جنگ، بی خوابی، آتش بیاری

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تهدیدهای ایران و اسرائیل بالا گرفت

در حالی که وزیر دفاع و فرمانده سابق سپاه، به اسرائیل هشدار داده اند که در صورت حمله به ایران پاسخی کوبنده به این کشور خواهند داد، یک مرجع تقلید شیعیان نزدیک به جناح اصلاح طلب گفته که نباید در داخل کشور آتش بیار جنگ با اسرائیل شد. در یک هفته گذشته هم رهبر و هم رئیس جمهوری اسلامی تندترین اظهارات را علیه اسرائیل بر زبان آوردند؛ سخنانی که واکنش دبیرکل سازمان ملل را به دنبال داشت و آنها را فتنه انگیز توصیف کرد. خطر حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران آنقدر جدی شده که حتی رئیس جمهور این کشور هم گفته از هراس پیامدهای آن نمی تواند بخوابد.

سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با هشدار در مورد به حاشیه رانده شدن “موضوع فلسطین و قدس”، اسرائیل را “غده سرطانی صهیونیستی” و یک “رژیم جعلی” توصیف کرد.

او در دیدار مسئولان و کارگزاران حکومتی با وی به مناسبت عید فطر، همچنین خواستار “سرپیچی” ملت های مسلمان از “اراده قدرت‌های بزرگ و در رأس آنها امریکا” شد.

خامنه ای در اظهار نظری جداگانه، در خطبه های نماز عید فطر در تهران با اشاره به “تحولات اخیر” در کشورهای اسلامی گفت که این تحولات مسیر آینده دنیای اسلام را تعیین می کند و با “همین آهنگ” ادامه خواهد یافت.

رهبر جمهوری اسلامی افزود که در راهپیمایی روز قدس امسال “ملت‌های مسلمان بیشتری به ویژه در کشورهای بیدار شده اسلامی، به میدان دفاع از فلسطین آمدند” و ابراز امیدواری کرد که “این جریان ادامه داشته باشد”.

راهپیمایی روز قدس که بیش از سه دهه است در آخرین جمعه ماه رمضان در ایران برگزار می شود، جمعه 27 مرداد در تهران و برخی دیگر از شهرها برگزار شد.

محمود احمدی نژاد هم طی یک سخنرانی در این راهپیمایی، وجود اسرائیل را “توهین به تمام بشریت” دانست.

او “مقابله با موجودیت اسرائیل” را زمینه‌ساز “صیانت از حقوق انسانی همه انسان‌ها و باز کردن راه برای نجات بشریت از استکبار و فقر و بدبختی” خواند.

احمدی نژاد تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی را “طرح فریبنده دشمن” خواند و گفت: “حضور صهیونیست‌ها در یک وجب از سرزمین فلسطین هم خطرناک است، چه برسد که بخواهد دولت رسمی و قانونی داشته باشد.”

 

فتنه انگیز

این اظهارات هم با واکنش مقام های غربی روبرو شد و هم خشم دبیرکل سازمان ملل متحد را برانگیخت.

بان کی مون، اظهارات رئیس‌جمهوری اسلامی را “اهانت‌آمیز و فتنه‌انگیز” خواند و گفت که در شرایط کنونی، رهبران کشورهای منطقه باید نفوذ خود را برای کاهش و نه شدت دادن به تنش‌ها به کار گیرند.

او سخنان احمدی‌نژاد را نگران‌کننده خواند.

در بیانیه دبیرکل سازمان ملل متحد آمده بود: “طبق منشور سازمان ملل متحد تمام اعضا باید از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگری خودداری کنند.”

اظهارات ضداسرائیلی ارشدترین مقام های جمهوری اسلامی در حالی عنوان شده که فضای سیاسی، رسانه ای و سیاستمداران اسرائیل به طور جدی درگیر بحث حمله به تأسیسات هسته ای ایران هستند.

اسرائیل در سال های اخیر بارها حکومت جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی در پوشش یک برنامه صلح آمیز علمی ـ تحقیقاتی متهم کرده و با انتقاد از آمریکا به عنوان بزرگترین متحد خود به علت ناتوانی در جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی از راه های دیپلماتیک، تهدید کرده که از توان نظامی خود برای ممانعت از این مسئله استفاده خواهد کرد.

نیروی هوایی اسرائیل پیش از این دو بار با بمباران تأسیسات اتمی کشورهای عراق و سوریه، برنامه هسته ای این کشورها را نابود کرده است.

مقام های جمهوری اسلامی اما می گویند برنامه اتمی شان صلح آمیز است. برخی از مقام های ارشد اسرائیل مانند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع که صدور فرمان آغاز جنگ در اختیار آنها قرار دارد، از حمله به تأسیسات اتمی ایران دفاع می کنند.

 

جزئیات حمله

یک وبلاگ سیاسی در آمریکا به نام تیکن اولام که مسایل امنیتی سیاسی اسراییل را دنبال می کند هفته گذشته متنی را منتشر کرد که گفته می شود حاوی جزییات برنامه ارتش آمریکا برای حمله به ایران است.

ریچارد سیلورستین، نویسنده آمریکایی این وبلاگ که در سیاتل مستقر است به بی بی سی گفته این سند دستور جلسه داخلی هشت وزیر امنیتی اسراییل است که به دست او رسیده و نشان می دهد ارتش آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات هسته ای چه برنامه ای دارد.

