از مچ پا به بالا آشکار نباشد

نویسنده

hijab448.jpg

فریبا صراف

باز تابستان شد، باز”حجاب” مسئله شد، باز بگیر و ببند راه افتاد و باز با این وجود: “تاکنون نحوه مبارزه با بی‌حجابی و فساد اخلاقی و رشد فزاینده بی‌بند و باری در جامعه، موثر و قابل استناد نبوده است”.[ارگان انصار حزب الله]و لذا باز: “دعوت از امت حزب‌الله” برای شرکت در یک “راهپیمایی” دیگر.

فرمانده نیروی نیروی انتظامی، هفته گذشته همان حرف هایی را تکرار کرد که سال هاست با کمی تغییرات بازگو می شود. با یک تفاوت کوچک؛ این بار نیروی انتظامی کشوربرخی “مصادیق بدحجابی” را هم برشمرده: “1- شلوارهای کوتاه به طوری که از مچ پا به بالا آشکار باشد 2- مانتوهای کوتاه و تنگ 3- لباس‌های چسبان و تنگ 4- شال‌های روی سر که موهای جلو و پشت را نمایان می‌کند 5- مانتوهای دارای آستین کوتاه.”

علاوه بر این سخن از برخورد با “پوشش نامناسب پسرانه” هم می رود. حال به روال معمول، روزنامه کیهان، ارگان نیروهای نظامی ـ امنیتی هم وارد شده و خبر از آمارگیری ها و لزوم برخوردهای”جدی” داده است: “براساس نظرسنجی که در تهران انجام گرفته 86 درصد مردم خواهان برخورد با پدیده بدحجابی هستند… همچنین 83 درصد مردم اعتقاد دارند بدحجابی امنیت اخلاقی جامعه را به خطر انداخته و 78 درصد هم معتقدند بدحجابی یک پدیده ضدفرهنگی است… تعدادی از والدین افراد بدحجاب از نیروی انتظامی برای ارشاد و اصلاح فرزندانشان درخواست کمک نمودند…”

درخواست کمک هم که می رسد، طبعا “انصار حزب الله” نیروی انتظامی را تنها نمی گذارند؛ به همین جهت است که “هفته‌نامه یا لثارات الحسین” ارگان این گروه، با چاپ سخنان سردار رادان فرمانده پلیس تهران بزرگ در زمینه طرح نیروی انتظامی تهران برای برخورد با بدحجابی، انجام این طرح را”وظیفه فرماندهی نیروی انتظامی” دانسته و نوشته است:” اگر چه موضع سردار رادان نسبت به فرماندهی گذشته نیروی انتظامی تهران در قبال این مسئله قاطع‌تر بوده ولی به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و نتیجه را به تماشا نشست”.

البته انصار حزب‌الله تهران در فاصله این انتظار و به تماشا نشستن، با چاپ یک آگهی بزرگ در صفحه اول این نشریه، “امت حزب‌الله” را به شرکت در یک راهپیمایی با هدف “حمایت و تقدیر از تصمیم متعهدانه نیروی انتظامی و یادآوری وظایف خطیر دولت محترم عدالت محور دکتر احمدی نژاد در مقابله با مظاهر فساد و تباهی” فراخوانده است.

و به نوشته نشریه دست راستی جوان، محمود سالارکیا معاون دادستان تهران هم از “زاویه قضا” وارد ماجرا شد و اعلام کرد: “اساسا برخورد با بدحجابی قانون است و بنابراین نیروی انتظامی مکلف است به موجب قانون با هرگونه هنجارشکنی در این مورد برخورد کند”. و به این ترتیب “مشکل قانونی” این حرکت هم حل شد.

و همه اینها در حالیکه اجباری بودن حجاب، همچنان موضوع بحث حقوقدانان و فعالین اجتماعی است. به گفته شادی صدر، فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری “بحث حجاب از ابتدای سال 57 میان زنان مطرح شد و این منازعه مانند یک پرونده گشوده و لاینحل مطرح است”. او با اشاره به “طرح‌های ضربتی مقابله با بدحجابی” با اشاره به ماده‌‏ای از قانون مجازات اسلامی از جمله گفت: “در مورد این ماده نقدهای بسیاری را می‌‏توان مطرح کرد. از جمله اینکه آیا اساساً حکومت مسؤول بی‌‏حجابی زنان است و آیا می‌‏تواند نحوه پوشش زنان را تعیین کند؟ ‌برای تحلیل این مساله باید به منابع تئوریک فقه شیعی برگردیم در حالی که هیچ حکم صریحی در این رابطه وجود ندارد”.

خانم صدر با استناد به تفاوت‌‏های مسایل اخلاقی و فقهی، بر این باور است که: “مسأله حجاب بیشتر اخلاقی است مانند دروغ که هیچ مجازاتی هم ندارد. ضمن اینکه استدلال برخی از افراد مبنی بر اینکه حجاب امری بیرونی است و با نظم اجتماعی گره خورده است و دولت این اجازه را دارد که با آن برخورد کند، امری غیرمنطقی است زیرا به طور مثال طبق اجماع فقها تراشیدن ریش حرام است اما در کشور ما هیچ مجازاتی برای این مسأله مقرر نشده است و حرامی هم هست که جنبه اجتماعی دارد”.

ضمن اینکه حجاب اجباری از زاویه “تبعیض جنسیتی” نیز قابل بررسی است: “این مسأله خلاف مقررات بین‌‏المللی از جمله کنوانسیون زنان، میثاق حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و با مفهوم حقوق‌‏بشری حق انسان‌‏ها برای انتخاب نوع پوشش خودشان نیز مغایر است.

…‌نه ‌‏تنها حق زنان برای پوشش از سوی جنبش زنان مطرح شده و می‌‏شود بلکه در واقع این نقض حقوق بشر است که در مقابل آن باید ایستاد”.

آن هم وقتی که: “ مقامات رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی درباره مباحث نوع پوشش در اماکن آموزشی کشور فرانسه مبتنی بر این است که فرانسه ناقض حقوق زنان مسلمان در این کشور است و می‌‏گویند که فرانسه باید اصل آزادی پوشش به عنوان یکی از مصادیق حقوق بشر را برای زنان به رسمیت بشناسد، اما وقتی به مسأله در چارچوب ایران نگاه می‌‏کنیم درمی‌‏یابیم کسانی که این حرف‌‏ها را می زنند یا صادق نیستند یا توجهی به تناقض‌‏گویی‌‏های خود ندارند”.

اما کسی را گوش به این حرف ها بدهکار نیست. باز روزنامه‌های جناح راست از آغاز دور جدید مبارزه با بدحجابی در اردیبهشت ماه خبر داده اند و باز قرار است “امت حزب الله” به خیابان بیاید و “مشت محکمی” بر دهان کسانی بزند که می گویند: “این نقض حقوق بشر است، باید در مقابل آن ایستاد”.