احمدی نژاد و موگابه در یک قاب

لیلا طیری
لیلا طیری

» اعتراض ایرانیان به حضور رئیس دولت در اجلاس کپنهاگ

با وجود سرمای منهای 12 درجه، ایرانیان مقیم اروپا راهی دانمارک شدند تا نسبت به حضور محمود احمدی نژاد در اجلاس کپنهاگ اعتراض کنند. احمدی نژاد در حالی در اجلاس تغییرات اقلیمی در دانمارک شرکت کرد که صدها ایرانی معترض با تجمع در میدان شهرداری کپنهاگ و همچنین راهپیمایی در مقابل هتل محل اقامت وی، به سرکوب طرفداران جنبش سبز در داخل کشور و زندانی کردن فعالین سیاسی اعتراض کردند و شعار مرگ بردیکتاتور سردادند. این در حالی بود که روزنامه های دانمارکی نیز با گذاشتن مکرر نام و عکس محمود احمدی نژاد و رابرت موگابه، دیکتاتور زیمبابوه در کنار یکدیگربه یاد مخاطبان خود آوردند که از این دو تعریفی واحد دارند.

 

به گزارش خبرنگار “روز” در حالیکه محمود احمدی نژاد در اجلاس کپنهاگ می گفت “باید به همه‌ کشورها فن‌آوری هسته‌ای داد”، زیرا “انرژی اتمی، انرژی پاک است” ایرانیان در سرمای یخبندان دانمارک و در حالیکه به دلیل مسائل امنیتی اجازه تجمع به آنان در مقابل محل برگزاری اجلاس داده نشده بود، در میدان شهرداری کپنهاگ تجمع کردند و فریاد زدند “احمدی نژاد عامل آلودگی است”.

آنها که از کشورهای مختلف از جمله فرانسه، سوئد، هلند، انگلیس، نروژ، آلمان و … به دانمارک آمده بودند، با پلاکاردهایی به سه زبان فارسی، انگلیسی و دانمارکی اعلام کردند “نباید نماینده دولتی که هرگونه تلاش برای دموکراسی را سرکوب می کند به این نشست راه می یافت” و از کشورهای شرکت کننده در اجلاس خواستند دولت محمود احمدی نژاد را به رسمیت نشناسند.

“مرگ بر احمدی نژاد” و “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” از جمله نوشته هایی بود که روی پلاکاردها به چشم میخورد. در برخی پلاکارد ها نیز کاریکاتورهایی که احمدی نژاد را با هیتلر مقایسه می کرد دیده می شد.

مهدی مظفری، مهرداد درویش پور، نوشابه امیری، امید حبیبی نیا و آناهیتا حسینی سخنرانان این تجمع بودند.

در این اجلاس نوشابه امیری ضمن سخنانی با مرور حوادث پس از انتخابات 22 خرداد تاکید کرد که احمدی نژاد فضای زیست سیاسی در ایران را آلوده کرده است. او افزود: “در چنین فضایی ست که حفظ محیط زیست طبیعی ایران به کسانی سپرده شده که به دلیل وابستگی به دولت احمدی نژادو حمایت از آن، این حق را دارند که جنگل های ایران را نابود، دریاهایش را آلوده و فضای تنفسی کشور را مسموم کنند؛ چنین است که ماهیان ایران هزار هزار می میرند و لاک پشت های تالاب پریشان، دسته دسته می سوزند.”

وی در پایان نتیجه گیری کرد: “در فضای استبدادی، سخن گفتن از محیط زیست نیز تبدیل به جرمی سیاسی می شود؛ که اگر چنین نبود کسانی که به طرق مختلف محیط زیست ایران را از بین می برند و موجب آلودگی آن می شوند، بدون نگرانی از برخورد قانونی به اقدامات خود ادامه نمی دادند.”

آناهیتا حسینی، از دانشجویان دانشگاه تهران نیز در این همایش اعتراضی ضمن سخنانی گوشه هایی از اتفاقاتی را که پس از انتخابات در ایران روی داده برشمرد و آن را محکوم کرد.

در پایان این تجمع اعتراضی که ساماندهی آن بر عهده انجمن “ایران آزاد” بود، معترضان با انتشار بیانیه ای با عنوان “اعلام همبستگی با ملت ایران در مبارزه برای آزادی و جنگ علیه رژیم دیکتاتوری” اعلام کردند که هدفشان از برگزاری این تظاهرات اعلام همبستگی با ملت ایران است، تا بدانند در مبارزه برای آزادی و جنگ علیه رژیم دیکتاتوری تنها نیستند.

در این بیانیه که توسط ژاله توکلی قرائت شد،همچنین آمده بود: “محمود احمدی نژاد، فردی که حقوق بشر را پایمال می کند و دستانش آلوده به خون است لیاقت حضور در کشوری دموکراتیک مثل دانمارک را ندارد.”

محمود احمدی نژاد در این احلاس پیشنهاد کرده است که سال ۲۰۱۱، به عنوان سال “اصلاح الگوی مصرف و کاهش آلودگی در جهان” نامگذاری شود.

در حاشیه

ایرانیانی که در مقابل هتل هیلتون،محل اقامت احمدی نژاد دست به راهپیمایی زدند، فریاد می زدند: “قاتل بیا بیرون”. آنها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:“احمدی نژاد؛ عامل آلودگی”

ایرانیان مقیم سوئد که با دو اتوبوس به کپنهاگ آمده بودند، مشارکتی فعالانه در این حرکت اعتراضی داشتند.

حضور سبز دانشجویان ایرانی مقیم هامبورگ نیز در این مراسم چشمگیر بود.

هنرمندان ایرانی مقیم اروپا از جمله منصور تهرانی، شاهین نجفی و شمیم نیز در گردهمایی ایرانیان مقیم کپنهاگ با اجرای موسیقی اعتراضی خود رنگ و روی دیگری به این مراسم دادند.همچنین فرزندان ایرانیان کرد  با اجرای رقص های کردی، از جمله کردی مریوانی، به این مراسم اعتراضی رنگ و روی دیگری بخشیدند.

در بخش های مختلف این حرکت اعتراضی، سرودهای ای ایران و یاردبستانی توسط شرکت کنندگان اجرا شد.

همبستگی فعالین مدنی دانمارکی نیز در حرکت اعتراضی ایرانیان قابل توجه بود؛ همچنین نشریات هلندی با گذاشتن عکس و نام محمود احمدی نژاد در کنار رابرت موگابه، دیکتاتور دانمارکی نوشتند: ملکه هلند در فهرست میهمانان خود نام دو دیکتاتور را نداشت؛ امری که باعث شد خیال ملکه راحت شود.