نمی دانیم از عزیزان ما چه می خواهند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین وضعیت زندانیان در گفت و گو با خانواده ها

برخی از خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی روز گذشته در حالی با عزیزان در بند خود ملاقات کردند که آنان از وضعیت زندان و بلاتکلیفی خود به شدت ناراحت بودند؛ آن هم درحالی که خانواده های  زندانیان به شدت تحت فشارند تااز اطلاع رسانی در مورد وضعیت زندانیان خود بپرهیزند و یا اگر مصاحبه می کنند، وضعیت آنان را خوب توصیف کنند.همزمان اخبار رسیده از آزادی یا صدور وثیقه برای برخی از این زندانیان حکایت دارد. در همین راستا دیشب کاوه مظفری و علی اصغر خدایاری آزاد شدند و برای ژیلا بنی یعقوب و مهسا امرآبادی قرار وثیقه صادر شد. خانواده های این زندانیان در گفتگو با روز از آخرین وضعیت عزیزان دربند خود گفته اند.


>و بهزاد نبوی از زمان بازداشت تاکنون فقط یکبار با خانواده های خود تماس کوتاه تلفنی داشته اند. خانم هنگامه رضوی، همسر بهزاد نبوی با اظهار بی اطلاعی از وضعیت این فعال سیاسی به “روز” گفت: امروز به زندان اوین مراجعه کردیم اما هیچ پاسخی ندادند و ما همچنان از ایشان بی خبر هستیم و نمیدانیم کجا و در چه شرایطی به سر می برند.

فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده نیز با ابراز بی خبری از وضعیت همسرش به روز گفت: روز گذشته به اتفاق همسران سایر بازداشت شدگان به زندان اوین مراجعه کردیم اما به خانواده های نبوی، صفایی فراهانی، میردامادی و من گفتند که زندانیان شما اینجا نیستند و به قاضی مراجعه کنید.
وی افزود: به ما می گویند تحقیقات ادامه دارد. ما نمیدانیم چه چیزی میخواهند از عزیزان ما در بیاورند که تحقیقات اینقدر طولانی است.
به گفته همسر تاجزاده غیر از تماس چند دقیقه ای و کوتاهی که همسرش دو هفته پیش گرفته، هیچ  تماس و خبر دیگری از تاجزاده نیست و خانواده این فعال سیاسی به شدت نگران وضعیت روحی و جسمانی او هستند.
خانم محتشمی پور با بیان اینکه اظهارات اعضای کمیته پی گیری وضعیت بازداشت شدگان به هیچ عنوان دلگرم کننده نیست به نقل از یکی از افراد آزاد شده گفت: هنگام بازدید اعضای این کمیته از زندان اوین، تعداد زیادی از زندانیان را جابجا کردند تا با این کمیته دیداری نداشته باشند اما با این وجود یکی از زندانیان صراحتا به اعضای کمیته گفته که مورد تجاوز قرار گرفته است.
وی سپس از روند برخورد مسولان با خانواده های بازداشت شدگان به شدت انتقاد کرد و گفت: هر جایی که مراجعه می کنیم می گویند به قانون احترام بگذارید در حالیکه ما یک عمر است خواهان قانونمداری هستیم؛اصلا حضور سبز مردم برای حاکمیت قانون است و خود آقایان قانون را  زیر پا گذاشته اند.
به گفته خانم محتشمی پور، قاضی به وکیل تاجزاده گفته است که پرونده دست ما نیست و نمی توانیم کاری بکنیم.  
وی تصریح کرد: من مطمئنم نتوانسته اند هیچ اعترافی از آقای تاجزاده بگیرند و اینکه در کیفرخواست به نقل از آقای تاجزاده نوشته اند که “من نگفته ام تقلب شده “  در این مورد من هم شهادت میدهم که تاجزاده نگفته تقلب شده چون همان روز بازداشت شد و اصلا بیرون نبود که مصاحبه ای بکند یا موضعی بگیرد.
همسر تاجزاده رویه فعلی را مایه آبروریزی دانست و گفت: آقایان عرضه داشته باشند و آقای تاجزاده را در دادگاهی علنی و بدون خوراندن قرص محاکمه کنند؛ او بدون هیچ وکیلی می تواند از خود دفاع و آقایان را بی آبرو کند.

