چگونه فرنود چهره اول فضای مجازی شد

نویسنده
پرستو سپهری

» جنجال یک کودک چهارساله در تلویزیون

ماجرا خیلی ساده بود؛ در یک برنامه زنده ویژه کودکان با نام “رنگین کمان” که از شبکه محلی تهران پخش می شد، پسری 4 یا 5ساله به نام “فرنود”، در پاسخ به پرسش مجری (با نام تلویزیونی خاله نرگس) که از او ‌پرسید کدام کار شخصی‌ات را خودت انجام می‌دهی، گفت: “وقتی به دستشویی می‌روم، خودم شوشولم را می­شویم.” این جواب و پاسخ مجری امروز به یکی از پر مخاطب ترین بحث ها تبدیل شده و صفحات فیس بوکی مخصوص آن دهها هزار عضو پیدا کرده است.

ماجرای فرنود وقتی جالب تر شد کهمجری برنامه (خاله نرگس) در کسری از ثانیه، به فکر چاره جویی افتاد و سعی کرد این شیرین زبانی ساده و کودکانه را لاپوشانی و یا ماستمالی کند. او در برابر چشمان دیگر کودکان حاضر در این برنامه، صحبت های کودک را به موضوع بی ربطی مثل لباسشویی ارتباط داد و گفت: “ماشین لباس‌شویی را خودت را روشن می‌کنی؟… نه… نه… نه! اشتباه گفتی!”

این قضیه توجه بسیاری را جلب کردوفیلم برنامه خیلی سریع روی یوتیوب قرار گرفت و در کمتر از چند ساعت در سایت های پربیننده ای مثل بالاترین و یوتیوب، هزاران بیننده را آن را دیدند و بعد از آن وارد فیس بوک شد.

در ابتدا کاربران فیلم این ماجرا را روی صفحات خود به اشتراک گذاشتند.بعد ماجرا از کامنت های حاشیه این فیلم شروع و کم کم تبدیل به یک پدیده اجتماعی شد.

به تدریج کاربران در فیس بوک صفحاتی را در حمایت از فرنود راه اندازی کردند که کاربران می توانستند در آنها عضو شوند. چندین صفحه فیس بوکی در این خصوص راه اندازی شد که یکی از آنها تا 8 هزار عضو را در کمتر از چند روز جذب کرد.

 صفحات فیس بوکی “حمایت از فرنود و شوشولش” و “صداقت فرنود را مسخره نکنیم” و نیز “ما به فرنود نمی خندیم” از جمله صفحاتی بود که توسط کاربرانی با دیگاه های مختلف در فیس بوک ایجاد شد و هر کدام هم با هزاران طرفدار.

عده ای تلاش کردند با بیانی طنزآمیز بخشی از بغض فرومانده ماه های اخیر را با برای ثانیه هایی به لبخند بلد کنند.

صفحه “حمایت از فرنود و…” از جمله این صفحات بود که کاربران در آن کوشیدند یک بانک اطلاعاتی جالب از جملات حکیمانه، لطیفه و اشعار با محوریت این موضوع را جمع آوری کنند و با یکدیگر به اشتراک بگذارند.نتیجه این کار محصولاتی بود که گاهی وقت ها تا دقایق ممتد و طولانی می توانست خنده را بر لبان هزاران کاربر فیس بوکی بنشاند.

در ادامه و با جمع شدن تدریجی این بانک اطلاعات، مجموعه آن در وبلاگ ها و سایت ها منتشر شد و با پرینت گرفتن و انتشار در محیط واقعی خیلی از کاربران خارج از دنیای مجازی نیز توانستند آنها را بخوانند.

بدین ترتیب یک ماجرای کاملا ساده بدل به یکی از طنزآمیز ترین موقعیت ها شد و مردم به صورت جمعی از این موقعیت کمیک برای تغییر فضا بهره برداری و استفاده کردند.

محصول کار علاوه بر طنز ذاتی اش نیش و گاه نیشتری بود بر بیان واقعیات موجود. طنزی که در رابطه با “احمد زیدابادی” و مرخصی دو روزه و ارتباطش با این ماجرا منتشر شد یکی از تلخ ترین قسمت های این ماجرا بود که خواندنش بغض را بعد از خنده به خواننده منتقل می کرد.

در ادامه ماجرا سازندگان صفحات دیگر سعی کردند با انتقاد از بسط و گسترش ماجرای فرنود کوچولو، ترویج کنندگان این نوع طنز را به چالش بکشند و زبان به انتقاد بگشایند.