براساس آنچه وبلاگ تیکن اولام منتشر کرده ارتش اسراییل این جنگ را با حمله گسترده سایبری به زیرساخت های ایران آغاز می کند و با بارانی از موشک های بالستیک بر تاسیسات هسته ای این کشور پی می گیرد.

مراکز کنترل و فرماندهی، مراکز تحقیق و توسعه هسته ای و منازل افراد اصلی وابسته به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نیز در فهرست اهداف این حملات هستند.

“تنها پس از انجام این مراحل هواپیماهای با سرنشین وارد آسمان ایران می شوند تا مراکز معدودی را که نیاز به حمله بیشتر دارند هدف قرار دهند.”

در همین حال وزیر دفاع شهروندی اسراییل هم گفته است که حمله به ایران احتمالا به جنگی سی روزه و کشته شدن ۵۰۰ اسراییلی منجر خواهد شد.

متن ویلنای به یکی از روزنامه های اسراییلی گفته این جنگ “در چند جبهه” خواهد بود و در طی آن صدها موشک به شهرها و مناطق اسراییلی شلیک خواهد شد.

ویلنای تاکید کرده اسراییل آماده جنگ است اما این کار باید با هماهنگی آمریکا انجام شود.

وزیر دفاع شهروندی اسراییل در مصاحبه خود گفته اسراییل به شکلی بی سابقه برای این حمله آماده شده و “هیچ جای نگرانی نیست”

ویلنای نظر ایهود باراک وزیر دفاع کشورش را در خصوص تلفات ۵۰۰ نفری این جنگ برای اسراییل تایید کرده و گفته: “ممکن است تعداد تلفات کمتر و یا بیشتر باشد اما این سناریویی است که ما با بهره گیری از نظر بهترین کارشناسان برای آن آماده می شویم.”

لئون پنتا وزیر دفاع آمریکا پیشتر گفته بود از نظر واشنگتن اسراییل هنوز برای حمله به ایران تصمیم نگرفته است.

آقای ویلنای در این مصاحبه حاضر به اظهار نظر درباره گفته های وزیر دفاع آمریکا نشده و گفته است: “من نمی خواهم وارد بحث درباره این حرف بشوم اما آمریکا بهترین دوست ماست و ما همیشه باید چنین عملیاتی را با این کشور هماهنگ کنیم.”

این در حالی است که حتی شیمون پرز، رئیس جمهوری ۸۹ ساله اسرائیل هم چند روز است به شدت علیه دولت و در مخالفت با حمله به ایران موضع گیری کرده است.

از او در رسانه های اسرائیل نقل قول شده که مخالفت با حمله یکجانبه به ایران را وظیفه اخلاقی اش می داند.

ریاست جمهوری در اسرائیل یک مقام تشریفاتی است و صدور فرمان آغاز جنگ در اختیار نخست وزیر قرار دارد.

روزنامه یدیعوت احرونوت روز یکشنبه به نقل از شیمون پرز نوشت: “من به اندازه ای از پیامدهای حمله یکجانبه اسرائیل نگرانم که نمی توانم بخوابم.”

 

واکنش جمهوری اسلامی: دیوانگی و آتش بیاری

در واکنش به این گزارش ها، محسن رضایی فرمانده سابق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که “اگر صهیونیست‌ها دیوانگی کنند و به ایران حمله کنند پاسخی کوبنده از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد که منجر به سقوط آنها خواهد شد.”

او افزود که نیروهای مسلح “آمادگی کاملی برای پاسخ به تهدیدات دارند”.

در اظهار نظری همزمان، احمد وحیدی وزیر دفاع هم گفت که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم‌اکنون در بالاترین سطح آمادگی دفاعی و نظامی قرار دارند و “به هر متجاوزی پاسخ کوبنده خواهند داد”.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که خود از مقام های ارشد سپاه است، افزود که مقامات اسرائیل، با آنچه او “اظهارات جنگ‌افروزانه” خوانده، در مسیر انهدام و فروپاشی ارتش و “ماشین جنگی” اسرائیل قدم برمی‌دارند.

او اضافه کرده: “بیداری اسلامی این رژیم را در انزوا فرو برده است و آنها برای مطرح کردن دوباره خود و در راستای عملیات روانی، بحث تلاش برای حمله به جمهوری اسلامی را مطرح می‌کنند.”

او خطاب به تصمیم‌گیران اسرائیل گفت که “با حرف‌های تبلیغاتی، مشکلاتشان پایان نخواهد یافت.”

در همین حال و در واکنشی متفاوت، آیت الله صانعی یکی از مراجع تقلید شیعه هم گفت که نباید در داخل کشور برای جنگ احتمالی بین ایران و اسرائیل آتش بیار معرکه شد.

آیت الله صانعی در مراسم عید فطر گفت: “باید همه تلاش کنند تا جنگ احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران رخ ندهد چرا که که اگرچه رژیم صهیونیستی بیشترین صدمه و لطمه را خواهد دید کشور ایران نیز صدمه می بیند چرا که در جنگ نان و حلوا تقسیم نمی کنند.”

به گفته این مرجع تقلید نزدیک به جناح اصلاح طلب، “حمله اسرائیل به ایران بزرگترین جنایت علیه ملت ایران است” و این کشور “با باروت بازی کرده است و تصمیمی در مقابلش گرفته می شود که دیگر توانایی قدعلم کردن نداشته باشد.”

او در ادامه افزود: “بنده طرفدار آزادی انسان ها و حقوق بشر و رعایت آن هستم اما درمقابل حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران موظف به عکس العمل هستیم.”