اساسنامه اصلاح شد

نویسنده

نوید احمدی

برای اولین بار پس از گذشت 22 ماه از انتخابات دور سوم خانه احزاب، روز پنج شنبه احزاب اصلاح طلب، محافظه کار و مستقل در یکجا جمع شدند تا به اصلاح اساسنامه خانه احزاب بپردازند.

در پی انتخابات دور سوم شورای مرکزی خانه احزاب ایران، اکثریت شورای مرکزی از میان اعضای احزاب اصلاح طلب انتخاب شدند و حجت الاسلام سید محسن موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم را به عنوان رئیس دور سوم خانه احزاب برگزیدند. این انتخابات انتقاد احزاب محافظه کار را برانگیخت تا جایی که وزارت کشور دولت نهم نیز در ارتباط خود با خانه احزاب تجدید نظر کرد و حتی از اختصاص تالار وزارت کشور به خانه احزاب برای برگزاری همایش ها خودداری کرد.

اما در نهایت با بحث و مذاکراتی که در گام اول منجر به ورود حسن غفوری فرد به عنوان نایب رئیس به خانه احزاب شد، سومین مجمع عمومی فوق‌‏العاده خانه احزاب ایران با حضور 99 حزب و تشکل عضو و به منظور اصلاح اساسنامه برگزار شد.هدف از برگزاری این مجمع عمومی در واقع اصلاح اساسنامه به شکلی بود که نظر محافظه کاران نیز در آن اعمال شود. به این ترتیب بود که افزایش اعضای شورای مرکزی از 15 به 21 نفر به اتفاق آرا به تصویب رسید.

این نشست در حالی در مرکز فعالیت‌های داوطلبانه سازمان‌های غیردولتی در خیابان”ورشو” برگزار شد که بسیاری از چهره های محافظه کار علی رغم برخوردهای خود در دو سال گذشته، از ابتدا تا پایان در نشست حضور داشتند.غلامحسین امیری، محسن یحیوی، مریم بهروزی، ابوالقاسم رئوفیان، بادامچیان، حسن غفوری فرد، کوهکن از جامعه نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و….. از جمله چهره های محافظه کاری بودند که در این نشست حضور داشتند.با این ترتیب می توان به این مجمع عمومی عنوان “مجمع عمومی وفاق و مودت” نام نهاد. پیش از این و در دو نوبت، این مجمع به دلیل حدنصاب نرسیدن اعضا و رسمیت نیافتن جلسه، بدون حصول نتیجه‌ پایان گرفته بود.

دراین نشست ابتدا نمایندگان احزاب حاضر به انتخاب اعضای هیات رئیسه موقت پرداختند که از بین شش کاندیدای حاضر”محسن یحیوی” از شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با 65 رای به عنوان رییس، “حسین کاشفی”از جبهه مشارکت با 60 رای به عنوان منشی، “حجت الاسلام مرتضوی” از مجمع جانبازان انقلاب با 57 رای به عنوان ناظر اول و “اسلامی‌‏تبار” از کانون دانشجویان آذربایجان با 56 رای به عنوان ناظر دوم انتخاب شدند.

سپس جلسه وارد دستور اصلی شد و به بررسی و اصلاح اساسنامه پرداخت که در نهایت افزایش اعضای اصلی شورای مرکزی از 15 نفر به 21 نفر و اعضای علی البدل از 6 نفر به 9 نفر تصویب شد.

همچنین در ادامه تشکیل کمیته بانوان به عنوان یکی از کمیته‌‏های هفت‌‏گانه خانه احزاب پیشنهاد شد که برخی معتقد بودند مورد تصویب قرار گرفته و برخی می گفتند تشکیل کمیته بانوان در زمانی مطرح شد که جلسه از رسمیت افتاده بود.

همچنین حاضرین به ادغام کمیته داوری و کمیته حقوقی و قضایی و تشکیل “کمیته حقوقی، قضایی و داوری” رای دادند.

علاوه بر این به پیشنهاد یکی از احزاب، حاضران موافقت کردند هیچ حزبی نباید حق رای خود را به افراد دیگری واگذار کند و حق رای تنها در اختیار دبیر کل ویا دبیر و یا فرد دیگری از میان شورای مرکزی به معرفی دبیر یا دبیر کل باشد.