محور اصلی نوشتار این نوع کاربران این بود که چرا ماجرا اینچنین بزرگ و از صداقت یک بچه سو استفاده می شود.

 

شیرین ترین و تلخ ترین نوشتارها

1- شوخی با مسائل سیاسی بصورت مستقیم :

·      پارسال این موقع ممه رو لولو برد. امسال شوشول رو خاله!(اشاره به سخنرانی احمدی نژاد)

·      مردم مصر برای اعتراض به حصر خونگیه فرنود با ماکت های شوشوله خندان در میدان تحریر تجمع کردند

·      حزب فقط حزب شوشول… رهبر فقط فرنود شوشول.

·      دکتر روازاده: مسئله شوشول امر جدیدی نیست از صدر اسلام شوشول یکی از وسائل پیشرفت بود.(اشاره به اظهارنظرهای عجیب و غریب دکتر روازاده)

·      بانک مرکزی اعلام کرد واحد پول جدید ایران احتمالا شوشول خواهد شد…البته نه هر شوشولی…(اشاره به تغییر واحد پول و حذف صفرها)

·      با شوشول شوشول دهان شیرین نمی شود ( دکتر علی شریعتی )

·      رهبر من آن طفل خردسالی است که شوشولش را خودش می­شورد…!

·      دو ساله از زندون بیرون نیومده، اون تو با خودش فکر میکرده بیرون زندان پرچم‌ ها بالاست و مردم حداقل در حال آگاه سازی هم دیگن. بعد از تحمل ۷۸۰ روز زندان، مرخصی میگیره میاد بیرون میبینه داغ‌ ترین بحث روز هم سنگران دیروز شوشول فرنوده!!!(اشاره به مرخصی دو روزه احمد زیادآبادی از زندان)

·      بی خود نبود که حضرت امام فرمودند امید من به شما دبستانی هاست فرنود با شستن شوشول خودش یاد امام رو دوباره زنده کرد.

·      بیانیه ی جدید فرنود شوشول : شوشول برای شستنه,شاشیدن بهونست!

2- خبر رسیده که فرنود رو حصر خونگی کردن و از ابتدایی ترین امکانات برای شستن شوشولش محروم کردن، برای آزادیش دعا کنید.(اشاره به حصر خانگی موسوی و کروبی)

3- شوخی با برنامه های تلویزیونی ماهواره ای

·      من فرنودم.. اینجا دستشوییه.. دارم شوشولمو میشورم i love pmc

·      خبرگزاری بی بی سی صبح امروز خبر داد که خانه فرنود پسر شجاع ایرانی و شوشولش در محاصره نیروهای حکومتی قراردارد. گزارش ها حاکی از آن است که چراغ دستشویی خانه فرنود به مدت 3 روز است که روشن نشده است و هیچ اثری از فرنود و شوشولش دیده نمیشود. خبرگزاری راه امید فرنود از سایت های حامی آقا فرنود و شوشولش خبر داد که فرنود سالم است اما چند روزی است که شوشولش را نشسته است.

·      من فرنود هستم اینجا تهرانه، شوشولمو خودم می شورم ! ماشین لباسشویی هم خودم روشن می کنم! خاله نرگس هم دوس دارم! I LoVE U pMc!!

·      شوشول شخصیها، با حمله به کوی شوشولیان تنی چند از شوشول ها را دستگیر و به ماشین لباسشویی انفرادی انتقال دادند.

·      متاسفانه از سوی رسانه های داخلی، فرنود عزیز متهم به دست داشتن در عوامل انحرافی از آرمان های امام راحل و پژاک شناخته شده، و هم اکنون پدر فرنود در زندان اوین سپری میکنه : ننگ بر رژیم شوشول کش…(اشاره به ماهواره هاو مجریان گرداننده آن)

4- استفاده از شعر قدیم برای ساخت طنز درباره ماجرای فرنود :

·      دل ما به هر طریقی می­شکند /شوشول جدا ماشین لباس شویی جدا می­شکند

·      یار مرا غار مرا/ شستن شوشول مرا

·      یار توییی غار تویی /شستن شوشول تویی

·      چنین گفت به خاله فرنود راستگوی….. ز گهواره تا گور شوشول بشوی

·      چوشوشولم نباشد تن من مباد

·      من نگویم گه شوشول فرنود را از قفس آزاد کنید / بلکه فرنود را پیش ماشین لباسشویی برده و شوشولش را شاد کنید

