اتهامات تازه به احمدی‌نژاد

نویسنده
جواد ملک‌زاده

» ادامه دعواهای نفتی- انتخاباتی

همزمان با اتهام‌زنی‌های احمدی‌نژاد به مدیران سابق نفتی، زنگنه وزیر سابق نفت در نامه‌ای به وی خواستار صداقت رئیس‌جمهور و ارائه ندادن گزارش خلاف واقع به مردم شد؛همزمان گروهی از مدیران و کارکنان صنعت نفت نیز با امضای بیانیه‌ای، دولت احمدی‌نژاد را متهم کردند که شرکت‌های تولیدی را برای پرداخت هزینه سفرهای تبلیغاتی و تشریفاتی تحت فشار قرار می‌دهد.

سخنگوی قوه قضاییه نیز دیروز واکنش سردی به ادعاهای احمدی‌نژاد نشان داد و با نفی موضوع مافیای نفتی یا اقتصادی، تصریح کرد که فقط دستگاه قضایی حق اعلام اسامی مفسدین اقتصادی را دارد.

با این حال احمدی‌نژاد با اصرار بر موضوع اعلام اسامی افراد دارای تخلف اقتصادی در سخنرانی دیروزش در مشهد، نشان داد که این قصه همچنان ادامه خواهد داشت.

همزمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز دیروز آگهی‌هایی را با زیرنویس پخش کرد که حاکی از افتتاح پالایشگاه پارسیان 2 با حضور “یکی از مقامات عالی‌رتبه کشور” و وزیر نفت بود.موضوع افتتاح این پالایشگاه، یکی از مواردی بود که احمدی‌نژاد در نطق تلویزیونی خود بدان پرداخت، آن هم در حالیکه وزیر سابق نفت و معاونان وی یکصدا به تکذیب این ادعا پرداختند و فاش کردند که این پالایشگاه در دوران خاتمی افتتاح شده بود.

با این حساب می‌توان پیش‌بینی کرد که برنامه امروز، بار دیگر تکذیب‌ها و نامه‌های جدیدی را از سوی دست‌اندرکاران پیشین صنعت نفت علیه ادعاهای رئیس دولت نهم در پی داشته باشد.

 

همه مدیران نفتی

در آستانه انتخابات و در شرایطی که محمود احمدی نژاد وعده افشاگری درباره مفاسد اقتصادی دولت‌های پیشین را داده و اتهامات مبهمی را نیز در این راستا مطرح کرده است، مدیران نفتی سابق و فعلی موضع‌گیری‌های تندی در مقابل رئیس دولت نهم کرده‌اند که بر اساس اخبار،احمدی نژاد را عصبانی کرده است.

هرچند پیش از این نعمت‌زاده، معاون سابق وزیر نفت، علیه عملکرد دولت نهم در زمینه صنعت نفت سخن گفته و به گروه طرفداران میرحسین موسوی پیوسته بود، اما موضع‌گیری ضد دولت کسی که هنوز هم عنوان معاون وزیر نفت را یدک می‌کشد، برای احمدی‌نژاد و حامیان او بسیار سنگین بود.اکبر ترکان، معاون برنامه‌ریزی کنونی وزارت نفت، ملاحظات متداول اداری را کنار گذاشت و طی سخنانی که دو روز قبل در مطبوعات منتشر شد، به آمارهای ارائه شده در نطق تلویزیونی احمدی‌نژاد تاخت و آنها را زیر سؤال برد که خشم رئیس دولت را به دنبال داشت.

اگر چه ناظران معتقدند احمدی نژاد در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، ریسک سنگین تغییر مدیری دیگر را نمی کند و ترکان را همچون نعمت‌زاده برکنار نخواهد کرد، اما با این حال  سخنان تند وی در شهرستان پاکدشت به عنوان واکنشی به افشاگری معاون وزیر نفت علیه عملکرد دولت نهم تلقی شده است.

