حمله اسرائیل نزدیک است

نویسنده

» گزارش کوتیدین از پایان مهلت تل آویو

لوکا بولونینی

بازار مردد، قیمت بالای نفت و تغییرات سهام اینها حتی برای یک سرمایه گذار بین المللی نشانه هایی است دال بر این که اسرائیل قبل از انتخابات آمریکا به ایران حمله خواهد کرد. تهدید اتمی حکومت آیت الله ها، به نظر واقعی می رسد، حتی اگر ایران اصرار داشته باشد که این برنامه ها برای ساخت سلاح اتمی نیست. در سطح سیاسی، همه چیز حول وزیر دفاع می چرخد. آوی دیختر، مسئول سابق شین بت، از امروز مسئول وزارت دفاع غیر عامل شد.

او که یک جنگ طلب است، ۲۴ ساعت بعد از آغاز بحث در مورد بودجه نظامی، به این سمت منصوب شد. شایعه‌ای که از سال ۲۰۰۹ به گوش می‌رسید. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، قصد دارد ۵.۱۵ میلیارد دلار برای سال ۲۰۱۳ درخواست کرده است. دو میلیارد بیشتر از بودجه نظامی در سال ۲۰۱۲. وزیر اقتصاد می‌خواهد حداکثر ۵.۱۲ میلیارد دلار به وزیر دفاع بدهد.

باد جنگ با شدت بیشتری وزیدن گرفته است. گفته می‌شود که ۲۵ سپتامبر (همزمان با نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک)، ضرب الاجل تعیین شده توسط ناتنیاهو و ایهود باراک برای صادر شدن مجوزآمریکا برای حمله به تاسیسات اتمی ایران، به پایان می‌رسد. طبق نوشته سایت دبکا، سایت مخصوص اخبار سری، ایران تا ماه اکتبر مجهز به سلاح اتمی می‌شود.

بازار جهانی اوضاع را زیر نظر گرفته است، به دلیل اینکه احتمال حمله بیشتر شده است، سرمایه گذاری خارجی در بازار بورس تل آویو، هیچ تغییری نکرده است. دیروز قیمت نفت به ۱۱۵ دلار برای هر بشکه رسید که در سه ماه گذشته بالا‌ترین رقم بوده است. تهران بار‌ها تهدید کرده است که تنگه هرمز را خواهد بست. اگر جنگی در بگیرد قیمت طلای سیاه سر به فلک خواهد کشید.

در عین حال اسرائیل به هر قیمت که شده است می‌خواهد علیه آیت الله‌ها وارد جنگ بشود. به گفته وزیر سابق اقتصاد این کشور، این حمله در صورت متوقف شدن ۵۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی، ممکن است ۳۹۰ میلیون دلار در روز خرج داشته باشد. وی می گوید: “اما ایران اتمی هم گران تمام می شود”.

کوتیدیانو، 14 اوت