آمریکا 5 ایرانی را آزاد نمی کند

نویسنده

رابین رایت

دولت بوش بعد از مباحثات زیاد تصمیم گرفت 5 ایرانی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که در عراق دستگیر شده اند آزاد نکند و بدین ترتیب توصیه های وزارت خارجه را در مورد آزادی آن ها نادیده بگیرد.

مقامات آمریکا در ملاقاتی با رئیس جمهوری روز سه شنبه اعلام کردند 5 ایرانی دستگیر شده در عراق در بازداشت باقی خواهند ماند و مشمول شش ماه بازنگری، مشابه 250 دستگیر شده دیگر، خواهند شد.

پنج نفر ایرانی در ماه ژانویه در دفتر نمایندگی ایران در اربیل عراق دستگیر شدند. در مورد اینکه با این عده چگونه باید برخورد کرد در دولت بوش اختلاف نظر ایجاد شد. این امر به شدت گرفتن تشنج میان ایران و عراق انجامید. این تصمیم احتمالا سبب خشم بیشتر تهران خواهد شد وباعث افزایش فشار ها بر آمریکا و متحدان اروپایی آن خواهد شد.

این تصمیم به دنبال ملاقات یک سخنگوی دولت عراق در کاخ سفید و تقاضای روابط بهترمیان آمریکا و ایران اتخاذ شد. علی دباغ در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: “ما احساس می کنیم بهبود روابط بین ایالات متحده و ایران می تواند دخالت های ایران را در عراق کمتر کند.”

اختلاف نظر در مورد آزادی 5 دستگیر شده ایرانی نشانگر اختلاف در مورد چگونگی برخورد با ایران است. کوندلیزا رایس روز سه شنبه با این نظر وارد جلسه شد که 5 ایرانی باید آزاد شوند چرا که دیگر حضور آن ها مفید نیست، ولی بعد از بررسی راه حل ها وی نیز با عدم آزادی آن ها موافقت کرده است. دفتر دیک چنی، معاون ریاست جمهوری آمریکا بیش از همه در نگاه داشتن دستگیر شدگان مصر بوده است. دستگیری آن ها به این معنی بود که عملیات ایران زیر نظر است و عوامل ایران ممکن است در معرض دستگیری قرار گیرند.

دولت آمریکا در مورد نقش ایران در عراق ابراز نگرانی کرده است. ایران مدت هاست به شبه نظامیان شیعه کمک می کرده است ولی اخیرا به گفته مقامات آمریکایی ایران به برخی گروه های سنی نیز کمک می کند. این مقامات همچنین ایران را به تامین مواد منفجره برای بمب های کنار جاده ای که باعث کشته شدن سربازان آمریکایی می شود، متهم کرده اند. معذالک آمریکا برای برقراری ثبات در عراق به همکاری ایران نیاز دارد.

پس از دستگیرشدن این عده ایران اعلام کرد در اجلاس مهم همسایگان عراق در ماه آینده در مصر شرکت نخواهد کرد. این اجلاس با شرکت آمریکا و گروه های بین المللی در گیر در عراق برگزار خواهد شد و هدفش جلب همکاری همسایگان عراق در با ثبات سازی عراق است. بدون حضور ایران که نقش مهمی در عراق ایفا می کند این اجلاس نتیجه اندکی خواهد داشت.

زمانی که دولت عراق از آزادی 5 ایرانی سرباز زد، ایران نیز از پرواز هواپیمای نخست وزیر عراق از فراز ایران در سفرش به ژا پن ممانعت کرد. ایران همچنین برای آزادی ایرانیان دستگیر شده به سازمان ملل نیز متوسل شده است.

اکنون برخی از مقامات آمریکایی می گویند دستگیری 15 ملوان انگلیسی توسط سپاه پاسداران درماه گذشته نیز کوششی بوده است برای اعمال فشار بر آمریکا از طریق متحدان اروپایی آمریکا. یکی از دلایلی که آمریکا را از آزادی ایرانیان باز می دارد آن است که آمریکا نمی خواهد این آزادسازی جنبه یک معامله در برابر آزادی ملوانان انگلیسی را پیدا کند.

دستگیری ایرانیان و هجوم به دفتر ایران در اربیل در ماه ژانویه در واقع دومین حمله نیروهای آمریکا به عوامل ایران بود. در ماه دسامبر نیروهای آمریکا دو تن از فرماندهان سپاه پاسداران، سرگرد محسن شیرازی، نفر شماره 3 سپاه قدس و فرمانده ابو احمد داوری، را دستگیر کردند ولی این دو بر اثر فشار های دولت عراق به زودی آزاد شدند.

در ماه ژانویه آمریکا دو باره دو فرمانده سپاه را به نام های مینوچهر فروزنده، رئیس اطلاعات سپاه و محمد جعفری، معاون شورای امنیت ملی ایران، هدف گرفت که موفق به دستگیری آن ها نشد.

آمریکا با استفاده ازقوانین عراق و نیز قطعنامه های شماره 1546، 1639 و 1723 شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام به این دستگیری ها می کند. قطعنامه های مزبور این اجازه را می دهد که نیروهای چند ملیتی در عراق برای حفاظت از خود دست به عملیاتی بزنند.

اتهام 5 دستگیر شده ایرانی که از اعضای سپاه قدس از شاخه های سپاه پاسداران به حساب می آیند، انجام عملیاتی پنهانی به نفع ایران بوده است. سپاه قدس روابط نزدیکی با حزب الله، حماس و جهاد اسلامی و نیز با گروه های سیاسی مورد حمایت آمریکا در عراق دارد.

تصمیم دولت آمریکا در موقعیت حساسی اتخاذ شده است. واشنگتن در حال آماده شدن برای فرستادن چهارمین پیغام خود برای کسب اطلاع از محل مامور سابق اف بی آی، رابرت لوینسون، است که 5 هفته پیش در زمان پرواز از جزیره کیش در ایران ناپدید شد. روزنامه فایننشال تایمز و خبر گزاری رویترروز جمعه خبر دادند که لوینسون به احتمال قوی با داوود صلاحدین، کسی که به تازگی به اسلام گرویده و قبلا دیوید بلفیلد نامیده می شده، ملاقات کرده است. این شخص از سوی اف بی آی به جرم قتل علی طباطبایی، از ناراضیان ایرانی، در بتسادا در سال 1980 تحت تعقیب است.

منبع: واشنگتن پست