احمدی‌نژاد که همچنان مشغول سفرهای استانی است، روز دوشنبه در دور دوم سفر استانی خود به استان تهران! در شهرستان پاکدشت به شدت از عملکرد پیشین صنعت نفت انتقاد و وزیران دولت‌های سابق را متهم کرد که در تخلفات قراردادهای نفتی دست داشته و فقط به فکر پر کردن جیبشان بوده‌اند. وی همچنین “آقازاده یکی از سران” را متهم کرد که بدون تخصص در قراردادهای نفتی وارد شده تا 300 میلیون دلار عایدش شود، و تلویحا نعمت‌زاده را متهم کرد که در سوء استفاده‌ها دست دارد.

 

نامه تند زنگنه

اما در همان روز و چند ساعت پس از سخنان احمدی‌نژاد، بیژن زنگنه وزیر نفت دولت اصلاحات، با انتشارنامه تندی خطاب به رئیس دولت کنونی،به طور مفصل به دستاوردهای دولت اصلاحات در صنعت نفت با عدد و رقم اشاره کردو عملکرد ضعیف دولت نهم در این حوزه رامورد انتقاد قرار داد.

زنگنه در نامه خود با ذکر عنوان 10 پروژه پتروشیمی که قرار بود در سال 85 به بهره‌برداری برسند اما عملکرد دولت نهم باعث تاخیر بسیار در افتتاح آنها شد، تصریح کرده که در دولت نهم هیچ قرارداد جدیدی برای احداث واحدهای پتروشیمی منعقد نشده و افزوده است: “آنچه در خصوص طرح‌های پارسیان، فازهای 9 و 10 پارس جنوبی و طرح‌های پتروشیمی بیان شد کاملا خلاف واقع بوده است.”

وی همچنین خطاب به احمدی‌نژاد نوشت: “برای اینجانب مهم نیست که این طرح‌ها به نام چه کسی تمام شود، چون هر افتخاری که در این کشور حاصل می‌شود متعلق به ملت بزرگ و سرافراز ایران است، ولی مهم این است که یک مسوول عالی‌رتبه نباید به مردم حرف خلاف بزند و ثانیا اگر گزارش خلاف به او می‌دهند به دفعات نباید بر پایه این گزارش‌های خلاف این مطالب را به عنوان امین مردم به ایشان منتقل کند. بزرگترین وظیفه رییس‌جمهور و مسوولان نظام امانت‌داری آنان است و شرط اول امانت‌داری، صداقت است.”

 

اتهام سنگین دولت نهم

همزمان با انتقادات زنگنه و معاون سابق و فعلی وزارت نفت از ادعاهای احمدی‌نژاد، جمعی از کارکنان و مدیران صنعت نفت نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد نفتی دولت نهم، روند فعلی را به سمت “ناکامی‌های بزرگ و رو به گسترش” ارزیابی کرده‌اند.

در این بیانیه، دولت نهم به تحمیل مدیران نفتی و غیر کارشناس به مجموعه صنعت نفت و تبدیل وزارتخانه به محل کارآموزی مدیران بی‌تجربه، عدم سرمایه‌گذاری مناسب و تاخیر در اجرای پروژه‌ها، افزایش هزینه‌ها و خارج شدن از اهداف سند چشم‌انداز، ارائه آمارهای غیر واقعی و متناقض و افتتاح زودهنگام پروژه‌های نیمه‌کاره متهم شده است.

کارکنان صنعت نفت در بیانیه خود علاوه بر 11 اتهام دیگر، همچنین احمدی‌نژاد و سران دولتش را به “تحت فشار قرار دادن شرکت‌های تولیدی برای پرداخت هزینه سفرهای تشریفاتی و تبلیغاتی دولتمردان” متهم کرده‌اند.

این اتهامات در شرایطی به دولت نهم وارد می‌شود که احمدی‌نژاد همچنان به تهدیدهای خود برای اعلام اسامی مفسدان اقتصادی ادامه می‌دهد. حال باید دید در فضای پرسروصدای ایام انتخابات، صدای اتهام مدیران نفتی بیشتر شنیده خواهد شد یا صدای احمدی‌نژاد.