داد و ستد می کنند، نه جنگ!

نویسنده

» نگاه لوپوئن به روابط ایران و اسرائیل

علی رغم تهدید و رویارویی، شرکت های اسراییلی با جمهوری اسلامی به داد و ستد می پردازند. 

اغلب دشمنان قسم خورده در جهان رازهای عجیبی را در سینه دارند. درحالی که مشارکت اسراییل در ترور دانشمندان هسته ای ایران روز پنج شنبه ازسوی چندین مسؤول آمریکایی مورد تأیید قرار گرفت، بلومبرگ افشا کرده است که چندین شرکت و بازرگان اسراییلی به صورت غیرمستقیم با جمهوری اسلامی داد و ستد می کنند. به نوشته سایت اخبار اقتصادی، شرکت اسراییلی “ارتباطات آلوت” به مدت ۵ سال بواسطه یک توزیع کننده دانمارکی به جمهوری اسلامی تجهیزات نظارت و فیلترینگ اینترنتی فروخته است. این خبر به واقع ناراحت کننده است، چرا که سران جمهوری اسلامی از این سیستم ها استفاده می کنند تا مخالفان خود را تحت تعقیب قرار دهند.

این تجهیزات به دانمارک ارسال می شدند و در آنجا کارمندان اتیکت ها را جابجا می کردند تا مبدأ کالا مشخص نشود. سه تن از کارمندان این شرکت اسراییلی که ازسوی بلومبرگ مورد پرسش قرار گرفته اند اعتراف کرده اند که مقصد نهایی این کالاها یک “راز شناخته شده مسکوت” است. دان کاتاریواس، مدیر بخش روابط بین المللی و بازرگانی خارجی انجمن صنایع اسراییل، دراین خصوص به روزنامه هارتص می گوید: “حرف زدن در مورد این چیزها ممنوع است.” به علاوه، این قراردادها در تناقض شدید با قوانین اسراییل است که برای شرکت ها ممنوع کرده بیش از ۱۰ میلیون دلار در شرکت های بین المللی ای که با ایران روابط بازرگانی دارند سرمایه گذاری کنند.

 

نقض تحریم

این درحالی است که شرکت “ارتباطات آلوت” تنها شرکت اسراییلی نیست که از این فرصت طلایی سود جسته. در ماه می ۲۰۱۱ ایالات متحده تصمیم گرفت که یک گروه شرکت های اسراییلی و  تانکر پاسیفیک مستقر در سنگاپور را به لیست سیاه خود اضافه کند. جرم آنها این بود که در سپتامبر ۲۰۱۰ با فروش یک کشتی تانکر به ارزش ۸ ممیز ۶ میلیون دلار به شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی، تحریم های بین المللی را نقض کرده بودند.

در ابتدا گروه برادران اوفر این اتهامات را تکذیب کرد و اظهار داشت که سوء تفاهم شده است. پس از آن بود که تلویزیون عمومی اسراییل فاش کرد که طی ۱۰ سال اخیر حداقل ۱۳ کشتی نفتکش متعلق به این شرکت در برخی بنادر ایران مانند بندرعباس و جزیره خارک دیده شده اند. منابع نزدیک به خانواده اوفر برای توجیه اقدامات خود اظهار داشتند که این عملیات بازرگانی با تأیید دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو انجام شده است.

 

سالانه ده ها میلیون دلار

ولی این همه داستان نیست. روزنامه هارتص در ماه می نوشت که هوانوردی غیرنظامی اسراییل در سال ۲۰۱۱ از شرکت آلمانی زیمنس تجهیزاتی را به ارزش ۳۰ میلیون دلار خریداری کرده که درحال حاضر در ایران، به ویژه در سیستم های شنود، بسیار دیده می شود. شرکت برق اسراییل نیز به نوبه خود قراردادی با شرکت دانمارکی “هالدور توپزو” [Haldor Topsoe] به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو برای فیلترهای ضدآلودگی منعقد کرده و این درحالی است که این شرکت دانمارکی درحال ساخت پالایشگاه هایی در ایران است که ارزش آن از مرز یک میلیارد دلار می گذرد.

به نوشته این روزنامه، حداقل ۲۰۰ شرکت بین المللی که در اسراییل به فعالیت مشغول اند، دارای روابط گسترده بازرگانی ازجمله در زمینه های انرژی با ایران هستند که درواقع منبع اصلی درآمد جمهوری اسلامی است و از آن در پیشبرد برنامه های هسته ای و تسلیحاتی خود استفاده می کند. یاهوشوا میری، مدیر “انجمن دوستی اسراییل و عرب” در ماه می به روزنامه یدیهوت آهرونوت گفت: “علی رغم آنچه به صورت سطحی قابل مشاهده است، روابط مخفی با ایران سالانه به ده ها میلیون دلار می رسد.” او در ادامه می گوید: “حتی زمانی که اظهارات تندی از سوی سران دو طرف بیان می شود، مبادلات طرفین افزایش می یابد. روابط با همکاران ایرانی بسیار خوب است و تاکنون بیانات سیاسی هیچ خدشه ای در آن وارد نکرده است.”

 

حضور یک مسؤول ایرانی در تل آویو

نقطه اوج روابط ممنوع میان دو کشور، ملاقات معاون وزیر کشاورزی ایران از تل آویو است که در نوامبر ۲۰۰۰ به هدف دستیابی به فن آوری های کشاورزی اسراییل انجام شد. دوازده سال پس از آن، صادرات اصلی اسراییل به ایران به محصولات کشاورزی مربوط می شود: کود، لوله های آبیاری و زهکشی، و دیگر فن آوری های کشاورزی. ولی ایران نیز به اسراییل صادرات دارد: پسته، بادام هندی، و سنگ مرمر که یکی از بزرگ ترین صنایع جمهوری اسلامی است.

این اولین بار نیست که یک رسوایی بازرگانی میان این دو دشمن قسم خورده که در سطح جهان شناخته شده اند افشا می شود. در سال ۱۹۸۶ در بحبوحه جنگ ایران و عراق، اسراییل به عنوان واسطه میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده که در آن زمان از صدام حسین حمایت می کرد قرار گرفت. این میانجیگری منجر به فروش غیرقانونی تسلیحات به جمهوری اسلامی شد و رسوایی “ایران گیت” برملا گردید.

منبع: لوپوئن، ۱۰ فوریه