تهدید خانواده ابطحی
وی درباره دیدار هفته گذشته خانواده ابطحی با او در زندان اوین  و صرف شام گفت : در این دیدار با اینکه دیداری طولانی هم بوده، اما فقط بازجویی که تمام مدت حضور داشته صحبت میکرده و آقای ابطحی نیز به تکرار سخنان بازجو می پرداخته و خانواده ایشان نتوانستند با او صحبت کنند.
او افزود: خانواده آقای ابطحی، بخصوص دختر ایشان را بازجو در حضور آقای ابطحی به شدت تهدید کرده که باید مصاحبه کنید و بگویید که قضیه قرص ها دروغ است و پدرتان در وضعیت خوبی به سر می برد در غیر این صورت فائزه ابطحی را بازداشت می کنیم. بازجو همچنین اقدام به ایجاد جنگ روانی کرده و به فریده، دختر یازده ساله آقای ابطحی گفته که اگر مادرت مصاحبه نمیکرد تا الان پدرت آزاد شده بود. نگذار مادرت مصاحبه کند که این قضیه با اعتراض شدید دختران دیگر ایشان مواجه شده و گفته اند که خانواده عطریان فر تاکنون هیچ مصاحبه ای نکرده اند؛ اگر راست می گویید، چرا او را آزاد نکرده اید.
به گفته او، بازجو در پایان ملاقات نیز به فریده یازده ساله گفته که “مواظب مادرت باش شلوغ نکند تا بابات بیاد خونه”؛ مساله ای که به شدت روی این کودک یازده تاثیر منفی گذاشته است.
وی افزود: در حالی خانواده ابطحی را تحت فشار قرار داده اند تا قضیه قرص ها را تکذیب کنند که این قضیه کاملا صحت دارد و یخچالی که در سلول آقای ابطحی بوده نیز پر از انواع و اقسام قرص ها بوده است.


عیسی سحرخیز به بازجوی خود گفته است که بدون حضور وکیلش و بدون حضور اعضای کمیته3 نفره ای که هاشمی شاهرودی برای پی گیری وضعیت بازداشت شدگان تشکیل داده هیچ حرفی نخواهد زد.
همسر و دختر این روزنامه نگار سرشناس روز گذشته در زندان اوین با او دیدار کردند. مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز به “روز” گفت: پدرم نزدیک 20 کیلو وزن کم کرده، در حالیکه خود او می گوید 11 کیلو وزن کم کرده است.ریش و موهای  او هم بلند و به هم ریخته بوده. 
عیسی سحرخیز در این ملاقات گفته است: هیچ دلیل و مدرکی برای بازداشت من نداشتند اما موقع بازداشت دستان مرا بستند و مرا به شدت کتک زدند. حالا هم مرا نگه داشته اند تا آثار جرم از بین برود چون به آنها گفته ام که بیرون بروم شکایت می کنم و میروم پزشکی قانونی.
این روزنامه نگار افزوده است:مرا در رابطه با پرونده قبلی ام بازداشت کرده اند و اتهامات مربوط به همان پرونده قبلی است و بیرون که بیایم قطعا از مقامات شکایت می کنم چون مرا بی جهت در زندان نگهداشته اند.
سحرخیز که در سلولی انفرادی به اتفاق یک زندانی دیگر نگهداری می شودروحیه ای بسیار عالی دارد و مهدی سحرخیز می گوید: پدرم درد شدیدی در سینه اش دارد؛ بخصوص موقع خواب که استخوان شکسته دنده اش به شدت آزارش می دهد اما تاکنون هیچ گونه مداوایی روی او صورت نگرفته است.
او به نقل از سحرخیز می گوید در زندان برخلاف ادعاهایشان به زندانیان میوه نمی دهند و غذایشان نیز قابل خوردن نیست و همه ناراحتی معده پیدا کرده اند.

هیچ خبری از عبدالله مومنی نیست عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت همچنان در انفرادی نگهداری می شود. همسر او به روز گفت: پس از مصاحبه ای که بعد از ملاقات با آقای مومنی درباره ایشان کردم از زندان با من تماس گرفتند و خواستند یک دست لباس رسمی برای ایشان ببرم.من هم یک دست کت و شلوار بردم و به زندان اوین تحویل دادم اما از آن زمان هیچ خبری از همسرم ندارم و با توجه به ملاقاتی که داشتیم و وضعیت جسمی و روحی بدی که ایشان داشتند من و بچه هایم به شدن نگران ایشان هستیم.
به گفته خانم مومنی مسولان پرونده و بازجوی مومنی نگفته اند که لباس رسمی را به چه دلیلی میخواهند.
خانم مومنی افزود: امروز نیز به زندان اوین مراجعه کردم اما اجازه ملاقات ندادند و هیچ خبری هم از وضعیت ایشان ندادند و با توجه به وضع روحی و جسمی خطرناکی که همسرم در ملاقات داشت به شدت نگران هستیم.

