نام ایران و سوریه در لیست تروریست ها

نویسنده

» گزارش لوموند از رویکرد جدید کانادا:

کانادا روز جمعه اعلام کرد نه تنها ایران، بلکه سوریه را نیز در لیست کشورهایی “که از تروریسم حمایت می کنند” قرار داده است. براساس بیانیه ای که در این زمینه منتشر شده، جان بیرد، رییس دیپلماسی کانادا، گفته است: “کانادا در زمینه مبارزه با تروریسم بین المللی مصمم است و مسؤولان عملیات تروریستی و کسانی که از آنها حمایت می کنند را وادار خواهد کرد نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشند.”

ویک تیوز، وزیر امنیت داخلی کانادا، دراین خصوص اظهار کرد: “بهبود توان مبارزه با تروریسم یک اولویت برای دولت ماست.” او در ادامه گفت: “کانادا قربانیان تروریسم را فراموش نکرده و عدالت را برای آنها اجرا خواهد کرد.”

 در بیانیه این وزارت خانه آمده است: “قوانین کانادا در مورد اجرای عدالت برای قربانیان عملیات تروریستی به آنها این امکان را می دهد که بتوانند مسؤولان عملیات تروریستی و کسانی که از آنها حمایت می کنند، از جمله دولت های خارجی حامی تروریست، را بخاطر آسیب هایی که دیده اند مورد پیگرد قانونی قرار دهند.”

 

بستن سفارت و اخراج دیپلمات ها

دولت کانادا قبل از انتشار این بیانیه، از بسته شدن سفارت اش در ایران و اخراج تمامی دیپلمات های جمهوری اسلامی از این کشور خبر داد. وزیر امور خارجه کانادا در ادامه افزود: “حکومت ایران به طور فزاینده ‌ای کمک‌های نظامی در اختیار حکومت اسد قرار می‌دهد؛ به طور مرتب موجودیت اسرائیل را تهدید می ‌کند؛ به قطعنامه های سازمان ملل در مورد برنامه اتمی اش پایبند نیست و دست به لفاظی‌ های نژادپرستانه و ضد سامی می‌ زند و نسل‌کشی را تهییج می ‌کند.”

بیرد همچنین گفت: “روابط دیپلماتیک میان ایران و کانادا به حال تعلیق درآمده. تمامی پرسنل دیپلماتیک سفارت کانادا ایران را ترک کرده اند و به دیپلمات های ایرانی که در اتاوا فعالیت می کنند نیز گفته شده که این کشور را ظرف ۵ روز آینده ترک کنند. کانادا دولت ایران را مهم ترین تهدید علیه صلح و امنیت جهانی می داند.”

 

لندن می خواهد تحریم ها را تشدید کند

کشورهای غربی به این مظنون اند که ایران در ظاهر یک برنامه اتمی صلح آمیز به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است. در گزارشی که در ماه اوت توسط آژانس اتمی منتشر شده آمده در سایت فوردو که اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد غنی سازی شده، تعداد سانتریفوژها دو برابر شده است.

لندن از اتحادیه اروپا خواسته به دلیل متوقف شدن مذاکرات هسته ای، تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال کند. ویلیام هیگ، رییس دیپلماسی بریتانیا، در ورود به پافوس [قبرس] بخاطر نشست وزرای اروپا گفت: “لازم است که فشار بر ایران افزایش یابد و تحریم ها تشدید شود. لازم است که این مشکل هرچه زودتر حل و فصل شود و چه بهتر که ازطریق اعمال تحریم و انجام مذاکره، به صورت مسالمت آمیز حل شود.”

آقای هیگ خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا و ایالات متحده روندی از تحریم های شدید را که “تأثیرات جدی” بر اقتصاد ایران گذاشته اعمال کرده اند. روز سه شنبه محمود احمدی نژاد پذیرفت که با “مشکلات عدیده ای” در فروش نفت مواجه بوده. لندن قصد دارد در زمان نشست وزرا در ماه اکتبر تحریم های جدیدی را در زمینه انرژی و بازرگانی علیه تهران اعمال کند.

 

“اکنون زمان آن رسیده که ایران به تعهدات خود پایبند باشد”

قرار بود کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا و نماینده گروه شش کشور در مذاکرات اتمی، در ماه اوت با سعید جلیلی، همتای ایرانی خود، دیدار کند. ولی این مذاکرات هنوز برگزار نشده است.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، دراین ارتباط گفت: “ما مذاکراتی را که صرفاً برای اتلاف وقت انجام می شود نمی پذیریم.” او همچنین افزود: “اکنون وقت آن رسیده که ایران نیز پیشنهادات قابل توجهی ارائه دهد و کاری کند تا بازرسان آژانس اتمی بتوانند به طور کامل به تأسیسات ایرانی دسترسی داشته باشند. ایران باید به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد و در شرایطی قابل کنترل از تسلیحات هسته ای چشم پوشی کند.”

در تاریخ ۳۱ اوت، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در کانال “اروپا یک” گفت که “ایران هیچ تکانی درخصوص پرونده هسته ای نخورده و باید تحریم ها را تشدید کرد”. او همچنین افزود: “من فقط به آنچه که اجرا می شود اعتقاد دارم، نه آنچه که گفته می شود. کارهایی که درحال حاضر انجام می شود در جهتی نیست که مورد نظر جامعه بین المللی می باشد.”

منبع: لوموند، ۷ سپتامبر