توریسم مذهبی با کاهش ارزش ریال

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از افزایش تعداد گردشگران شجاع

تلاش‌های بین‌المللی برای منزوی کردن ایران و مجبور کردن این کشور به توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم، موجب یک تاثیر ناخواسته شده که برای مقامات ایرانی بسیار خوشایند است: افزایش توریسم شجاع.

با این‌که بیشتر بخش‌های اقتصادی ایران وضعیت بسیار بدی دارند و درآمد نفتی شدیدا کاهش یافته، اما با سقوط ارزش ریال قدرت خرید خارجی ها بسیار بالا رفته است. در نتیجه مسافران بین‌المللی احساس کرده‌اند که فرصت خوبی برای سفر به کشوری است که کسی جز توریست‌های خیلی شجاع، فکر سفر به آن‌جا را نمی‌کرد.

با اینکه صنعت توریسم ایران به پتانسیل واقعی خود دست پیدا نکرده اما در سال‌های اخیر با مقیاس‌های جهانی، رشد چشمگیری داشته است. طبق آمار سازمان جهانی توریسم سازمان ملل، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ رشد سالانه توریسم در جهان ۲.۳ درصد بوده است. آمار ایران در مدت زمان مشابه رقم ۷.۱۲ درصد را نشان می‌دهد.

بنا بر آمار ایران، سال گذشته تعداد توریست‌ها در ایران ۳ میلیون نفر بوده است که بیش از ۲ میلیارد دلار به اقتصاد ملی این کشور کمک کرده‌اند. شرکت‌های جهانگردی می‌گویند این آمار امسال افزایش یافته است.

نیلوفر قاطعی، یک راهنمای سفر از شیراز می‌گوید: “در حال حاضر این تنها راه برای بدست آوردن ارز خارجی است. اگر نتوانیم نفت بفروشیم، حداقل می‌توانیم توریست بیاوریم.”

اکثر مسافران به ایران به دلایل مذهبی به این کشور سفر می‌کنند. طبق آمار ایران، سال گذشته تنها ۲۰ هزار نفر به دلایل غیرمذهبی به این کشور سفر کرده‌اند. از این تعداد بیشترین تعداد متعلق به چین و آلمان بوده است. به گفته سازمان تورهای ایران، سال گذشته بیش از هزار آمریکایی به عنوان توریست به ایران آمده‌اند.

به دلیل محدودیت‌های موجود در ایران، از جمله حجاب اجباری و ممنوعیت الکل، غربی‌ها تمایل زیادی به سفر به این کشور ندارند. جذابیت‌های ایران، آثار باستانی بی‌شمار، مهمان‌نوازی و برای عده ای هم ممنوعیت های آن است. با اینکه وزارت امور خارجه آمریکا همواره در مورد سفر به ایران هشدار داده است، اما برای آمریکایی‌ها هیچ ممنوعیتی مثل کوبا یا کره شمالی برای سفر به ایران وجود ندارد.

مارگارت بکویچ، یک معمار محیط بازنشسته از اوهایو می‌گوید، وقتی به دوستان و بستگانش گفته می‌خواهد به ایران سفر کند، همه آنها وحشت کردند.

وی گفت: “بعضی‌ها گفتند سفرت را لغو کن و نرو. بعضی دیگر نگرانم بودند. و تعداد کمی هم هیجان‌زده شدند. بیشتر آن‌ها می‌دانستند من آدم ماجراجویی هستم.”

به گفته بکویچ که ماه اکتبر به ایران و ازبکستان سفر کرده است، ایران هیچ کمبودی برای جذب مسافر و گردشگر ندارد. وی می‌گوید: “مردم از همه بهتر هستند اما تاریخ هم مهم است، آثار تاریخی و البته باغ‌ها.”

موضع ایران در گسترش صنعت توریسم مبهم بوده است. اوایل انقلاب انقلابیون تندرو قصد نابود کردن آثار باستانی پیش از اسلام را داشتند، از جمله تخت‌جمشید که ۲۵۰۰ سال قدمت دارد.

برای سال‌ها، دشواری گرفتن ویزا مشکل‌ترین مانع برای سفر به ایران بود. بعضی شکایت می‌کردند که اصلا گاهی حتی پاسخی از سفارت دریافت نمی‌کنند. اما در سال‌های اخیر این روند ساده‌تر شده است.

با این حال، برای آمریکایی‌ها محدودیت بیشتری وجود دارد. در طول سفر باید یک راهنمای رسمی آن‌ها را همراهی کند که هزینه‌شان را بالا می‌برد. ایرانی‌ها نمی‌توانند آمریکایی‌ها را در خانه‌هایشان مهمان کنند. با این حال تعداد توریست‌های آمریکایی در حال افزایش است و بسیاری از آن‌ها گفته‌اند که در ایران تجربه خوبی داشته‌اند.

منبع: واشنگتن پست – پنج نوامبر