تهدید سلطانی به ده سال حبس خانواده عبدالفتاح سلطانی روز گذشته در زندان اوین با این حقوقدان دیدار کردند. همسر سلطانی با بیان اینکه ملاقات کابینی و از پشت شیشه صورت گرفته به روز گفت: دو ماه از بازداشت همسرم میگذرد؛ نه قرار وثیقه صادر کرده اند، نه قرار بازداشت را تمدید کرده اند و در حالت بلاتکلیفی به سر می بریم.
وی روحیه همسرش را خوب توصیف کرد و گفت: آقای سلطانی به شدت وزن کم کرده و با یک نفر دیگر در یک سلول به سر می برد که گویا مسلمانی است که مسیحی شده.
خانم سلطانی افزود: همسرم 4 بار تحت بازجویی قرار گرفته اما هیچ سوالی را جواب نداده و گفته به صورت غیرقانونی بازداشت شده است. یکبار نیز آقای حداد پیش همسرم رفته و گفته که اگر تعهد بدهی با کانون مدافعان حقوق بشر و خانم شیرین عبادی همکاری نمی کنی آزادت می کنم در غیر این صورت برایت ده سال حکم می برم که آقای سلطانی پاسخ داده من فعال حقوق بشر هستم و از موکلینم دفاع می کنم و هیچ کار خلاف قانونی نمی کنم و چنین تعهدی نمی دهم.


بهمن احمدی امویی، رونامه نگار زندانی همچنان در انفرادی به سر می برد و بازجویی او هنوز پایان نیافته است.
برادر این روزنامه نگار به روز گفت: ما دو هفته پیش با بهمن ملاقات داشتیم اما این ملاقات در حضور بازجوی او و در حالی صورت گرفت  که بازجو یک ضبط روی میز گذاشته بود و مکالمات ما را ضبط میکرد. ما هم  فقط احوالپرسی کردیم و بهمن نتوانست هیچ حرفی بزند و از اتهامی که به او زده اند نیز همچنان بی خبریم.
وی افزود: دوشنبه هفته گذشته نیز بهمن زنگ زد گفت که پرونده اش چند روز دیگر به دادگاه میرود اما تاکنون هیچ خبری نشده است.
اما خانواده ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و همسر بهمن احمدی روز گذشته در زندان اوین با او دیدار کردند. برای ژیلا بنی یعقوب قرار وثیقه صد میلیون تومانی صادر شده و به احتمال زیاد امروز آزاد خواهد شد.
ژیلا بنی یعقوب به اتفاق شیوا نظر آهاری در یک سلول نگهداری می شود. مادر شیوا نظرآهاری نیز که دیروز بعد از دو ماه موفق به ملاقات با دخترش شد، به روز گفت: وضع روحی شیوا خیلی خوب بود اما گفت معلوم نیست کی آزاد خواهد شد.
این ملاقات در حضور بازجوی شیوا صورت گرفته و به گفته مادر شیوا غیر از احوالپرسی هیچ سخن دیگری زده نشده است.
خانم کریمان افزود: بر  اساس کیفر خواست اتهام اول شیوا ارتباط با گروهک منافقان است.آنها دانشجویان ستاره دار و فعالان حقوق بشر را به منافقان وصل کرده اند.

بازجویی سمیه توحیدلو ادامه دارد/ قرار وثیقه برای مهسا امرآبادی
وی افزود: سمیه فقط تاکید میکرد که نگران او نباشیم.من دیروز هم به دادگاه انقلاب رفته بودم که گفتند هنوز پرونده سمیه به دادگاه ارسال نشده است.
مهسا امرآبادی روزنامه نگار دیگری است که روز گذشته با خانواده اش ملاقات کرد. به گفته مادر این روزنامه نگار، روز گذشته مهسا با همسر دربند خود مسعود باستانی نیز دیدار کرده است. مسعود باستانی همچنان در انفرادی است اما برای مهسا امرآبادی قرار وثیقه صادر شده و به گفته مادرش امروز احتمال آزادی او وجود دارد.
گزارش خبرنگار ما حاکیست روز گذشته خانواده های احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، ، کیوان صمیمی ومحمدرضا جلایی‌پور نیز با عزیزان در بند خود در زندان اوین ملاقات کردند.

 

حجاریان در پادگان  از سوی دیگربرخلاف ادعای مسئولان قضایی و سیاسی، محل نگهداری سعید حجاریان بیشتر از منزل، به پادگان شبیه است و امکان ملاقات خانواده‌ او نیز بسیار محدود است.