انجام اصلاحات اما با حضور بشار اسد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» طرح مکتوب جمهوری‌اسلامی برای سوریه

وزیر امور خارجه، طرح مکتوب جمهوری اسلامی برای پایان دادن به بحران سوریه را به اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه اتحادیه عرب و دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تقدیم کرد. در این طرح بر حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور فعلی و برگزاری انتخابات آزاد تأکید شده است.

اخضر ابراهیمی دیروز از ترکیه به ایران آمد و با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه دیدار کرد. نماینده دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه، قرار است امروز با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کند.

این نخستین سفر ابراهیمی به ایران پس از جانشینی کوفی عنان، نماینده پیشین دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه است که نتوانست توفیقی در پایان دادن به ماه ها تنش، جنگ داخلی و کشتار در این کشور بیابد.

اخضر ابراهیمی پیش از ورود به ایران، به ترکیه سفر کرد و در آنجا با مقام های ارشد این کشور دیدار و گفت و گو کرد. سفر نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران، همزمان با افزایش تنش میان ترکیه و سوریه و احتمال درگیر شدن دو کشور در جنگی تمام عیار صورت می گیرد.

ترکیه که همسایه سوریه است از مخالفان بشار اسد حمایت می کند و خواستار برکناری او از قدرت است. جمهوری اسلامی اما از بشار اسد حمایت می کند و با تأکید بر لزوم انجام “اصلاحات” در سوریه، می گوید که این اصلاحات باید توسط دولت فعلی سوریه انجام شود.

احتمال حمله نظامی ترکیه به سوریه پس از آن بالا گرفت که درگیری میان مخالفان مسلح بشار اسد و ارتش وفادار به او، به نقاط مرزی با ترکیه سرایت کرد.

در جریان این درگیری ها در هفته گذشته، یک گلوله خمپاره به داخل خاک ترکیه شلیک شد که به کشته و زخمی شدن چند شهروند این کشور انجامید. ترکیه نیز در واکنش برخی نقاط در داخل خاک سوریه را هدف گلوله باران توپخانه قرار داد و تعدادی تانک و هواپیمای جنگی را به نواحی مرزی با سوریه منتقل کرد.

بر اساس گزارش ها جنگنده های ترکیه در روزهای اخیر در چند نوبت با عبور از خط مرزی سوریه، مانع گلوله باران مواضع مخالفان توسط هلی کوپترهای ارتش سوریه شدند.

نیروی هوایی ترکیه همچنین چند روز پیش یک هواپیمای مسافربری سوریه را که از روسیه عازم سوریه بود، در فرودگاه آنکارا مجبور به فرود کرد که در جریان بازرسی از آن تجهیزات رادار کشف شد.

حالا دو کشور اقدام به بستن آسمان خود بر روی هواپیماهای مسافربری و باری یکدیگر کرده اند.

 

“حساسیت موضوع”

اخضر ابراهیمی در جریان سفر یک روزه خود به ترکیه که روز شنبه انجام شد، از ترکیه و سوریه خواست که خویشتن داری پیشه کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل دیروز در تهران و پس از دیدار با وزیر امور خارجه هم در کنفرانس خبری مشترک گفت: “از کلیه کشورهایی که رابطه خوبی با طرفها در سوریه دارند می خواهیم که از روابط خود استفاده و مانع خونریزی در سوریه شوند و به بررسی و بدست آوردن راه حل مسالمت آمیز کمک کنند.”

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیمی تاکید کرد: “سازمان ملل و اتحادیه عرب به عنوان دو موسسه که من از سوی آنها نماینده هستم کاملا حساسیت موضوع را درک می کنند و لزوم حل مسئله را مورد تاکید قرار می دهند.”

وی خاطرنشان کرد: “دبیر کل سازمان ملل به صورت روزانه خواستار توقف خشونت است و از دولت سوریه می خواهد که این اقدام را انجام دهد و از مخالفان نیز می خواهد که به این مسئله با ابتکار عمل دولت سوریه پاسخی مثبت دهند.”

نماینده ویژه سازمان ملل در ارتباط با موضوع سوریه ادامه داد: “دبیر کل سازمان ملل هر روز خواستار تخلیه و توقف ورود اسلحه است و از کلیه کشورها که رابطه خوب با طرفها در سوریه دارند می خواهد که از روابط خود استفاده و مانع خونریزی در سوریه شوند و برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز کمک کند.”

جمهوری اسلامی و دولت روسیه، متهم به ارسال اسلحه و نیروهای نظامی (از جانب ایران) به دولت سوریه هستند و در برابر کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و قطر نیز متهم هستند که به مخالفان سیاسی و نظامی بشار اسد کمک های تسلیحاتی و مالی می کنند.

اخضر ابراهیمی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: “هیچ کس نفی نمی کند که آنها در سوریه مشکلات حقیقی دارند که باید حل شود. سازمان ملل و اتحادیه عرب آمادگی هر گونه کمک به طرف جامعه بین المللی را برای نزدیک کردن دیدگاهها و حل بحران سوریه و مشکلات دارند.”

وی خطاب به صالحی گفت: “امیدواریم تماس با شما و کلیه کشورهای منطقه که هم در مسئله سوریه تاثیر دارند و هم از آن تاثیر می پذیرند به راه حل مناسب هدایت شود.”

نماینده ویژه سازمان ملل در ارتباط با موضوع سوریه همچنین از ارائه طرح مکتوب جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه تشکر و ابراز امیدواری کرد که “مسئله سوریه” که به گفته او به “کابوس مردم سوریه” تبدیل شده، با کمک کشورهای دیگر و جمهوری اسلامی بر اساس طرح های اینچنینی حل شود.

 

پیشنهاد غیر رسمی

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه نیز در این کنفرانس خبری گفت که در جریان دیدار با اخضر ابراهیمی در سازمان ملل متحد، به او قول داده بود که نظرات جمهوری اسلامی درباره سوریه را به طور مکتوب به او و کشورهای عربستان، ترکیه و مصر ارائه دهد و اکنون این کار را انجام داده است.

با وجود این، وزیر خارجه گفت که این پیشنهاد “غیر رسمی” بوده و نسخه ای از آن نیز در اختیار دولت سوریه قرار گرفته است.

صالحی ابراز امیدواری کرد که “ بحران سوریه از طریق مسالمت آمیز و توسط مردم سوریه حل و فصل شود.”

وزیر امور خارجه اگرچه گفت که “ما خواسته های مردم سوریه را قبول داریم و آنها مانند مردم دیگر کشورها آزاد بوده و حق برگزاری انتخابات، انتخابات نمایندگان مجلس و قانون اساسی مبتنی بر آزادی خود را دارند” اما بر نقش دولت فعلی سوریه در انجام این اصلاحات تاکید کرد.

به گفته صالحی دولت سوریه بارها اعلام کرده آمادگی دارد اقداماتی را در این راستا انجام دهد و اقداماتی نیز کرده است و باز هم اعلام کرده در اقداماتی که پیش از این انجام شده می تواند تجدید نظر کند.

وی و اخضر ابراهیمی هر دو بر ضرورت پایان خشونت و کشتار در سوریه تاکید کردند.