آلودگی‌ هوا؛ بلای جان کارگران خوزستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» شدت گرفتن اعتصابات کارگری در شهرهای مختلف

همزمان با شدت گرفتن اعتراضات و اعتصابات کارگری در شهرهای مختلف، کارگران خوزستانی به علت آلودگی هوا و شرایط جوی نا‌مناسب با دشواری‌های بیشتری روبرو هستند. فعالان کارگری استان خوزستان نسبت به تهدید سلامت کارگران شاغل در این منطقه به دلیل تشدید بحران آلودگی‌ هوا هشدار داده و برخی از کارگران نیز به روز گفته‌اند کارگاه‌های تولیدی و صنعتی مشمول تعطیلات دولتی آلودگی هوا نشده‌اند.

در روزهای گذشته شماری از کارگران در شهرهایی مانند، تهران، اردبیل، بافق، عسلویه در اعتراض به حقوق صنفی خود دست به تجمع و اعتصاب زده‌اند.

ایلنا، خبرگزاری حکومتی کار ایران روز یکشنبه،۱۲ بهمن ماه، گزارش کرد که کارگران “تکاب نیرو” در منطقه جاده قدیم کرج، از روز سه‌شنبه ۷ بهمن در اعتراض به آنچه که طولانی‌شدن پرداخت مطالبات مزدی‌شان عنوان شده، دست از کار کشیده‌اند.

این دسته از کارگران که تعداد آنها حدود ۶۰ نفر عنوان شده امروز، دوشنبه وارد ششمین روز اعتراض خود می‌شوند.

روز یکشنبه همچنین حدود ۴۰ کارگر اخراجی معدن سنگ آهن آنومالی شمالی در شهرستان بافق به همراه خانواده‌هایشان مقابل ساختمان شرکت پیمانکاری “شهداب” در معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تجمع کردند. کارگران معترض خواستار استخدام در معدن سنگ آهن مرکزی یا راه اندازی مجدد معدن آنومالی شمالی شده‌اند.

در همین حال نزدیک به ۱۰۰ کارگر کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به تعویق پرداخت هشت ماه حقوق و نامشخص بودن وضعیت شغلی‌شان در مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.

۷۰۰ کارگر شرکت‌های پیمانکاری ساخت بخش فرآیند پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز دست به اقدام مشابهی زده‌اند. به گزارش سایت سندیکای کارگران فلزکار مکانیک،‌ این کارگران خواستار دریافت چهار ماه حقوق معوقه خود هستند.

روز شنبه نیز بیش از ۲۰۰ تن از کارگران قراردادی شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد و خانواده‌هایشان در مقابل فرمانداری شهر بابک برای چندمین روز پیاپی دست به اعتصاب زدند.

بحران معیشتی و صنفی جامعه کارگری ایران که از سال ۹۰ و از زمان اعمال تحریم‌های بین المللی، وارد مرحله دیگری شده بود، در سال جاری شدت گرفته و در ماه‌های اخیر کارگران ده‌ها واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک در اعتراض به نقض حقوق صنفی خود دست به تجمع زده‌اند.

در سالهای گذشته علاوه بر مشکلات عمومی کارگران، شماری از کارگاه‌های صنعتی و تولیدی هم تعطیل و در نتیجه تعداد زیادی از آنها بیکار شده‌اند.

 معاون وزیر صنعت اخیرا گفته بود طی ۱۵ سال، ۱۴ هزار واحد صنعنتی تعطیل و حدود ۱۱۲ هزار نفر بیکار شده‌اند.

 

کارگران خوزستانی تعطیلی ندارند

علاوه بر این کارگران در استان‌هایی مانند خوزستان که با بحران آلودگی هوا هم روبروست، به لحاظ برخورداری از ایمنی محیط کار، درشراط به مراتب نا مناسب‌تری قرار دارند.

