اسراییل باید از ایران مطمین شود

نویسنده
جروزالم پست

» سخنان رئیس سابق اطلاعات اسرائیل در جروزالم پست

فرکش، رئیس سابق اداره اطلاعات ارتش اسرائیل می‌گوید، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سیاست‌های هسته‌ای کشورش را با درایت با نیازهای اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی هماهنگ کرده است.

او می‌گوید، ایران مسیر خود را در راه بدست آوردن توانایی تولید سلاح هسته‌ای تغییر نداده است، اما سیاستی را در پیش گرفته که غرب احساس کند این تغییر در ایران رخ داده و توافقی قابل دوام مقدور خواهد بود. این امر می‌تواند باعث برداشته شدن نهایی تحریم‌ها شود.

فرکش گفت: “به نظر من سیاست روحانی خیلی هوشمندانه است.” او هشدار داد که ایران چهار تا شش ماه تا بدست آوردن توانایی برای ساخت سلاح فاصله دارد. ایران اکنون در انتظار دریافت مجوز جامعه بین‌المللی برای غنی‌سازی اورانیوم 3 تا 5 درصدی است. اما ممنوعیت غنی‌سازی متوسط یا سطح بالا در جای خود باقی خواهد ماند.

او می‌گوید: “این روند بسیار مهمی است. کار را برای اقتصاد ایران آسان می‌کند. به نظر من این حیله ایران است. آنها سیاست مصالحه و پیشروی به قدم به قدم را در پیش گرفته اند.”

وی گفت، اسرائیل نباید بگذارد این اتفاق بیفتد و باید مطمئن شود که غرب از طریق اطلاعات دقیق مراقب ایران هست.

رئیس سابق اطلاعات افزود، این به جامعه بین‌المللی اجازه می‌دهد بفهمد که ایران دقیقا چه قدم هایی برمی‌دارد و تصویر واقعی برنامه هسته‌ای این کشور را چیست.

وی می‌گوید، مذاکرات بین کشورهای ۱+۵ و ایران نباید محدود به روند غنی‌سازی اورانیوم باشد، بلکه باید همچنین جنبه نظامی برنامه ایران را هم در نظر بگیرد که شامل ساخت کلاهک هسته‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: “لازم است که جامعه بین‌المللی اطمینان یابد که توافق شامل این موارد می‌شود. همچنین باید به برنامه موشک‌های بالستیک زمین به زمین ایران هم رسیدگی شود. اگر جامعه بین‌المللی بتواند برد موشک‌ها را تا ۶۰۰-۷۰۰ کیلومتر کاهش بدهد، ایران می‌تواند ساخت موشک را بدون تهدید اروپا، اسرائیل یا حتی عربستان سعودی ادامه بدهد. ریاض خارج از برد آن خواهد بود.”

“اگر برنامه هسته‌ای ایران نظامی نیست، چرا به موشک‌های با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و ۵۰۰۰ کیلومتر و در آخر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز دارد که می‌تواند ساحل شرقی آمریکا را هم هدف قرار دهد؟ اطلاعات برای اطمینان از اجرای توافق لازم است.”

مذاکره کنندگان باید اطمینان یابند که اگر ایران از توافق تخطی کرد، بتوانند تحریم‌ها را در آینده دوباره اجرا کنند.

وی گفت، تهدید اقدام نظامی یکی از جنبه‌های تشویق ایران به اجرای توافق است.

او می‌گوید، تروریست‌های جهادی داعش و جبهه النصره پس از سرنگونی رژیم اسد، اسرائیل را هدف قرار می‌دهند. او فهرستی از گروه‌های جهادی داوطلب خارجی را که به اروپا، آمریکا و آمریکای جنوبی باز خواهند گشت ارائه داد.

او هشدار داد: “ما باید مراقب این پیشروی‌ها باشیم. کشورهای غربی باید به کمک پلیس بین المللی و تبادل روزانه اطلاعات به آن رسیدگی کنند تا اطمینان یابند که تروریست‌ها به سمت اروپا و آمریکا نمی‌روند.”

فرکش در حال حاضر رئیس شرکت امنیت اف اس تی بیومتریکس FST Biometrics است. این شرکت تاکنون در سه فرودگاه در جهان تکنولوژی امنیتی پیشرفته نصب کرده است. دستگاه‌های این شرکت ورود کارکنان تایید شده را به منطقه حفاظت شده و در حالی که در حرکت هستند نیز کنترل می‌کند.

منبع: جروزالم پست - 30 ژوئن 2014