·      سعدیا مرد شوشول شور نمیرد هرگز

·      شوشول بشور که مردان روزگار/ از شستن شوشول به جایی رسیده اند

·      هفت شهر شول را فرنود گشت /ما هنوز اندر خم ماشین لباسشویی ایم

·      که شوشول فرنود چو گرز گران بزد بر سر نرگس دیوران

·      یارا شوشولت را شستشو کنم/ آب ریخته ز آن را در سبو کنم

5- استفاده از شعر نو و ترانه ها برای ساخت طنز درباره ماجرای فرنود :

·      زیر باران باید رفت شوشولی باید شست فرنود سپهری

·      ای قشنگ تر از پریا /تنها تو کوچه نریا /بچه های محل دزدن /شوشولتو میدزدن

·      دستهایت را میبویند مبادا شوشولت را با دست شسته باشی/ شوشول را درلباسشویی نهان باید کرد!روزگار غریبیست فرنود جان!

·      شوشولی دارم شاه نداره/از خوشگلی ماه نداره/به کس کسونش نمیدم /به خاله نشونش نمیدم (مولانا فرنود شوشول)

·      آب را گل نکنیم../در فرو دست انگار، فرنودی خوابیده /یا که در بیشهء دور، شوشولش میشوید…/شاید این آب روان، میرود پای شوشول های بلند/آب را گل نکنیم

·      ماشین لباس شوییت را از من بگیر شوشولت را نه

6-شوخی با تبلیغات و ماجرای فرنود :

·      در هنگام دیدن شوشول فرنود به آرم شوشول نشان دقت فرمائید

·      شوشول فرنود، شوشول هزاره سوم

·      دیگر نگران نظافت شوشول فرزند خود نباشید…پودر ماشین لباس شویی برف با آنزیم فرنود برای نظافت و پاکیزگی شوشول فرزندتان

·      شوشولی پرس شوشولی پرس نشانه پاکیزگی

7-شوخی با ضرب المثل ها و ماجرای فرنود :

·      گر صبر کنی ز شوشول ماشین لباسشویی سازم.

·      اتل متل توتوله / نصف فرنود شوشوله

·      شوشول در شوشولدان شوری ندارد، ، ، دل‌ من طاقت دوری ندارد

·      شوشول داشتن چه اسان شوشول شستن چه سخت است

8-شوخی با ورزش و ماجرای های آن :

·      نه قرمز نه ابی فرنود شوشول طلایی

·      فرنود شوشول طلایی امیده تیم مایی

·      این پیروزی بزرگ را به جهان پهلوان فرنود شوشول طلا و ملت قهرمان پرور ایران تبریک میگوییم! فدراسیون پرورش شوشول!!!!!!!

 

9- ساخت لطیفه

·      در ماشین لباسشویی رو باز کردم خواهرم اومده میگه میخوای لباس توش بریزی؟ گفتم پَ نَ پَ میخوام شوشولمو بندازم توش تا…

·      خاله نرگس دستش میخوره اونجای فرنود.میگه فرنودجان شوشولته…؟میگه پَنَ پَ ماشین لباسشویی…

·      از فرنود می پرسن شوشولتو خودت میشوری ؟میگه پَــــ نَ پـَـَـ میندازم تو ماشین لباسشویی !!

·      مامانم میگه لباس کثیفاتو بیار بشورم میگم با ماشین لباسشویی میشوری؟؟میگه پَ نَ پَ با شوشول فرنود !!

·      یارو ترکه همه بچه هاش دیابت داشتند روشو میکنه به خدا میگه : خدایا این شوشوله به من دادی یا کله قند؟؟؟؟؟

·      پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شوشولیان در فتوای جدیدی اعلام کرد :هر مرد مذکری که نتواند شوشول خودش رو بشوید ؛نَجس محسوب شده و در نتیجه مُلحد است و در نتیجه کافر است ؛و باید دور شهر چرخانده شود و سپس 70 ضربه شلاق بخورد ؛و در صورت حکم قاضی، باید 10 سال حبس تعزیری برود ؛و در صورت تکرار این امر، حکمش اعدام است !و پس از اعدام نیز به جهنم تبعید می شودو تا ابد در سرای باقی آبجوش میل می کند.

