اعدام در کردستان برای دادن هشدار به تهرانی ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خواهر عدنان حسن پوردر مصاحبه با روز:

عدنان حسن پور، روزنامه نگار کرد، از جمله زندانیانی است که چند سال پیش به  اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. پرونده وی، پس از چند بار رفتن به دادگاه و دیوان عالی کشور، هنوز وضعیت نامشخصی دارد. از سویی اعلام شده  که حکم اعدام حسن پور لغو شده است، اما از سوی دیگر هنوز حکم جدیدی به وی ابلاغ نشده است. درباره آخرین وضعیت عدنان حسن پور، که هفته گذشته همراه با حبیب لطیفی ـ زندان سیاسی محکوم به اعدام -  در زندان سنندج دست به اعتصاب غذا زد، مصاحبه کوتاهی با خواهر وی، لیلی حسن پور انجام داده ایم که در زیر می آید.لازم به ذکرست که حسن پور و لطیفی اکنون در سلول انفرادی به سر می برند.

 

خانم حسن پور، از آخرین وضعیت برادرتان، عدنان حسن پور، چه خبری دارید؟

متاسفانه این روزها در مجموع خبرهایی که از داخل زندان های ایران و به ویژه در کردستان  بیرون می آیند هیچ خوشایند نیست.

 

مثلا چه خبرهایی؟

بنابه خبرهایی که به دست مارسیده، عدنان مجددا دچار محدودیت های زیادی در زندان شده است. از جمله این محدودیت ها می توان به نداشتن امکان تماس تلفنی با خانواده و ملاقات اشاره کرد.

 

اشاره کردید که ملاقات های آقای حسن پور لغو شده است. پیش از این ملاقات های خانواده با ایشان چگونه بود؟ به طور منظم ملاقات داشتید یا خیر؟

عدنان تاکنون چند بار ملاقات کابینی داشته، اما ملاقات های حضوری بسیار بسیار کم بوده است. از طرف دیگر همیشه مشکلاتی برای ملاقات ها هم وجود دارد. مثلا هفته گذشته و در سرمای سخت کردستان، خانواده به سنندج رفتند تا با اوملاقات کنند، اما به آن ها گفتند که فقط مادرمان حق ملاقات دارد و خواهرها و برادرها که برای دیدن عدنان رفته بودند، فقط توانستند از طریق کابین اورا ببینند و با او صحبت کنند.

 

مرخصی چطور؟ تا الان به مرخصی آمده؟

عدنان تاکنون حتی یک ساعت هم مرخصی نداشته است. یعنی در تمام این سال هایی که در زندان است، حتی برای یک ساعت هم به مرخصی نیامده.

 

بحثی هم درباره اعتصاب غذا آقای حسن پور در هفته گذشنه منشتر شده بود. قضیه اعتصاب غذای ایشان چه بود؟

همان طور که گفتم در حال حاضر امکان تماس عدنان با خانواده وجود ندارد. اما آخرین خبری که به دست ما رسیده، این است که وی را روز سه شنبه هفته گذشته به همراه یک زندانی دیگر کرد، حبیب لطیفی که زیر حکم اعدام است، به سلول انفرادی زندان سنندج منتقل کرده اند. آقای حبیب لطیفی و عدنان، در اعتراض به این عمل دست به اعتصاب غذا زده اند.اعتصاب غذای این دو نفر، شرایطی که در آن نگهداری می شوند و بی اطلاعی از وضعیت این دو، بیشتر ما را نگران کرده است.

 

در حال حاضر حکم آقای حسن پور چیست؟ اخبار حاکی از آن بود که حکم اعدام ایشان لغو شده است.آیااین مساله صحت دارد؟

بله؛ حکم اعدام عدنان لغو شده است. بعد از لغو حکم اعدام هم عدنان چند بار دادگاهی شده اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده است. دادگاه هایی که تشکیل شده تاکنون منجر به صدور هیچ حکمی نشده است. در واقع در حال حاضر، عدنان وضعیت کاملا نامشخصی دارد. این بلاتکلیف بودن عدنان، خود بیش از هر مساله ای ما را نگران وضعیت او در زندان کرده است و اینکه چه سرنوشتی برایش تدارک دیده اند. 

 

الان وضع او چگونه است؟

در حال حاضر عدنان در زندان مرکزی سنندج و در بند پاک زندانیست و زیاد از وضعیت داخل این بند خبری نداریم؛ اما طبق گفته ها این بند نسبت به سایر بندهای زندان مرکزی سنندج از لحاظ امکانات بهداشتی گویا بهتر است.

 

سئوال آخرم درباره وضعیت نیروهای سیاسی در کردستان است. حاکمیت چند سالی است که برخوردهای سختی با فعالان کرد می کند. فکر می کنید علت این برخورد چیست؟

به نظر من همچنان  و همان طور که همیشه بوده، فشارهای حاکمیت در مناطق حاشیه ای و به ویژه در استانهایی چون کردستان و بلوچستان که همیشه با دیدی امنیتی مواجه بوده اند، از شدت بیشتری برخوردار بوده است. اکنون هم شاهد هستیم که در کردستان برای مثال بیشترین شمار زندانیان سیاسی به اتهاماتی که دیگر نزد همگان بی اعتبار شده، به اعدام محکوم شده اند. بنظر من در این برهه زمانی و در پی اعتراضات اخیر مردم ایران که بیشتر در تهران و شهرهای بزرگ متمرکز بود و شمار زیادی کشته و زخمی و خیل عظیمی دستگیری و اتهامات سنگین به دنبال خود داشت، بخشی از سرکوب و اعدام ها در شهرهای کوچکتر و حاشیه ای میتواند هشداری به دیگر مناطق و از جمله تهران هم باشد.