افشاگری تازه درباره فعالیت هسته ای

نویسنده

» گزارشی از سانفرانسیسکو کرونیکل از تلاش مخالفین جمهوری اسلامی

داگلاس بیرچیک

گروه مخالف دولت ایران روز جمعه گفت رهبران تهران مراکز پراکنده تلاش های هسته ای خود را در یک آژانس سراسری برای توسعه سلاح های هسته ای متمرکز ساخته اند.

مجاهدین خلق به آسوشیتد پرس گفتند وزارت دفاع ایران آژانس جدیدی را در ماه مارس تشکیل داده است تا بخش های مختلف برنامه هسته ای خود را در آن متمرکز کند.

وزارت خارجه هنوز به طور رسمی نسبت به این گزارش ابراز نظر نکرده است. برخی از ادعاهای قبلی سازمان مجاهدین خلق در باره برنامه هسته ای ایران در گذشته نادرست بوده است ولی برخی از آن ها هم صحیح بوده اند. در این مورد یکی از بازرسان بین المللی هسته ای نیز روز جمعه گفت که گزارشات مشابهی را شنیده است.

سخنگوی این سازمان گفت آژانس جدید که “سازمان تحقیقات نوین دفاعی” نام دارد توسط محسن فخری زاده، فیزیکدانی که گفته می شود مسئول برنامه هسته ای مخفیانه ایران است اداره می شود.

سازمان ملل فخری زاده را به دلیل ارتباط با برنامه هسته ای ایران  و زمانی که حاضر نشد با بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای ملاقات کند، مورد تحریم قرار داد.

ایران بارها تکرار کرده که خواستار فن آوری صلح آمیز هسته ای است. آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر معتقدند ایران تحت پوشش فعالیت صلح آمیز در حال تولید بمب هسته ای است.

علیرضا جعفرزاده، سخنگوی مجاهدین خلق گفت هدف ایران پیوستن به باشگاه سلاح های اتمی است. وی گفت: “برنامه ایران برنامه ای بسیار پیچیده و کامل برای دستیابی به سلاح هسته ای است.”

وی گفت متمرکز کردن فعالیت های هسته ای ایران به این کشور این امکان را می دهد که آنها را از بازرسان آژانس انرژی هسته ای مخفی گردانند.

اولی هوینونن، معاون سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت اطلاعات مشابهی را شنیده است و افزود که بر اساس آنچه او شنیده است این سازمان جدید تحت نظارت سپاه پاسداران است و نه وزارت دفاع.

هوینونن می گوید به او گفته شده که این حرکت بخشی از تلاش آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران است تا اختیارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور را محدود کند.

گزارشات دیگر حاکی از آن است که احمدی نژاد، که ظاهرا با رهبری روحانیت مخالف است، قصد دارد “محدودیت های ایران را از میان بردارد و به نحو علنی به سوی تولید بمب هسته ای پیش برود.” در حالیکه خامنه ای ترجیح می دهد برنامه هسته ای “بصورت مخفی ادامه یابد تا باعث عکس العمل غرب نشود.”

سازمان های سیاسی خواهان سرنگونی رژیم ایران  اخیرا با دولت اوباما مذاکراتی را در باره حذف نام آنها از فهرست سازمان های تروریستی انجام داده اند.

مجاهدین خلق مشی مسلحانه را در سال 2001 رد کرد و ادعا می کند که در ایران هواداران بسیاری دارد که اطلاعات با ارزشی را در اختیار آن می گذارند.

مجاهدین توانسته اند موافقت بسیاری از افراد هر دو حزب آمریکا را به دست آورند ولی بسیاری از دیپلمات ها به مشی غیر مسلحانه آنها به دیده تردید می نگرند.

سازمان های سیاسی معتقدند سازمان جدید هسته ای ایران در کنار دانشگاه مالک اشتر در شمال تهران قرار دارد. او این مرکز شش بخش دارد که شامل مدیریت، فیزیک، فلزشناسی، شیمی، مواد منفجره و ایمنی هسته ای است.

مخالفان می گویند ایران با دور زدن تحریم ها به خریدن فن آوری مورد نیاز خود مشغول است و توانسته است دستگاه های اندازه گیری میزان تششع و نیز ماشه های شلیک سلاح های هسته ای را از شرکت های مختلف خریداری کند.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل - 22 ژوئیه