·      فرنود به همه کودکان یاد داد که شوشول رو خودشونم میتونن بشورن

·      من خبرهای موثقی دارم که آمریکا و صهیونیسم دارن بچه‌هایی تربیت می‌کنن و می‌فرستن تو ایران که بیان تو صدا سیما حرف‌های رکیک بزنن. رسیدگی کنید

·      شوشول به زبان های مختلف:

روسی : شوشولف

ایتالیایی : شوشولینو

عربی : الشوشول

فرانسوی : ژوژول

آلمانی : شوخشول

·      سال­ها قبل فردی بنام فرنود در جمعی نشسته بود، ناگهان نظری در مورد طرق شستن شوشول خود دادو جماعت به او خندیدن، فرنود نقل فیس بوک گشت و بسیار خجالت کشید و از خدا خواست که او را همچون اصحاب کهف به خوابی هزار ساله ببرد و دعایش مستجاب شد پس از هزار سال از خواب بیدار شد و چون احساس گرسنگی می کرد به نانوائی رفت و سکه ای برای خرید نان به نانوا داد. نانوا نگاهی به سکه انداخت و گفت سکه گران بهائیست باید مال دوران فرنود شوشول باشد !

·      طبق آخرین اخبار فرنود از مدرسه اخراج شد دلیل آن را از مدیر مدرسه جویا شدیم که ایشان فرمودند:فرنود در هیچ یک از کلاس ها شرکت نمی کند و در امتحان ها نیز حاضر نمی­شود و وضعیت ضعیف درسی ایشان به دلیل این است که ایشان از ساعتی که در مدرسه حاضر می­شود در آبخوری مدرسه مشغول به شستن شوشول خودش و بچه های مدرسه است….

·      خبر فوری : به گزارش شبکه 5 سیما، فرنود گفته:اگه میدونستم انقدر حال می­کنید، وسط برنامه می­کشیدم پایین

·      خداوندا شوشول فرنود را از ما نگیر…………الهی آمین

·      شوشول اینجا /شوشول اونجا /شوشول همه جا حتی در تلویزیون ایران

 

10- شوخی با مسائل هنری :

داوود میرباقری کارگردان مختارنامه گفت فیلم نامه شوشول نامه کلید خورده و تنها مشکل ما بازیگر نقش شوشول فرنود است.

بخشی از نوشته های مخالفان

اما مخالفان هم بیکار ننشستند و تلاش کردند با نوشته های مختلف ضمن به چالش کشیدن موضوع از زوایای مختلف، به اظهار نظر در این خصوص بپردازند. در زیر بخشی از نوشته های مخالفان این کار را می خوانیم :

 

·      الان دیدم صحنه بازسازی شده گفت و گوی فرنود با خاله نرگس رو ساختن./ اینجا باید بگم واقعا بی کارید.(اشاره به فیلمی طنز دارد که با بازی بزرگسالان ساخته شده و در فیس بوک منتشر شد)

·      فرنود جان اینجا ایران است و همه از سادگی تو سوء استفاده میکنند.

·      ما از اولشم به فرنود نخندیدیم، به رفتار مسخره مجریه می خندیدیم….

·      آینده ی فرنود رو بی خیال ! برین ببینین بعضیا از یه سوتی بچه گانه که هر بچه ای ممکنه بگه چه آسمون ریسمونایی به هم بافتن! این بنده خدا رو به آزادی بیان، دموکراسی، اعتراض علیه سانسور، نفرت از حکومت… و خلاصه هر چی بگین بند کردن!! بعید نیست چند وقت دیگه بشنوین انقلاب کبیر فرانسه هم از شو….ل این بنده خدا آغاز شده!!

·      معشوق و می امروز درین خانه مهیاست // لیکن چه توان کرد که ماه رمضان است. بیاییم در ماه مبارک رمضان به عبادت برسیم تا شوشول فرنود

·      اونایی که تو هر مسئله ای با وجود بی سوادیشون، می خوان ژست روشنفکری و حقوق بشر و اینا بگیرن ! و می گن برا آینده ی فرنود بده، زر مفت می زنن واقعا ! چون این یه شوخیه، بچه است دیگه، کاش من تو بچگی همچین سوتی نازی تو تلویزیون می دادم و معروف می شدم ! به نظر من فرنود و خانواده اش خوشحال خواهند بود آینده هم، چون خاطره ی شیرینی ساخته شد از این سوتی. بچه است دیگه ! نمی دونسته نباید تو تلویزیون اینو بگه ! پس لطفا سر همه چی پابرهنه نپرین وسط و ابراز وجود نکنین!

