خرد کردن ناوهای آمریکا مانند قوطی کنسرو

نویسنده
آرش معتمد

» افزایش رجزخوانی در آستانه انتخابات

همزمان با انتقاد وزیر خارجه ایالات متحده از رد صلاحیت های شورای نگهبان و پاسخ تند رهبر جمهوری اسلامی به این انتقادات، فرمانده بسیج نیز بار دیگر نسبت به سازش با واشنگتن هشدار داده و از خرد کردن ناوهای ایالات متحده توسط موشک های سپاه خبر داده است. موشکی هایی که فرمانده هوافضای سپاه پاسداران نیز گفته است برای مقابله با تهدیدات دشمنان استفاده خواهد شد.

24 ساعت پس از انتقاد شدید رهبر جمهوری اسلامی از مواضع ایالات متحده، سردار محمدرضا نقدی فرمانده بسیج زبانی تندتر برای حمله به ایالات متحده برگزید. فرمانده بسیج روز گذشته در همایش ائمه جماعات و فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج قم با اشاره به “قدرت موشک” های جمهوری اسلامی، به واشنگتن هشدار داد که ادوات نظامی تهران قادر است ناوهای ایالات متحده را “ مانند قوطی کنسرو خرد کرده و به عمق آب بفرستد.”

سردار نقدی پس از آن به مقاماتی اشاره کرده که خواستار مذاکره با ایالات متحده هستند و گفته است: “در این میان برخی سخن از سازش با آمریکا می‌زنند در حالی که سوال ما این است که آیا باید سازش کنیم یا حماسه بیافرینیم؟ جواب این است که قرآن و رهبری می‌گویند باید حماسه خلق کنیم.”

تهران و واشنگتن 34 سال است که روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده اند، پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان معروف به خط امام، دولت جیمی کارتر تصمیم گرفت کلیه روابط خود را با تهران به حالت تعلیق در آورد، سیاستی که 5 رئیس جمهور پس از وی نیز آن را دنبال کرده اند. با این وجود باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات و میانه رو ایالات متحده در 5 سال گذشته بارها گفته است حاضر است با رهبران تهران بدون پیش شرط مذاکره کند.

نقدی که از معاودین عراقی و از نظامیان تندرو در جمهوری اسلامی محسوب می شود در اظهارات روز گذشته خود گفت :“آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است اما همین که این کشور به دنبال مذاکره است نخستین دلیل برای شک کردن و قبول نکردن مذاکره محسوب می‌شود؛ باید بدانیم پیشرفت‌های امروز جمهوری اسلامی به دلیل دوری با آمریکا بوده است.”

سردار نقدی بدون اشاره به شخص خاصی گفته است: “حالا که آن کشور در حال افول بوده و ایران پیشرفت کرده است برخی دم از سازش و مذاکره می‌زنند.” فرمانده سازمان بسیج مستضعفین هفته گذشته نیز نسبت به سازش با آمریکا هشدار داده بود. گفتنی است چهار ماه پیش وی نیز رهبر جمهوری اسلامی به نیروهای داخلی در خصوص استقبال از مذاکره با ایالات متحده هم هشدار داده بود. آیت الله خامنه ای با انتقاد از “عده ای ساده لوح” یا دارای غرض که از پیشنهاد امریکا ابراز خوشحالی می کنند تصریح کرده بود: “مذاکره با امریکا مشکلی را حل نمی کند چرا که آنها در ۶۰ سال اخیر به هیچیک از وعده های خود عمل نکرده اند.”

 

حمله خامنه ای به آمریکا

محمود احمدی نژاد رئیس دولت در ماه های اخیر بارها تاکید کرده بود که حاضر است با ایالات متحده مذاکره کند، با این حال شورای نگهبان صلاحیت کاندیدای مطلوب وی در انتخابات – اسفندیار رحیم مشایی- را قطع کرده است. از سوی دیگر علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز که به میانه روی در حوزه دیپلماسی مشهور است در قامت رئیس مجمع تشخیص مصلحت، صلاحیت کاندیداتوری در انتخابات پیش رو نیافته است.

