احمدی نژاد به دنبال چهارسال دیگر

گاردین
گاردین

» نگاه گاردین به فضای پیش از انتخابات در ایران

جو آدتونجی 

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، دیروز نامزدی خود برای دور دوم ریاست جمهوری این کشور را رسماً اعلام کرد.

نامزدی احمدی نژاد، این رئیس جمهور تندرو،که خط مشی ضد غربی و ایستادگی بر سر موضع هسته ای را دنبال می کند، وی را در برابر میر حسین موسوی- نخست وزیر پیشین ایران- قرار می دهد که شخصیت میانه روتری است. انتظار می رود موسوی که وعدۀ داده در صورت برگزیده شدن اقتصاد ایران را نجات خواهد داد، امروز برای این انتخابات نام نویسی کند. وی احمدی نژاد را به سوق دادن کشور به سوی «پرتگاه» متهم کرده است.

 

احمدی نژاد اعلام کرد: «هر انتخاباتی باید یک سکّو برای اهداف بزرگتر و آغازی تازه برای ملت باشد.» وی گفت: «وظیفه من، اعلام آمادگی برای خدمت به مردم است.»

 

انتخابات پیش رو، به منزله یک آزمون محبوبیت برای رئیس جمهور ایران محسوب می شود که از زمان پیروزی در انتخابات 2005، وعدۀ تقسیم عادلانه ثروت های نفتی و تجدید آرمان های انقلاب اسلامی سال 1357 را داده است.

 

درباره میزان محبوبیت وی اختلاف نظر وجود دارد. برخی محافظه کاران او را به حیف و میل درآمدهای نفتی و منزوی ساختن ایران در جهان ظرف دوره چهارساله ریاست جمهوری متهم می کنند.

 

به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، از محبوبیت رئیس جمهور به طرز فزاینده ای کاسته شده است. اصلاح طلبان امیدوارند رئیس جمهور جدید بتواند محدودیت های اجتماعی و سیاسی در داخل را برطرف کند و روابط محکمتری با غرب بوجود آورد.

 

محسن رضائی فرمانده سابق سپاه پاسداران نیز برای شرکت در انتخابات 22 خرداد اعلام آمادگی کرده است، اما وی یک چالش بزرگ محسوب نمی شود. با این حال، فعالیت های انتخاباتی رضائی می تواند با کاستن از آرای احمدی نژاد، موضع وی را تضعیف کند.

 

رضائی پس از ثبت نام رسمی برای انتخابات در یک کنفرانس خبری گفت: «ما برای نجات اقتصاد کشور آمده ایم. اقتصاد محتاج تغییرات اساسی است. ما آنرا از طریق دولت ائتلافی ترمیم خواهیم کرد.»

رضائی که بر سر ماجرای بمبگذاری مرکز یهودیان در آرژانتین تحت تعقیب پلیس بین المللی است، از سیاست خارجی احمدی نژاد نیز انتقاد کرده است. وی گفت انکار هولوکاست از سوی احمدی نژاد، «هیچ نفعی» برای ایران نداشته است.

 

منبع: گاردین- 9 مه  2009

http://www.guardian.co.uk/world/2009/may/09/ahmadinejad-iran-second-term