یک کشور به فروش می رسد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

خیلی لازم نیست گوش تان را به زمین بچسبانید تا صدای طبل جنگ را بشنوید. منظورم قطعا این نیست که آمریکایی ها قصد دارند فردا یا پس فردا یا یک ماه دیگر ارتش شان را بفرستند به مرز ایران و وارد کشور شوند یا شهرهای مختلف ایران را بمباران کنند. نه، آمریکا این کار را نمی کند، چون اگر آمریکا به ایران حمله زمینی کند تلفات زیادی می دهد و آمریکا از دادن تلفات خوشش نمی آید. اما من فکر می کنم که از همین امروز به بعد، هر شش ساعت یک خبر تلخ در مورد ایران خواهیم شنید. و مطمئنم تمام کسانی که می گفتند که آمریکا را چنین و چنان می کنیم، در آن روزها خفقان مرگ می گیرند. آمریکا در حال قطع هرگونه رابطه ایران با کشورهای قدرتمند از یک سو، محاصره ایران توسط کشورهای اسلامی و دنیای عرب از سوی دیگر و ایجاد فضای تنش در مرزهای ایران است. همان یک ماه قبل که ایران اولین کمک مالی خودش را علنا به حماس اهدا کرد، کلید منزوی کردن ایران، تحریم و محاصره جدی ایران زده شد. من نمی دانم آقای هاشمی رفسنجانی برای زیارت جمکران به قم رفته است، یا اینکه می خواهد وضع بسیار خطرناکی که ایران در آن است برای روحانیون قم تشریح کند، در هر حال یکی از راههای گریز از این جنگ محتوم این است که جناح میانه رو بسرعت بازی را در دست بگیرد. این یکی از مهم ترین راههای نجات کشور است. البته یک راه نزدیک تر هم وجود دارد، این که مجلس با طرح سووال از رئیس جمهور زمینه پیش بردن طرح عدم کفایت سیاسی وی را فراهم کند. اگر چنین نشود، فردایی که دو سال دیگر نیست و یک سال دیگر هم نیست، بلکه حداکثر یکی دو ماه دیگر است، ایران تا گردن غرق در مصیبتی خواهد شد که شک دارم بسادگی بتواند از آن خارج شود. اصلا دست و دلم به طنز نوشتن نمی رود. حتی می ترسم از فردا وارد اینترنت بشوم و خبرها را بخوانم. احساس می کنم ضامن نارنجک را دارند می کشند و فقط به اندازه شش ثانیه فرصت داریم تا….

متکی سخنگوی وزارت خارجه امارات شد

این چند خبر را بخوانید و تلاش کنید ارتباط میان آنها را دریابید؛ دو روز قبل روسیه و دیروز چند شرکت چینی بخاطر حمایت از ایران توسط آمریکا تحریم شدند. چین از تحریم شرکتها عصبانی است. با فاصله ای نه چندان از تحریم بانک صادرات، بانک سپه توسط آمریکا تحریم شد. هواپیماهای آمریکایی به مقر نیروهای اسلامگرا در سومالی حمله کردند و آنجا را بمباران کردند. در بغداد هلیکوپترهای آمریکایی به مقر گروهی از تروریست های بعثی حمله کردند و حدود پنجاه نفر را کشتند. چینی ها، به یک اردوگاه تروریست هایی که توسط القاعده آموزش دیده بودند حمله کرده و هجده تن از آنان را کشتند. آمریکا تقریبا در تمام نقاط حساس برخوردش با ایران اقدام به تغییراتی کرده است، به دنبال تغییر زلمای خلیل زاد از سفارت عراق به نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، سفرای این کشور در بیروت و سوریه نیز تغییر کردند. همزمان با انتخاب زلمای خلیل زاد، یک آمریکایی افغانی تبار به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، یان کی مون دبیر کل جدید این سازمان که اهل کره جنوبی است، در اولین بیانیه خود اعلام کرد: « جامعه بین المللی به چالش های هسته ای تحمیل شده از سوی ایران و کره شمالی توجه کند.» فایننشال تایمز هم نوشت: « اروپا و آمریکا آماده اعمال تحریم های دوجانبه بیشتر بر ایران هستند.» از همه اینها گذشته، درست در همان ساعاتی که جانشین فرماندهی نیروی مقاومت بسیج گفته بود که تنگه هرمز در پنجه فولادین ماست، یک زیردریایی آمریکایی در جنوب تنگه هرمز با یک کشتی ژاپنی در تنگه هرمز برخورد کرد. ظاهرا در تمام مدتی که زیردریایی آمریکایی وسط پنجه فولادین جانشین فرماندهی بسیج داشت راه می رفت، ایشان همه چیز را احساس می کرد جز عبور یک زیر دریایی را از وسط تنگه هرمز. با وجود همه این چیزها علی لاریجانی در حالی که صدایش از ته چاه درمی آمد و به نظر می رسید که قصد خیره شدن به هیچ دوربینی را ندارد، گفت: « ما اصراری نداریم که به سمت خروج از ان پی تی برویم.» اما و هزار اما که همه خبرها به زیان ایران نبود، یک خبر درخشان و جالب( گفتم درخشان که اسم این بنده خدا را بعد از مدتها در اینترنت بخوانید) حاکی از این است که منوچهر میم، کارمند سابق وزارت خارجه ایران به سمت سخنگوی وزارت خارجه دولت امارات متحده عربی تعیین شد. وی در حالی که در کنار وزیر امور خارجه امارات، که به نظر می رسد لال است و خودش نمی تواند حرف بزند، ایستاده بود، گفت: « کشور برادر امارات به هیچ کشوری اجازه نمی دهد علیه منافع جمهوری اسلامی ایران حرکتی انجام دهد.» این اولین بار در تاریخ روابط خارجی جهان است که یک وزیر امور خارجه، مواضع یک کشور دیگر را در حضور نماینده رسمی آن کشور اعلام می کند.

