حذف یارانه ها؛ ضربه ای به کشاورزان

نویسنده

» مقاله لوس آنجلس تایمز و پیامدهای طرح تحول اقتصادی احمدی نژاد

رامین مستقیم

ایرانی ها به غنای طبیعی کشورشان بسیار افتخار می کنند، اما همزمان با حذف یارانه های سوخت توسط دولت در سال گذشته، کشاورزان برای ادامه زراعت به تکاپو و تقلا افتاده اند.

علی اصغر یوسف نژاد نماینده استان مازندران در مجلس ایران  در اوائل هفته جاری به انتقاد از افزایش بی رویه بهای برق، کود شیمیایی و سوخت و تأثیر آنها بر کشاورزان استان پرداخت.

یوسف نژاد به لوس آنجلس تایمز گفت: “کشاورزان ابتدا دست به تبدیل اراضی کشت برنج به باغستان پرتقال می زنند. سپس اگر آب مورد نیاز برای باغستان پرتقال و سایر مرکبات نیز خیلی گران تمام شود، آن را به مزارع کشت کیوی تبدیل می کنند تا اینکه به کلی دست از کشاورزی بر می دارند و اراضی خود را به کسانی می فروشند که در آن ویلاسازی می کنند و جنگل ها را نابود می کنند.”

استان مازندران در حاشیه دریای خزر، مقصدی پرطرفدار برای خانواده های مرفه تهران وشهرهای بزرگ دیگر است.

دولت ایران با دستور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، یارانه های چندین ده ساله برای بنزین، گاز و برق را در دسامبر 2010 حذف کرد تا به این ترتیب 20 میلیارد دلار صرفه جویی شود و به وضعیت کشور که هدف چهار دور از تحریم های سازمان ملل قرار گرفته، کمک شود.

بسیاری از اقتصاددان ها در این نکته اتفاق نظر دارند که حذف یارانه ها قرار بود از مدت ها پیش انجام شود و بر اساس برخی گزارش ها، افزایش قیمت ها از همین حالا سبب کاهش زیاده روی در مصرف شده است. با این حال، بسیاری از ایرانی ها از این شکایت می کنند که بهای زیاد گاز طبیعی سبب واراد آمدن فشار زیادی به هزینه زندگی شان شده است. این علی رغم پرداخت های نقدی است که دولت برای کاستن از شوک افزایش قیمت ها انجام داده است. خبرگزاری مهر اخیراً گزارش داد 30 درصد ایرانی ها آخرین قبض گاز خود را پرداخت نکرده اند.

لوس آنجلس تایمز اخیراً در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران، از احمدی نژاد درباره تأثیر بهای گاز بر خانواده های ایرانی سؤال کرد.

وی گفت: “شعله گازتان را کم کنید و شومینه تان را تعمیر کنید. درآنصورت اگر پول قبض گازتان هنوز زیاد باشد، به ما بگویید و ما آن را درست می کنیم.”

منبع: لوس آنجلس تایمز- 13 آوریل