌های نفتی ایران بر اثر تحریم‌ها بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته و قرار است که در بودجه سال آینده از محل مالیات‌ها کسری ناشی از این کاهش درآمد‌ها تامین شود.

چند روز پیش رستم قاسمی، وزیر نفت، گفته بود که در صورت ادامه “تلاش نظام سلطه برای افزایش فشار بر صنعت نفت و محدود کردن صادرات نفت ایران”، جمهوری اسلامی ممکن است ناچار به “تجدید نظر در قبال تامین نفت مصرف‌کنندگان جهانی” شود.

پیش از این محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف این تحریم‌ها را این‌گونه توصیف کرده بود: “صنعت نفت یکی از کانون های تحریم است و آنها می خواهند این صنعت را در ایران به تعطیلی بکشانند و مقابله با این وضع تنها با شعار دادن امکان پذیر نیست، بلکه با فضیلت و لیاقت است که می شود از تحریم ها عبور کرد”.

وی اضافه کرده بود: “تحریم های اقتصادی کنونی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در دوران هر دولتی اتفاق می افتاد و اثراتی مانند امروز بر جای می گذاشت. تحریم های اقتصادی علیه کشور نشانه ناتوانی دشمنان در عرصه های سیاسی و نظامی است و آنان تصور می کنند ایران اسلامی از راه اقتصادی ضربه پذیر است. دشمنان کشتیرانی کشور را تحریم، خرید نفت از ایران را نیز محدود کردند و حتی اجازه جابجایی پول به بانک های کشور را نمی دهند چون از ظهور قدرتی اعتقادی در دنیا هراس دارند”.

آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارش اخیر خود نوشته بود که صادرات نفت ایران از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ماه اوت، به ۸۶۳ هزار بشکه در روز، در ماه سپتامبر سقوط کرده است. این مساله پیش از این مورد اشاره سایت اصول‌گرای الف – متعلق به احمد توکلی – نیز قرار گرفته بود. این سایت با انتقاد از نحوه رفتار مسوولان و رسانه‌ها پیرامون تحریم‌ها، این‌گونه نوشته بود: “ایراد بزرگی که در هنگام ایجاد تحریمها وجود دارد کتمان واقعیات توسط رسانه ها و مسئولان است. بسیاری از اخبار مربوط به تحریمها به مردم گفته نمی شود تا مردم خود را آماده کنند و با واقعیات راحت تر روبرو شوند. چرا رسانه های ایران اعلام نمی کنند که کشور ما در حال حاضر کمتر از یک میلیون بشکه نفت و آن هم با زحمت می فروشد”.

اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز درباره تحریم‌ نفتی ایران گفته است: “تحریم نفتی تحریم بدی بود. برای این‌که از آن ۶۰، ۷۰ میلیارد دلاری یا حد اقل ۵۰ میلیاردی که می‌خواهیم واردات داشته باشیم، باید قسمت اعظمش را از نفت تأمین می‌کردیم و وقتی فروش نفت دچار اشکال شود، به تبع در واردات هم دچار مضیقه می‌شویم و این عدد کمتر می‌شود. این مرحله دوم تحریم است که روی نفت اثر کرده است، اما در مورد نفت هم تا یکی دو ماه قبل سعی کردیم دور بزنیم، یعنی با ارتباطاتی که دولت و سفارتخانه‌هایمان در جاهای مختلف زدند، نفت را فروختیم، اما از یکی دو ماه پیش در اثر فشاری که آنها به مصرف‌کنندگان نفت ما آوردند، آن میزانی که توقع فروش داشتیم، به نصف کاهش یافت و در اینجا بود که اذیت شدیم”.