همچنین در ادامه مصوب شد شورای مرکزی دور سوم در تاریخ 27 اردیبهشت مجمع عمومی خانه احزاب را برای انجام انتخابات برگزار و امور را به شورای مرکزی دور چهارم واگذار کند.

کاظم نصیراف، دبیر کل حزب”جمعیت کارکنان ایران” که پیش تر بیشترین انتقاد را به انتخابات دور سوم شورای مرکزی وارد ساخته بود درباره این مجمع عمومی به “روز” گفت: “مهمترین مساله ای که در این نشست صورت گرفت افزایش اعضای شورای مرکزی از 15 نفر به 21 نفر بود. اصلا نشست به همین منظور تشکیل شد و مسائل دیگر چندان مهم نبود”.

وی در خصوص انگیزه این اقدام گفت: “مسائلی وجود دارد که از جمله به ارتباطات و اخلاق سیاسی و فرهنگی جامعه ما مربوط می شود و افزایش شمار اعضای شورای مرکزی هم در همین راستا است تا افراد بیشتری از احزاب مختلف در شورای مرکزی حضور داشته باشند”.

وی در مورد تشکیل کمیته بانوان گفت: “تا آنجایی که من اطلاع دارم چنین کمیته ای تصویب نشد چون در زمانی این پیشنهاد مطرح شد که جلسه از اکثریت افتاده بود.اما بحث اصلی این است که اصلا چرا باید کمیته بانوان تشکیل شود؟اینجا که مجلس شورای اسلامی نیست و کسی قانونگزاری نمی کند.اصلا راه برای ورود هر تعداد زنان در کمیته ها باز است و کسی هم قرار نیست در خانه احزاب کارش را بر مبنای دفاع از حقوق زنان منطبق کند.این مساله جای دیگری باید صورت گیرد”.

همچنین حجت الاسلام موسوی تبریزی رئیس دور سوم خانه احزاب در گفت و گو با “روز” اظهار داشت:” خوشبختانه پس از چند ماه توانستیم مجمع عمومی را با حضور بسیاری از احزاب برگزار کنیم و در پی آن با اصلاح اساسنامه تاریخ برگزاری انتخابات دور چهارم را نیز تعیین کرده ایم”.

وی در ارتباط با دوران ریاست خود بر خانه احزاب که حدود 22 ماه آن سپری شده است گفت:“در این دوران کم لطفی هایی داشتیم که بسیار سخت بود.این سختی ها از آنجا ناشی شد که انتخاباتی که بر طبق اساسنامه برگزار شده بود از سوی برخی مورد پذیرش واقع نمی شد و در پی این مساله بی توجهی و بی مهری دولت هم مزید بر علت شد”.

وی اضافه کرد: “این بی توجهی ها و بی مهری ها تا جایی بود که حتی وزارت کشور به جز دو مورد از در اختیار گذاشتن سالن اجتماعات خودداری کرد و مخارج خانه احزاب را با سختی و تحمل مشقات فراوان تامین کردیم”.

تلویزیون براختلاف ها دامن می زد

وی همچنین به انتقاد از رسانه های دولتی پرداخت و گفت: “متاسفانه در کنار تمام سختی ها موضع گیری و جانبداری رسانه های دولتی و رادیو و تلویزیون هم سبب شد که بر اختلافات دامن زده شود.از این رو می توان گفت رفتار رادیو و تلویزیون بسیار غیردوستانه بود”.

وی در مورد مساله ریش سفیدی حبیب الله عسکر اولادی و بهزاد نبوی گفت: “به نظر من آنچه که مطرح بود ریش سفیدی نبود البته گفت و گوهایی با این بزرگواران صورت گرفت اما در این گفت و گو ها معلوم شد مثلا آقای عسکراولادی مسایلی را مطرح می کند که بطور یکجانبه به ایشان منتقل شده بود و وقتی متوجه اصل ماجرا شدند اصلا مساله به شکلی شد که من گفتم هر چه آقای عسکر اولادی در قالب اساسنامه بگوید من قبول دارم”.

حجت الاسلام موسوی تبریزی در پایان گفت: “مساله مهم این است که سرانجام پس از مدتها علی رغم برخی مسایل، نشست خانه احزاب برگزار و زمان انتخابات بعدی هم تعیین شد”.

لازم به ذکر است که خانه احزاب ایران 156 عضو دارای حق رای دارد و 49 حزب نیز درخواست عضویت در این تشکل را داده اند که در صورت پذیرش اعضای آن به 205 افزایش خواهد یافت.