به گزارش روز یکشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه خبرگزاری کار ایران “در شرایطی که سلامت کارگران هر لحظه با وجود پدیده گرد و غبار در بسیاری از استان‌ها از جمله خوزستان تهدید می‌شود، تاکنون اقدام جدی و قابل ملاحظه‌ای از سوی مسئولان مشاهده نشده است.”

یک فعال کارگری در خوزستان نسبت به تهدید سلامت کارگران شاغل در مناطق جنوبی کشور، به دلیل تشدید بحران آلودگی‌ هوا هشدار داده است.

آقایار حسینی، دبیر خانه کارگر اهواز گفته است پزشکان به کارگران فضای باز در این مناطق درباره بیماری‌های قلبی عروقی، امراض انسدادی مزمن ریه، آسم و آلرژی، افسردگی و اضطراب هشدار داده‌اند.

این مقام کارگری بابیان اینکه “ادامه فعالیت کارگاه‌های مشمول قانون کار در روزهای آلوده به توافق کارگران با کارفرمای واحد تولیدی سپرده شده”، همچنین گفته است: “از آنجا که تمامی کارگران و کارمندان به عنوان انسان بطور یکسان در معرض عوارض آلودگی هوا قرار دارند، محروم کردن کارگران از مصوبات مربوط به شرایط کار در هوای آلوده مصداق بارز تبعیض در جامعه است.”

اشاره آقایار حسینی به مصوبات دولت در خصوص توقف فعالیت‌های عمومی در ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط جوی نامناسب است.

روز شنبه آلودگی هوا در اهواز و برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان با حدود ۲۵ برابر فراتر از حد مجاز، زنگ تعطیلی مدارس را به صدا درآورد و زندگی روزانه مردم را مختل کرد.

با این حال به گفته دبیر خانه کارگر اهواز “در سالهای اخیر هر بار که میزان آلایندگی هوا بیشتر ازحد مجاز افزایش یافته، دولت با تعطیلی کارکنان اماکن دولتی موافقت کرده اما تعطیلی کارگران منوط به توافق با کارفرما شده است.”

کارگران برخی از واحدهای تولیدی به روز گفته‌اند تعطیلات روزهای گذشته شامل آنها نشده و در شرایط سطح هشدار آلودگی هوا نیز مجبور به ادامه کار بوده‌اند.

برخی دیگر می‌گویند بسیاری از کارگران رسمی نهادهای حکومتی در سالهای گذشته به طریق مختلف مانند بازنشستگی زود هنگام از کار برکنار شده و در حال حاضر تعداد محدودی از کارگران به صورت رسمی استخدام هستند.

آنها به روز می‌گویند بسیاری از نهادهای دولتی، پروژه‌های خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند و پیمانکاران نیز از تصمیمات دولتی برای توقف موقت کار و تعطیلی پیروی نمی‌کنند.

هر چند به گفته عضو یک خانواده کارگری در شهرستان شوش، کارگران روزمزد دنبال تعطیلی نیستند، چرا که در صورت توقف کار به آنها حقوقی تعلق نمی‌گیرد و به همین دلیل ترجیح می‌دهند با وجود آلودگی هوا هم به فعالیت خود ادامه دهند.

محمد کیانوش راد، نماینده سابق اهواز در مجلس، روز شنبه پیرامون بحران آلودگی هوا در استان خوزستان و ضرورت توجه به مشکلات کارگران گفته بود: “کارگرانی که در مشاغل سخت مشغول به فعالیت هستند مانند کارکنان صنایع فولاد، شرکت نفت، کارگران شرکت توسعه نیشکر با مشکلات مضافعی روبروهستند و حتما می‌بایستی قوانین حمایتی در این گونه موارد تصویب و اجرا شود.”

پیشتر در آبان‌ماه نیز یک فعال کارگری خوزستانی نسبت به تهدید سلامت بیش از ۱۵ هزار کارگر شاغل در مناطق نفتی آبادان، خرمشهر و اروند کنار به دلیل وجود انواع آلاینده‌های معلق در هوای محل کارشان، هشدار داده بود.