حکم رئیس جدید منتشر شد

نویسنده
حسین محمدی

» با امضای محمود احمدی نژاد

هم‌زمان با ادامه اختلافات بر سر انتخاب رییس جدید دانشگاه آزاد٬ میان هاشمی‌رفسنجانی و حامیان احمدی‌نژاد در هیات امنای جدید٬ متن حکم انتصاب فرهاد دانشجو به عنوان رییس دانشگاه‌ آزاد در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است.

این در حالی است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، تاکنون از امضای حکم انتصاب فرهاد  دانشجو، به عنوان رئیس منتخب این دانشگاه خودداری کرده است.

هیات امنای انتخابی شورای انقلاب فرهنگی در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد فرهاد دانشجو را به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد انتخاب کرده، اما مطابق اساسنامه دانشگاه آزاد، حکم او باید به امضای رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد برسد.

آگهی انتصاب دانشجو، با امضای محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران در روزنامه رسمی کشور چاپ شده است.

مطابق قوانین مدنی ایران، روزنامه رسمی کشور زیر مجموعه قوه قضائیه است و قوانین و مصوبات دولتی، ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمی، لازم الاجرا می شوند.

اعضای منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر دی ماه امسال، سرانجام فرهاد دانشجو را به عنوان جانشین عبدالله جاسبی انتخاب کردند، اما هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد تاکنون از امضای حکم دانشجو خودداری کرده است.

به دنبال عدم امضای این حکم از سوی هاشمی رفسنجانی٬ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه دو هفته پیش خود مقرر کرد که کمیته ای از اعضای این شورا با برگزاری جلسه‌ای با هاشمی رفسنجانی، دلایل خودداری وی از امضای حکم ریاست جدید دانشگاه آزاد را جویا شوند. اعضای این کمیته پنج نفره تاکنون یک جلسه با اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار کرده اند.

محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از چهره های شناخته شده این کمیته هستند.

تصمیم به تشکیل این هیات، آنطور که رسانه های رسمی نوشته اند “دور از انتظار بوده” و به پیشنهاد محمود احمدی نژاد صورت گرفته است.

در همین باره سایت مشرق نیوز در گزارشی با عنوان “آیت الله زیر بار ضرب الاجل نرفت”، نوشته است: “روز دوشنبه هیاتی با میدان داری حجت الاسلام محمدیان به دیدار هاشمی رفته و از وی تقاضا می کنند که تا 11 بهمن (آخرین فرصت امضا حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد) حکم وی را امضا کنند. هاشمی رفسنجانی در این دیدار عنوان می کند که؛ نامه ابلاغ ریاست دانشجو امروز (10 بهمن) به دست ما رسیده است و به هر حال ما هیات امنا هستیم؛ آقای دانشجو باید در جلسه هیات امنا حاضر شود و برنامه های خود را ارائه کند تا ما درباره آن تصمیم بگیریم. هاشمی تلویحا اظهار می کند که مانند همیشه توجهی به اولتیماتوم ندارد و کسی نیست که زید بار اولتیماتوم برود”.

یاسر هاشمی مسوول دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد و پسر کوچک هاشمی رفسنجانی نیز روز سه شنبه در گفت و گو با سایت قانون، اظهارات پدر را تکرار و اعلام کرد: “در صورت صدور ضرب الاجل از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد، آیت الله هاشمی حکم ریاست وی را امضا نخواهد کرد”.

مشرق می نویسد: “این درحالی بود که برخی منابع آگاه از احتمال تصویب مصوبه ای جدید در جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر می دادند؛ که این با تصویب آن در صورت امتناع هاشمی از امضا حکم، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بتواند حکم رئیس دانشگاه آزاد را امضا کند”.

بر اساس این گزارش در جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر خلاف انتظار همگان، محمود احمدی نژاد به جای تصویب مصوبه ای درباره بی اعتباری امضای رئیس هیئت امناء، دستور کار جلسه را تغییر داد و سر انجام هیاتی را برای گفت و گو با هاشمی رفسنجانی تعیین کرد.

 افکار نیوز در این مورد نوشت: “پس از پایان جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی ها درست از آب در نیامد. بنابر اخبار رسیده از منابع آگاه حجت الاسلام محمدیان گزارشی از دیدار خود با هاشمی را در جلسه مطرح می کند. در این جلسه که بدون حضور جاسبی برگزار شد اما بر خلاف انتظارات، احمدی نژاد اجازه در دستور قرار گرفتن مصوبه جدید برای امضا حکم رئیس دانشگاه آزاد از سوی رئیس شورا را نمی دهد و هیاتی متشکل از حدادعادل، ولایتی، محمدیان قمی و مخبر را مامور رایزنی با آیت الله هاشمی رفسنجانی می کند”.

افکار نیوز افزوده است: “رئیس جمهور در شرایط فعلی ایجاد چالش برای این مسئله را به صلاح کشور ندانسته است. در جلسه شب گذشته شورا این نکته نیز مطرح شده که اگر هاشمی پس از ارائه برنامه های دانشجو مجددا از امضا حکم امتناع کرد، در جلسه بعدی شورا در این باره تصمیم گیری شود”.