اعتیاد هنوز پابرجاست

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز

هیرمند، ایران ـ سخنران ویژه دختری یازده ساله  است که ساعت ها در انتظار هلی کوپتر است تا در نزدیکی برج مراقبت و دیوارهای بالا بلند در منطقه ای پرت که چندان از مرز افغانستان دور نیست فرود آید. کمی آن سو تر صدای موزیک نظامی با طبل و ترومپت به گوش می رسد. صدایی ناسازگار در بیابانی برهوت؛ جایی که قاچاقچیان به بخت و اقبال دل می بندند تا مواد مخدرشان را وارد ایران کنند.

این مراسم روز چهارشنبه با هماهنگی حکومت برگزار شد تا موفقیت نیروهای مبارزه با مواد مخدر در خنثی کردن قاچاق مواد به داخل کشور را به نمایش بگذارد.

زهرا دختری نوجوان در معیت مادر و دیگر بستگانش زیر آفتاب سوزان برابر خبرنگاران قرار گرفت تا لب به ستایش از “نقش پدر شهید و همرزمانش در مبارزه با قاچاق مواد مخدر” بگشاید.

پدر وی ، مامور مرزی که سه سال پیش کشته شد، یکی از بیش از ۳۷۰۰ ماموری است که در سه دهه گذشته در جریان درگیری با قانون شکنان در مرز افغانستان و پاکستان کشته شده اند. درست دو شب پیش از آنکه این مراسم در رسانه ها پخش شود سه مامور مرزی دیگر نیز کشته شدند.

سردار علی مویدی ـ– فرمانده پلیس مبارزه با مواد مخدر ـ– می گوید: “نبرد ایران با قاچاقچیان مواد مخدر به خاطر تمام بشریت است.”

ایران کانال های عمیق و عریضی حفر کرده و صدها مایل را با سیم های خاردار و دیوارهای بلند در مرزش با افغانستان و پاکستان پوشانده است تا مانع از ورود قاچاقچیان شود.

اما این موانع تنها مسیر ورود مواد مخدر به کشور را عوض کرده است. یکی از مقامات در این مراسم می گوید قاچاقچیان آغاز به استفاده از مسیرهای دریایی برای رساندن موادمخدر به بندرهای ایران کرده اند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل یا UNODC ایران را به عنوان یکی از بزرگ ترین جمعیت های استفاده کننده از مواد مخدر در جهان معرفی کرده است.  بخشی از آن به خاطر نزدیکی ایران به منابع مواد مخدر است.

آنتنیو دلئو ، نماینده دفتر UNODC در تهران می گوید توقیف مواد مخدر در سال ۲۰۰۸ در کل جهان به رکورد ۷. ۷۳ تن رسید. فقط ایران و ترکیه نصف این توقیف را به خود اختصاص دادند.  ایران به رهبری خود در ضبط مواد مخدر در جهان ادامه می دهد.

اما تمام تلاش های ایران به سمت کاهش اعتیاد به مواد مخدر در کشور منتهی نشده است. آمار رسمی از تعداد معتادان در ایران وجود ندارد اما برخی تخمین ها از وجود ۲. ۲ میلیون نفر معتاد در جمعیت ۷۵ میلیونی ایران حکایت دارد.

دلئو می‌گوید در ایران ۵۰۰ مرکز غیر دولتی برای ترک اعتیاد وجود دارد. به جز اینها صدها کلینیک سم زدایی و متادون هم دایر شده اما معضل همچنان پیچیده است.

پزشکی که اخیرا در غرب تهران مطب خود را بر پا کرده است می گوید: “در کلینیک من از هر 5 مریض یک نفر مصرف کننده مواد مخدر است.” او می افزاید: “افزایش تعداد مراکز ترک اعتیاد نشان از این دارد که معتادان با کمبود مواد مخدر مواجه نیستند.”

منبع : لس آنجلس تایمز – 13 اکتبر