آیا بمب اتم آماده است؟

نویسنده

» مقاله جورنالتیسمو درباره بمب ایرانی

آیا ایران در حال ساخت بمب اتم است؟ اگر این سووال را از آسوشیتدپرس بپرسید که دارای یک نمودار است که بصورت کامپیوتری اثرات این بمب را شبیه سازی کرده است و نشان می دهد که بمب ایران سه برابر قوی تر از بمبی است که در هیروشیما منفجر شد.

این نمودار توسط یک مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود، منتشر شده و بشدت از برنامه های اتمی ایران انتقاد کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مدارک مشابهی منتشر کرده بود که تمایل ایران را به ساخت بمب اتمی نشان می دهد. به گفته یک منبع خبری داخلی آژانس، نمودار منتشر شده توسط آسوشیتد پرس، احتمالا همان نمودار آژانس است.

در این سند فعالیت ها در مقیاس صدم ثانبه بررسی شده و بر اساس کیلوتن. نقطه اوج منحنی به 50 کیلوتن می رسد. این نکته را فراموش نکنیم: بمبی که درهیروشیما منفجر شد، 15 کیلو تن قدرت داشت.

این نمودار یک بخش توضیحات به زبان فارسی نیز دارد که در آنجا گفته شده است که این نموداری است در مورد انرژی . به گفته دیوید آلبرایت از موسسه علوم و امنیت بین المللی، خدمات این موسسه برای بررسی فعالیت های اتمی ایران، در اختیار دولت آمریکا قرار می گیرد. به گفته آلبرایت، این نمودار جعلی نیست و حاکی از آن است که یک انفجار اتمی اتفاق افتاده است چون برای ایران که به تازگی به باشگاه صاحبان قدرت اتمی پیوسته است، این منحنی در یک نقطه بیش از حد بالا می رود.

ایران همواره تلاش برای ساخت سلاح اتمی را انکار کرده است اما آمریکا و اسرائیل دائما تلاش می کنند تا چشم مجامع بین المللی را باز کنند. در عین حال ایران همیشه با نظارت سازمان ملل مخالفت کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد در یک سال گذشته، سایت پارچین در نزدیکی تهران، در کنار سایر تاسیسات ایران مشغول تولید اتمی شده است.

جورنالتیسمو، 27 دسامبر