محمود اومد، آب خورد، رفت

من فکر می کنم این آقای دکتر اینقدی نژاد دچار احساس بدی نسبت به تهران شده است، شبیه کسی است که در جایی کار بدی می کند، بعد از بوی کاری که کرده احساس بدی پیدا می کند و دوست ندارد آنجا بماند، و به همین دلیل دیگران را وادار می کند آنجا بمانند و خودش دائما به جاهایی می رود که آدمهای جدیدی از او استقبال کنند و او را تحسین کنند. یکی از نمایندگان مجلس گفت: « اگر بودجه تا 20 دی هم به مجلس بیاید بسیار دیر است.» در همین راستا و درست یک روز بعد از اینکه احمدی نژاد از دو سفر پی در پی کرمانشاه و خوزستان به تهران برگشت، و در حالی که لایحه بودجه که دو ماه دیرتر از موعد به دولت آمده و فقط تبصره یک آن تصویب شده، وسط زمین و آسمان است، دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد که سفر دوره ای احمدی نژاد از جمعه شب به آمریکای لاتین آغاز می شود. وی در این سفر به ونزوئلا، نیکاراگوئه و اکوادورمی رود و ضمنا با اوو مورالس رئیس جمهور پیژامه پوش بولیوی هم ملاقات می کند. دیروز، هوگو چاوز، لنگه واکس زده احمدی نژاد، بعد از اینکه یک شبکه تلویزیونی مخالفان خودش را تعطیل کرد، اعلام کرد که « برق و مخابرات ونزوئلا را ملی کرده است.» وی به تنهایی نظام حکومتی ونزوئلا را هم تغییر داد و نام حکومتش را جمهوری سوسیالیست ونزوئلا گذاشت. چاوز در حالی که مطمئن است آمریکا فعلا چنان درگیر خاورمیانه است که وقت ندارد سرش را بخاراند، گفت: « ما به سوی سوسیالیسم حرکت می کنیم و هیچ چیزی و هیچ کسی در این راه جلودار ما نیست.» به قول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران لازم به یادآوری است که دو هفته قبل سید حسن نصرالله نیز با یکی از مقامات حزب کمونیست لبنان ملاقات کرد. این مقام حزب کمونیست لبنان به سید حسن نصرالله گفت: فتبارک الله احسن الخالقین.

اکثریت سرگردان، اقلیت آویزان

ما ملت همیشه همین طور هستیم. وقتی که باید تصمیم بگیریم نمی گیریم و وقتی تصمیم می گیریم کار از کار گذشته است. بعد از طرح این موضوع که گروهی از نمایندگان در مجلس قصد دارند که رئیس جمهور را برای پاسخ به سووالات خودشان به صحن علنی مجلس بکشانند، به نظر می رسد که این نمایندگان حواس شان نیست که همه مردم و حتی بسیاری از جناح های حکومتی هم منتظرند یکی شروع کند و مردم را از این مهلکه نجات دهد. حالا این قدر دست دست می کنند که زیر دریایی آمریکا وسط حوض میدان ونک از زیر آب در بیاید. حمید رضا حاجی بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: « سووال از رئیس دولت حق نمایندگان است.» وی ادامه داد: « اما من اگر جای آنها بودم این کار را نمی کردم.» وی که کشف جدیدی کرده بود، گفت: « تا کنون هیچ رئیس جمهوری را در جمهوری اسلامی به مجلس نیاورده اند.» آگاهان توضیح دادند که تا کنون هیچ رئیس جمهوری در جمهوری اسلامی جلوی ده هزار نفر آدم با کفش پاشنه خوابانده سخنرانی نکرده بود.

