تلاش برای مصادره انقلاب های خاورمیانه

نویسنده

» مقاله سالت لیک تریبون درباره تبلیغات جمهوری اسلامی

متیو لی

هیلاری رادهام کلینتون وزیر خارجه آمریکا، ایران را به “دو روئی” و تلاش برای مصادره انقلاب های دموکراتیک در خاورمیانه متهم کرد. وی به کشورهای عربی هشدار داد تا از سخت گیری ها در برابر زنان و اقلیت های دینی خودداری کنند.

کلینتون گفت ایران مشخصاً تلاش می کند از ناآرامی های منطقه برای پیشبرد اهداف خود و تشدید تنش ها استفاده کند، در حالیکه خود به سرکوب جنبش اصلاحات در داخل مشغول است.

وی گفت: “من فکر می کنم همه از تلاش های ایران برای بهره برداری و حتی مصادره اعتراضات مشروع آگاه باشند. مطمئناً ما در این عصر ارتباطات، امیدواریم مردم فریب تاکتیک های آنها را نخورند.”

کلینتون گفت آمریکا “تا کنون هیچ مدرکی دال بر تحریک این اعتراضات از سوی ایران بدست نیاورده است، اما شاهد فعالیت های ایران برای سؤ استفاده از این ناآرامی ها هستیم.”

کلینتون در عین حال هشدار داد تشدید سخت گیری ها و عدم تحمل فعالیت زنان و اقلیت های دینی، تهدیدی علیه وضعیت انتقالی دموکراتیک در جهان عرب و نیز عامل گسترش افرط گرایی خشونت بار است.

کلینتون در آئین دریافت جایزه ای تحت نام یک تاجر آلمانی یهودی که در دوره پیش از نازی های، سیاستمدار و وزیر خارجه بود و بدلیل ترویج ایده انعطاف پذیری و تحمل کشته شد، گفت، وی از وقایع پس از انقلاب مصر که در آن زنان و اقلیت مسیحی مورد حمله و بدرفتاری قرار گرفته اند، متأثر شده است. وی گفت اینها نشان می دهد افراط گرایی مصم به مصادره روند انتقالی در جهت اهداف خود است.

وی در مراسمی در شهر برلین گفت ترور والتر راتنائو در سال 1922، “ماجرای هشدار دهنده ای است از تحت الشعاع قرار گرفتن  روندهای انتقالی ازافکار عدم تحمل، و مصادره آنها توسط افراط گرایان.”

وی گفت حوادث مصرآزمونی بود برای اتحاد تظاهرکنندگان آزادی خواه  که با اعتراضات صلح طلبانه شان سبب کنار رفتن دیکتاتور مصر شدند؛ آزمونی که می توانست سبب در هم شکستن جنبش اصلاحات طلبی شود.

کلینتون گفت وی نگران این پسرفت در سایر نقاط خاورمیانه است و خاطر نشان کرد برای مصر و سایر کشورهای عربی که دوران انتقالی را طی می کنند، مقاومت در برابر افکار تعصب آمیز بسیار حیاتی است. وی  از رهبران جدید این کشورها خواست دولت هایی آزاد و فراگیر تشکیل دهند.

کلینتون گفت: “بسیار مهم است که شهروندان و رهبران برای مقاومت در برابر این خطرات و نگهداشتن کشورشان در مسیر تبدیل به دموکراسی های تکثر گرا و باز، با یکدیگر همکاری کنند.”

او گفت: “دموکراسی یک موضوع پایان ناپذیر است که نیازمند مشارکت و مراقبت است و تنها درصورتی امکانپذیر است که تک تک شهروندان از مزایای آن بهره مند شوند. جوامع وقتی رشد می کنند که تمام مردم همکاری و مشارکت کنند. اما وقتی زنان از صحنه حذف شوند ویا اقلیت ها تحت ارعاب قرار گیرند، از حرکت باز می ایستند.”

منبع: سالت لیک تریبون- 15 آوریل