احمدی نژاد از مردم عذرخواهی کند

امید معماریان
امید معماریان

» ارائه آمار غلط در مصاحبه با سعید شیرکوند

سعید شیرکوند معاون وزیر اقتصاد واموردارایی در دولت خاتمی، درگفت وگو با روز با انتقاد از ارقام نادرستی که درمصاحبه تلویزیونی محمود احمدی نژاد با مردم مطرح شد، خواستار عذرخواهی وی از مردم به خاطر “دستکاری در آمار” شد.

شیرکوند گفت: در مباحث اقتصادسنجی یکی از مقوله های بسیار مهم عددسازی هایی است که برای رسیدن به برخی اهداف یا تایید برخی فرضیه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به این موضوع در اقتصاد سنجی” شکنجه کردن اعداد” می گویند. به نظرم دولت نهم و همچنین همکارانشان و رییس محترم این دولت برای نشان دادن موفقیت های به دست نیامده و توجیه برخی ناکارآمدی ها سعی می کنند که اعداد را آنگونه که می خواهند بساند و آنگونه که می خواهند تکثیر کنند و در این راه در بسیاری از مواقع از عددها برداشت های غیرمتعارف هم می کنند.

وی یادآور شد: چیزی که در ارتباط با نرخ تورم در اقتصاد کشور برای ما قابل توجه است روند صعودی نرخ تورم در دولت نهم است. یعنی نرخ تورمی که در سال ۱۳۸۴ به ۱۱. ۳ درصد تنزل پیدا کرده بود -واین روند نزولی همچنان ادامه پیدا می کرد-  متاسفانه در سال ۸۵ به ۱۳. ۶ و در سال ۸۶ به  ۱۸. ۶و در سال ۸۷ به ۲۵. ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

دکترشیرکوند افزود: بهترین کار این است که دولت افزایش نرخ تورم را قبول و بکوشد این روند صعودی را متوقف کند. همچنین در مورد توزیع عادلانه درآمد ضریب جینی مربوط به توزیع درآمد درکشور ما از سال ۸۱ تا سال ۸۴ روند نزولی داشته است. یعنی توزیع عادلانه درآمد هر سال نسبت به سال قبل عادلانه تر شده است. اما از سال ۸۴ به بعد- یعنی در دولت آقای احمدی نژاد- این شاخص افزایش پیدا کرده که نشان می دهد توزیع درآمد ناعادلانه تر شده است. این واقعیتی است که از این آمار قابل استنتاج است. در مورد بسیاری از موارد دیگر هم چنین واقعیت هایی صادق است.

معاون وزیر اقتصاد واموردارایی در دولت خاتمی تاکید کرد: متاسفانه دولت نهم با اینکه مدعی صداقت و شفافیت و روراست بودن با مردم است برای جبران ناکامی های خودش بهتر است از مردم عذرخواهی کند وبگوید که سیاست هایشان وبرنامه هایشان موفقیت آمیز نبوده وامیدواریم در آینده موفقیت آمیز بشود. اما اینکه با دستکاری اعداد وبرخی آمارها بخواهند برای خود موفقیتی را رقم بزنند به نظرم رفتار کارشناسی و اخلاقی نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آمارهایی که همکاران دولت ذکر می کنند با آماری که آقای احمدی نژاد مطرح می کنند مطابقت نمی کند. یعنی آماری که بانک مرکزی ومرکز آمار کشور به عنوان دو نهاد رسمی کشور منتشر می کنند با آن چیزی که خود آقای احمدی نژاد می گوید مغایرت دارد. شما کافی است آمارهایی که آقای احمدی نژاد و دولتمردانش اراپه می کنند را در یک دوره سه ماهه بررسی کنید. متوجه می شوید که در طی  سه ماه چند نوع آمار مطرح کرده اند. می بینید که این آمارها مستند نیست. این آمارها براساس ذهنیت یک فرد اراپه می شود یا دستگاهی که ما نمی دانیم کجاست این آمارهارا دراختیار ایشان قرار می دهد.  

سعید شیرکوند در خاتمه تصریح کرد: شما ببینید بعد از اینکه ایشان در ارتباط با صنایع صحبت کردند آقای جهانگیری یک پاسخ دقیقی را طبق آمار وارقام وزارتخانه اراپه کردند. اما پاسخ علمی به آقای جهانگیری وزیر صنایع در دولت آقای خاتمی ارائه نشد. یا آقای ترکان وزیر سابق نفت که در حال حاضر هم معاون وزیرنفت است  رسما اعلام کردند که آمارهایی که آقای احمدی نژاد ارائه می کنند غیرواقعی است.  لذا فکر می کنم بیشتر از انکه هدف دولت توصیف واقعیت اقتصاد کشورمان باشد در صدد آن است که ناکامی هایش خودش را با این ارقام غیرواقعی بتواند توجیه کند.