یک کشور به فروش می رسد

آقا! یک پیشنهاد مفید، سازنده و سریع دارم. با این پیشنهاد اتفاقات زیر می افتد:

اولا: احمدی نژاد می تواند رئیس جمهور باقی بماند و هرکاری دلش خواست بکند، بدون اینکه برای ایران مشکلی پیش بیاید.

دوما: احمدی نژاد می تواند هرکسی را خواست به هر عنوان در هر پستی بگذارد، بدون اینکه کشور ایران دچار مشکل مدیریت شود.

سوما: احمدی نژاد با هر کشوری می تواند دوست باشد یا بجنگد و به عنوان رئیس جمهور دائما در همه جای دنیا سفر کند، بدون اینکه روابط ایران با جهان دچار بحران شود.

چهارما: احمدی نژاد می تواند یک کشور جدید شیعه را به دنیای اسلام اضافه کند و در سازمان ملل شخصا یک رای داشته باشد، بدون اینکه احتیاج به سیستم بوروکراسی وزارت خارجه داشته باشد.

پنجما: احمدی نژاد می تواند در کشوری که به اندازه توان مدیریت خودش هست، حکومت کند و مطمئنم که این کشوررا بخوبی اداره می کند.

براساس اخبار منتشره در جهان، کشوری به نام « سی آیلند» در نزدیکی انگلستان که کوچکترین کشور دنیاست و 550 متر مربع وسعت دارد، از هفته پیش برای فروش گذاشته شده است. من پیشنهاد می کنم مقامات مملکت این کشور را برای احمدی نژاد بخرند و او را همراه با زریبافان و الهام و شمسی پهلوون و داوود احمدی نژا د و پروین جان و هرکسی که دوست دارد و هر چند تا محافظ که لازم دارد، به این کشور بفرستیم و جمهوری اسلامی هم سالانه یک میلیارد دلار بودجه به این کشور بدهد تا هر کاری دل شان می خواهد با این پول بکنند. این طوری ارزان تر است.

پاپ به احمدی نژاد جواب داد

اصولا آدم بهتر است وقتی می داند که ممکن است در صورت سووال کردن جوابی را که انتظار ندارد، بشنود، آن سووال را نکند. این نشانه عقل است. من را ببین در مورد عقل با کی حرف می زنم. عقل کجا بود؟ با گذشت دو هفته از ارسال نامه احمدی نژاد به پاپ بندیکت شانزدهم، پاپ در یک جواب دندان شکن گفت: « ایران باید با جامعه جهانی همکاری کند.» وی اضافه کرد: « اسرائیلی ها حق دارند با صلح در کشورشان زندگی کنند.» آگاهان گفتند: بیا! بچه رو ول کردین به امون خدا، حالا بیایین جمعش کنین.

ایران ابرقدرت می شود

هر روز دلایل جدیدی برای تبدیل ایران به یک ابرقدرت کشف می شود. دولت اعلام کرد که از سال 1386 بنزین سهمیه بندی می شود. اگر اوضاع با همین وضع پیش برود، احتمالا سال آینده حماس به ایران کمک مالی خواهد کرد. البته باز جای شکرش باقی است که اگرچه از نظر اقتصادی مردم با مشکل مواجه هستند، حداقل از نظر امنیتی مشکل نداریم. نیروی انتظامی اعلام کرد که در نه ماه اول سال جاری، 19200 قبضه سلاح در کشور کشف شد. شما فکر می کنید در کشوری که در هر شش ماه آن یک ترور هم الحمدالله نمی شود، 19200 قبضه اسلحه کشف شده( کشف نشده اش را ول کنید) چکار می کند؟ در همین راستا و برای حفظ امنیت کشور و کاهش مشکلات اقتصادی و جلوگیری از جنگ و همزمان با اعلام این نکته توسط الهام که رئیس جمهور بزودی یک معاون علمی خواهد داشت، متین مشکین، دانشجوی دوره دکترای دانشگاه امیرکبیر از دانشگاه اخراج شد.