این رد صلاحیت ها، سرزنش کاح سفید را به همراه داشت. با این حال روز دوشنبه آیت الله علی خامنه ای با انتقاد از مواضع واشنگتن در قبال انتخابات ریاست جمهوری پیش، بدون زیر سوال بردن سیستم انتخاباتی و دموکراسی داخلی ایالات متحده گفت: “کسانی در مورد انتخابات ایران اظهار نظر می‌کنند که زندان گوانتانامو و هواپیماهای بدون سرنشین آنها بر فراز روستاهای محروم پاکستان و افغانستان و جنگ افروزی در منطقه و حمایت بی‌قید و شرط از رژیم جنایتکار صهیونیستی، مایه بی آبرویی و لکه ننگ آنها است.”

 

انتقاد از شورای نگهبان

روز جمعه بود که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در تل آویو – پایتخت سیاسی اسرائیل- عملکرد شورای نگهبان را به باد انتقاد گرفت. او گفت: “من نمی توانم تصور کنم که کسی در جهان وجود داشته باشد که از عملکرد و روند کار اعضای شورای نگهبان شگفت زده نشده باشد.”

رئیس دستگاه دیپلماسی کاخ سفید اعضای شورای نگهبان را گروهی توصیف کرد که “برگزیده و پاسخگوی مردم نیستند” و گفت: “به دلیل فقدان شفافیت، این که نامزدها بتوانند نماینده اراده اقشار مختلف مردم ایران و یا نمایانگر اعمال تغییری باشند بسیار نامحتمل خواهد بود.”

بحران کنونی میان تهران و واشنگتن برنامه اتمی جمهوری اسلامی است. ایالات متحده امید داشت تا با روی کار آمدن دولتی میانه رو قادر باشد این بحران را به شکل دیپلماتیک حل و فصل کند. اما ناظران می گویند امیدهای کاخ سفید تا اندازه ای رنگ باخته است. از همین رو گزارش ها حکایت دارد که از همین حالا طرح های در کنگره و سنا میان نمایندگان کنگره و سناتورها دست به دست می شود که در صورت تصویب آن ها، تحریم ها علیه تهران را دو چندان می کند. گفته می شود ایالات متحده قصد دارد طرحی را تصویب کند که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

در حال حاضر گزارش های تایید نشده از سعید جلیلی به عنوان کاندیدای مطلوب جناح تندرو برای ریاست جمهوری نام می برند. جلیلی که ریاست هیئت مذاکره کننده با قدرت های 1+5 را عهده دار است از سوی ناظران فردی قابل اعتماد برای پیشبرد برنامه اتمی به شیوه مطلوب آیت الله خامنه ای توصیف می شود.

ایالات متحده بارها تاکید کرده است هرگز اجازه نخواهد داد، جمهوری اسلامی به سلاح اتمی مجهز شود و برای این کار به هر گزینه ای – از جمله گزینه نظامی – متوسل خواهد شد. اخیرا نیز ایالات متحده طرحی را تصویب کرده است تا در صورتی که اسرائیل برای دفاع از خود به سایت های اتمی جمهوری اسلامی حمله کند مورد پشتیبانی مالی و نظامی واشنگتن قرار خواهد گرفت.

 

در بهترین شرایط

در همین ارتباط پنجم خرداد، سردار حاجی زاده در حاشیه مراسم تحویل انبوه سکوهای پرتاب موشک‌های دوربرد “زمین به زمین” به سپاه با اشاره به توان موشکی این نهاد نظامی تصریح کرد: “امروز در بهترین شرایط بازدارندگی نظامی قرار داریم و هیچ قدرتی در جهان توان مقابله و صدمه به ایران اسلامی را ندارند.”

به گزارش فارس فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ارتقاء سطح آمادگی‌های نظامی نیروهای مسلح را برای مقابله با تهدیدات احتمالی دشمنان علیه جمهوری اسلامی عنوان کرده است.