آیا اسرائیل به ایران حمله می کند؟

نویسنده

ادوارد گومز

نشریه بریتانیایی ساندی تایمز در شماره روز گذشته خود گزارشی را به چاپ رسانده که اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل که محبوبیتش بخاطر جنگ ضعیف آن کشور با حزب الله در لبنان رو به کاهش است، در حال برنامه ریزی برای بمباران سایت های توسعه اتمی ایران با سلاحهای اتمی است.

این نشریه انگلیسی گزارش داد: اسرائیل نقشه های محرمانه ای طراحی کرده تا تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران را با سلاحهای تاکتیکی اتمی هدف قرار دهد. بر اساس سخنان چندین منبع نظامی اسرائیل، دو اسکادران نیروی هوایی آن کشور مشغول رزمایش برای منفجر کردن تاسیسات ایرانی با استفاده از سلاحهای سبک اتمی “پناهگاه شکن” است. این اولین حمله با سلاحهای اتمی بعد از سال 1945 است که ایالات متحده آمریکا به روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی بمب اتمی انداخت. سلاحهای اسرائیلی هر کدام قدرتی برابر با یک پانزدهم قدرت بمب هیروشیما دارد.

اسرائیل بطور رسمی داشتن سلاحهای اتمی را نه تائید می کند و نه تکذیب. آنگونه که روزنامه اسرائیلی هارتز می نویسد: “اسرائیل مدت مدیدی است که به سیاست ابهام اتمی خود ادامه می دهد. اشاره های اخیر اولمرت این گمان را تقویت کرده که اسرائیل سلاحهای اتمی دارد، اما دولت اسرائیل بر سر حرف خود ایستاده که هرگز در بکارگیری سلاحهای اتمی پیش قدم نخواهد شد.”

در “گزارش تهدید اتمی”، که آمار آن توسط “مرکز تحقیقات منع گسترش” تهیه شده، چنین آمده: “اسرائیل ششمین کشور و اولین در منطقه خاور میانه است که به سلاحهای اتمی دست یافته است. اسرائیل برنامه اتمی خود را از اواسط دهه 1950 شروع و در اواخر سال 1966 اولین سلاح اتمی خود را تکمیل نمود… هم اکنون اسرائیل هم از نظر کمی و هم کیفی زرادخانه ای پیشرفته دارد.” (به “فدراسیون دانشمندان آمریکایی” و “مرکز اطلاعات دفاعی” مراجعه کنید.)

بنا به گفته ساندی تایمز، طرح بمباران ایران تا اندازه ای در ارتباط با ارزیابی سرویس اطلاعاتی موساد اسرائیل است که ایران را در آستانه تهیه مقدار کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت سلاحهای اتمی تا دوسال آینده دانسته است. این روزنامه اشاره می کند که “مقامات اسرائیلی و آمریکایی چندین بار برای بررسی اقدام نظامی علیه ایران ملاقات کرده اند”. روزنامه اسرائیلی هارتز به خوانندگان خود یادآوری می کند که احمدی نژاد خواهان “محو اسرائیل از صفحه روزگار” است.

بنا بر این گزارش”خلبانان اسرائیلی در هفته های اخیر به جبل الطارق پرواز کرده اند تا تمرینی برای سفر 2000 کیلومتری آنها برای هدفهای ایرانی باشد، “ و “سه مسیر، از جمله برفراز ترکیه، را مورد بررسی قرار داده اند.” در توضیح اینکه چرا سلاحهای اتمی بکار گرفته خواهد شد، ساندی تایمز توضیح میدهد: “فرماندهان نظامی اسرائیل معتقدند که سلاحهای متعارف قادر به انهدام تاسیسات غنی سازی ایران نیستند. تعداد زیادی از آنها در زیر بیش از 20 متر بتون و صخره قرار دارند. با همه اینها، منابع ارشد میگویند فقط در صورتی از سلاحهای اتمی استفاده خواهد شد که حمله متعارف منتفی شده و ایالات متحده مانع تراشی نکند.”

زهاوا گالون، نماینده مجلس اسرائیل و عضو حزب چپ گرای مرتز “ از اولمرت خواسته تا این گزارش را تکذیب کند.” او گفته: “امکان ندارد اسرائیل پس از تجربه لبنان بخواهد نقش کلانتر جهان را بازی کند و نقشه ماجراجویی دیگری را بکشد.” (روزنامه ژروسالم پست)

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اشاره به اسرائیل و در پاسخ به گزارش ساندی تایمز گفته است: “این حرکت به جامعه جهانی نشان میدهد که تهدید اساسی برای جهان و منطقه رژیم صهیونیستی است…”

سخنگوی اهود المرت در مورد خبر روزنامه بریتانیایی به طور خلاصه گفت: “ما در مورد چنین داستانهایی در ساندی تایمز اظهار نظر نمی کنیم.”