احمدی نژاد هنوز حرف می زند

نویسنده
حسین محمدی

» از کمک نقدی به مردم تا تمام کردنِ کار صهیونیست‌ها

محمود احمدی‌نژاد در جدیدترین سخنان خود گفته است که دولت اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد و به مردم کمک نقدی خواهد کرد. وی بار دیگر اسراییل را مورد حمله قرار داده وخواستار آن شده است که کار صهیونیست‌ها تمام شود.

احمدی‌نژاد روز گذشته با اشاره به این‌که “عده ای ظالم به دنبال کشتار مسلمین هستند” گفت: “نسبت همه ما با موعود یکی است،باید علیه شیطان با مستکبران وحدت کنیم و اجازه ندهیم که بر ما مسلط شوند، هفت میلیارد انسان باید برای مقابله با مفسدان جهانی متحد شویم.عده‌ای صهیونیست و آدم کش دور یکدیگر جمع شده‌اند و می کشند و ما تنها نگاه کنیم باید دست به دست هم دهیم و این ماجرای صهیونیستی را تمام کنیم”.

این برای چندمین بار در سال‌های گذشته است که احمدی‌نژاد به صراحت یا به تلویح، خواستار نابودی اسراییل می‌شود. سخنان وی پیش از این با واکنش تند مسوولان کشورهای غربی روبه‌رو شده بود.

وی در آخرین حضورش در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در یک جلسه جنبی، از اسراییل با عنوان “کشوری بی‌ریشه” یاد کرده بود که دارای “رژیمی جعلی” است و از همه‌ی کشورها خواسته بود تا “تلاش کنند که سرزمین‌های اشغال شده به صاحبان آن بازگردد”. وی پیش از این نیز در سخنرانی‌های مختلف، چنین مضمونی را در سخنان خود بارها تکرار کرده بود.

رییس دولت دهم از سوی دیگر، بازهم به بحث اختلاف میان مجلس و دولت و فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها پرداخته است. وی با اشاره به این‌که جلسات میان دولت و مجلس با نظر آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شده، گفت که “بخش عمده‌ای از وقت این جلسات به موضوع هدفمندی یارانه ها اختصاص داشت و در این خصوص گزینه های مختلفی که باید در بودجه سال آینده و بخش اجرا پیش‌بینی می‌شد، مورد بررسی قرار گرفت”.

وی همچنین فاش کرده که دولت قرار است به مردم کمک نقدی کند: “اواخر بهمن و حداکثر نیمه اول اسفند کمک جبرانی به مردم ارائه شود تا بخشی از فشارهای وارد شده به آنان جبران گردد”.

سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که منتقدان اصول‌گرای دولت، سیاست‌های اقتصادی وی را باعث افزایش تورم در جامعه می‌دانند. آن‌ها معتقدند که تزریق بیش از حد پول به جامعه باعث افزایش نقدینگی شده و تورم را افزایش داده است.

پیش از این حمید رسایی، نماینده حامی احمدی‌نژاد در مجلس، خبر از آن داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای: “بر استمرار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در راهکاری مشترک و توافقی بین مجلس و دولت تاکید می کنند به طوری که نه مطالبه «صفر» برخی نمایندگان باشد و نه مطالبه «صد» دولت، در حقیقت ایشان نه سیاه‌نمایی برخی نمایندگان را درست می دانستند و نه اصرار دولت بر پنج برابر کردن یارانه‌ها”

با وجود سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر برنامه‌ریزی برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، مجلس همچنان مخالف اجرای این طرح است. علی لاریجانی، رییس مجلس با اشاره به این‌که “بین دولت و مجلس در خصوص این که چگونه شرایط کشور بهبود یابد، اختلاف نظرهایی وجود دارد”، خبر از آن داده که رهبر جمهوری اسلامی “تاکیدی بر تسریع در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد”. لاریجانی همچنین اضافه کرده که “با توجه به مجموع شرایط کشور، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ممکن است یا نه. همچنین زمان اجرای آن و این که چه‌طور اجرا شود باید بررسی شود”.

چند روز پیش اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به برگزاری نشست‌های مشترک دولت و مجلس، خبر از توافق نسبی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها داده بود. وی گفته بود که دولت قصد دارد قیمت حامل‌های انرژی را تا ۵.۴ برابر افزایش دهد که موجب درآمدی صدهزار میلیارد تومانی خواهد شد: “مجلس به دلیل دغدغه‌هایی که در حوزه معیشت مردم از قبیل گرانی و تورم دارد، چنین درآمدی را تهدید می‌داند”.

جلیلی همچنین گفته بود که برخی از چهره‌های اقتصادی مجلس به این دلیل که “ معتقدند دولت تلاش دارد نظر خود را به جمع تحمیل کند”، دیگر در این جلسات شرکت نمی‌کنند.

برگزاری این جلسات و تصمیم‌هایی که در آن گرفته شده ـ از جمله توافق دولت و مجلس برای برداشت ۲ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی برای تامین سبد حمایتی اقشار کم درآمد ـ پیش از این با اعتراض نمایندگان مجلس روبه‌رو شده بود. هفته گذشته محمد جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی، درباره این جلسات، گفته بود: “این حق نمایندگان مجلس است که بدانند در نشست مشترک هیات دولت و مجلس در محضر رهبر معظم انقلاب چه گذشت، چه تعهداتی دادید و چه کسانی قرار است که از طرف جمع در این نشست های مشترک حاضر شوند”. وی با اشاره به اینکه‌ “بعضی از مسایلی که شنیدیم جای نگرانی دارد”، به نقل از علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، گفته بود که قرار نبوده برگزاری چنین نشستی علنی شود. نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز، نسبت به توافق‌های احتمالی در این جلسات هشدار داده و گفته بود: “اگر شما در جلسات مشترک قول می‌دهید ما نمایندگان اعلام می‌کنیم همچنان مخالف اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم چرا که نمی‌خواهیم بنزین یک شبه به دو یا دو هزار و۵۰۰ تومان تغییر قیمت دهد”.

در آن جلسه محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس، گفته بود که هیچ توافقی در این دیدارها صورت نگرفته و برای تصمیم‌گیری نیز “نظر دوستان در کمیسیون‌های تخصصی باید اجرا شود. ملاک ما در تصمیم‌گیری‌های مشترک دولت و مجلس، تصویب در کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی مجلس است”.