ای ایران ای مرز پرگهر

جان من چند بار در طول زندگی این بخش از سرود « ای ایران» را خوانده اید که « در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما؟» و فکر می کنید که اگر همین الآن اعلام کنیم که از فردا زبان رسمی کشور مثلا عربی یا افغانی یا ارمنی می شود و نام کشورمان از ایران به توران تغییر می کند و قرار است دوازده تا از استان های کشور را دولت به ترکیه واگذار کند، جز اینکه یک مشت بچه لوس ننر که اسم خودشان را بلد نیستند بنویسند و از صبح تا شب در مورد اینکه کی توالت رفتند و چه لباسی خریدند، ذرت پرتاب می کنند، در اینترنت جمع شوند و برای نجات وطن یواشکی و با نام مستعار کلیک کنند که نام خلیج فارس، خلیج عربی نشود و مشت محکمی به دهان نشنال جئوگرافی بخورد، چه غلطی می کنیم؟ اپوزیسیون مان حاضر نیست تا این حکومت عوض نشده برای ایران کاری بکند و حکومت مان هم اصلا دلش نمی خواهد سر به تن ایران باشد. هموطنان عزیز هم برای حفظ فرهنگ ایرانی یک مدال فروهر آویزان می کنند گردن شان و با دادن یک مشت فحش به خدا و پیغمبر وظیفه ملی میهنی شان را انجام می دهند و وقتی می پرسی اسم این موجود بالداری که به گردنت آویزان است چیست، تازه به جای اینکه اشتباها یاد داریوش فروهر بیفتند یاد مهرداد اوستا می افتند…. راستی من چرا دارم خودم را جر می دهم؟

خبر این که بدانید ایران بیست سال است که یکی از پنج نام اول سینمای جهان در همه جشنواره هاست و تنها کشور آسیاست که یک سینمای درست و حسابی دارد و در فاصله بیست متری هالیوود حداقل پانصد هزار ایرانی زندگی می کنند که بی اغراق نیمی از تاریخ سینمای ایران قبل از انقلاب را شامل می شوند، به همین دلیل گفته شد که تولید فیلم « مولانا»، پروژه مشترک ترکیه و هالیوود آغاز می شود. وزیر ارشاد ایران نیز همزمان با همین خبر گفت: « سینمای پلیسی آینه تمام نمای جامعه است.» من فکر می کنم اگر فردا به خودمان بگویند که تمام اشعار مولانا که تا به حال به فارسی خواندید، تکذیب می شود و اصلا مولانا شعری به فارسی نگفته و همه اشعارش به ترکی و عربی بوده، باور می کنیم. البته وقتی بی بی سی عربی ابن سینا را عرب می داند و احتمالا همزمان با این موضوع تمام کارکنان بی بی سی فارسی زبان شان لال شده بود و آنها هم که لال نشده بودند داشتند در مورد مریم دی جی خبر تولید می کردند، طبیعی است که هالیوود هم همین کار را بکند. و طبیعی است که وقتی در حضور شخص رئیس جمهور مملکت در مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی دوحه اعلام می شود که ابوریحان و ابن سینا ایرانی نبودند، رئیس جمهورمان هم لال می شود و لابد به این دلیل که ابوریحان انرژی هسته ای را کشف نکرده بود، اصلا عین خیالش نیست و برایش سید حسن نصرالله از ابن سینا مهم تر است. و طبیعی است که وقتی آقای رضازاده وقتی در دوحه می خواهد جایزه اش را بگیرد، وقتی اعلام می کنند حسین رضازاده از جمهوری عربی اسلامی ایران، یک نفر صدایش درنمی آید و اعتراضی نمی کند و اصلا بعید می دانم که خود رضازاده تا امروز فهمیده باشد که چند کیلو فرق می کند که مملکت جمهوری عربی باشد یا جمهوری ایرانی. و طبیعی است که در همین حال آقای رحمتی، وزیر راه بگوید: « باید پل بزرگی بر روی رودخانه شط العرب ساخته شود.» باید توضیح بدهم. من نه تنها ضد عرب نیستم، بلکه خیلی هم عرب ها را دوست دارم و با ادبیات و موسیقی و فرهنگ دنیای عرب کلی حال می کنم، ولی من ایرانی هستم، و ایرانیان حداقل چهل سال در شرایط مختلف جنگیدند تا بگویند که نام این شهر اهواز است نه المحمره و نام این رودخانه اروند رود است نه شط العرب. باز خدا را شکر که ما یک مدیر میراث فرهنگی داریم که مواظب میراث فرهنگی ما هست و همین دیروز فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اعلام کرده است که : « 2200 نفر پلیس گردشگر در کشور فعال می شود.» حواس تان باشد که این 2200 نفر پلیس قرار است 220 تا توریست را کنترل کنند که اگر خدای ناکرده آنها می خواهند از میراث فرهنگی ایران لذت ببرند، کوفت شان بشود.

حماس دولت شنود تشکیل می دهد

حماس اولین اقدام خودش را برای تشکیل دولت انجام داده و « واحد شنود» خودش را برای در نظر گرفتن همه مکالمات تلفنی فلسطینی ها فعال کرد. قرار است بعد از واحد شنود یک واحد « تعقیب و مراقبت» هم تشکیل شود و بعدا یک واحد بازجویی و ارزیابی درست کنند که بعد از آنها یک وزارت اطلاعات درست کنند و بعدا وزارتخانه های دیگر را تشکیل دهند که مردم فلسطین بخوبی اداره شوند. شما فکر می کنید چرا هرکسی با ما دوست است، یک مشکلی دارد؟