·      گرگه در خونه بزبزقندی رو میزنه.شنگول میگه: کیه؟گرگه میگه : منم آقا گرگه

·      شنگول و منگول و حبه انگور تحت تاثیر صداقتش قرار میگیرن و درو باز می کنن

·      صداقت فرنود مثل شنگول و منگول بود !

·      بخندیم، بخندانیم، اما فرنود را تباه نکنیم.

·      پسربچه‌ای زیبا که هنوز در تعارفات جامعه ما غرق نشده است، هنوز با واقعیت‌ها زندگی می‌کند نه پندارها، توی یک برنامه چیزی گفته است و مجری به قول خودش جمعش کرده است. قضیه می‌توانست همان‌جا تمام شود. اما ما –من و تو- آمدیم این را توی فضای مجازی نشر دادیم تا بقیه ببینند، آمدیم جار زدیم که فرنود گفته است فلان. آمدیم صفحه فیس‌بوک درست کردیم و فرنود شد خمیر اسباب بازی ما برای خنده بقیه. و چه طنزهای بی‌مایه و بی‌خلاقیتی. کاریکاتور هم کشیدیم. در یک روز هزاران نفر عضو این صفحه فیس بوک شدند. من نمی‌دانم فرنود قوی است یا نه. می تواند به همه کسانی که بهش خندیدند لائی بزند و توپ را شوت کند توی صورت معلم یا نه؟

·      من و تو احتمالا هیچ‌گاه آن پسر را نخواهیم دید. اما آن پسر فردا مدرسه خواهد رفت. دلش می‌خواهد برود توی کوچه بازی کند. آیا یک قضیه ساده باید برای ذهن لطیف این پسر معضل شود؟ این بحران را ما درست می‌کنیم ما که به او می‌خندیم ما که نشرش می‌دهیم. توی فامیل، فرنود می‌شود نماد سرافکندگی، آبروی‌شان را برده است. واقعا این بچه آبروریزی نکرده است، ما آبرویش را به باد دادیم.

·      ما برای چند ثانیه خندیدن و خنداندن و قهقهه زدن و کرکر و هرهر کردن، با هویت این پسر بازی کردیم. این پسر می‌شود همانی که توی اینترنت برایش صفحه درست کردند و بهش خندیدند. این پسر انگشت‌نمای من و تو می‌شود. باید برای فرار از انگشت من و تو سرش را زیر بندازد. بگویید این اتفاق یک ماهه است، آیا می‌ارزد با احساسات یک ماه یک پسر برای خنده خودمان بازی کنیم. حتی برای یک ثانیه هم ارزش ندارد. نمی‌دانم می‌فهمید یا نمی‌فهمید. آیا توی این جامعه دیدن این پسر یادآور این خاطره نخواهد شد؟

·      راه‌های خندیدن زیاد است، راه‌های خنداندن زیاد است. می‌توان به اشتباهات –که گاهی اشتباه نیستند- نخندید.

·      امیدوارم تا 2-3 روز دیگه کل قضیه تموم شه وهیچ صفحه ای با هر عنوانی در مورد فرنود تو نت نباشه. خوشبختانه ادمین سایر پیجها و اعضاشون حمایت خوبی کردن.

·      من دچار سردرگمی شدم. اول فکر کردم این پیج برای جلوگیری از تمسخر یا قربانی شدن فرنود در بازی های سیاسی ایجاد شده. برای اینکه اسم و عکس فرنود نه نماد سیاسی بشه نه مایه ی تمسخر. برای اینکه زودتر فراموش بشه تا لقبی برای همیشه به اسمش ملحق نباشه. اما الان دوستانی اینجا هستند که از نماد شدن فرنود حمایت می کنند.

·      فکر می کنم هدف ادمین و 231 نفری که لایک کردند باید واضح تر بیان بشه. ما آینده ی فرنود رو می خوایم یا فرنود رو برای آینده ی خودمون می خوایم؟

·      هدف از احداث این پیج، ماندگار شدن اتفاقی بود که طی آن فرنود بر شدت سانسور در صداوسیما تاکید کرد، بدون آنکه تحت تعقیب قرار گیرد و این رخداد قابل توجه است. از آنجا که آپلود کردن تصاویر مستهجن در این صفحه باعث شد فیس‌بوک به ما اخطار اخلاقی بدهد، ضمن قدردانی از کاربران محترم، خواهشمندیم اندکی تأمل فرمایید تا اهداف پیج تدوین و به استحضار برسد. متشکریم.