ما برای این رفتارها شرمنده هستیم

نویسنده
جلال یعقوبی

» اعتراض به جمهوری مداحان

حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در مراسم افطاری حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، انتقادات تندی از مداحان و تعزیه‌گردانهای مذهبی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مسیح مهاجری گفت: “معتقدیم لازمه پذیرش ولایت فقیه این نیست که به کسی «ضد ولایت فقیه»، «سازشکار» یا «فتنه‌گر» و «راس فتنه» بگوییم؛ ما همچنین معتقدیم نباید به افرادی مثل آقایان هاشمی و ناطق نوری که عمرشان را برای ولایت فقیه گذاشته‌اند، بی‌احترامی شود.” او با اشاره به آنچه که سخنان “اهانت‌آمیز” برخی مداحان می‌نامید، گفت: “متاسفانه این مداحان سخنران شده‌اند و سیاست تعیین می‌کنند. مداحی که می‌گوید آقایان استخر می‌روند و جت‌اسکی می‌کنند، معتقدند کسی که به استخر می‌رود، ضد انقلاب و انحصارطلب است.” او اضافه کرد: “مگر ایران، جمهوری مداح‌هاست که آنها برای نظام تعیین تکلیف کنند؟ ما برای این رفتارها شرمنده هستیم.”

اشاره حجت‌الاسلام مسیح مهاجری به سخنان روزهای اخیر گروهی از مداحان است که در مراسم مختلف به حسن روحانی و متحدان وی حمله کرده‌اند.

موج اول این حملات در مراسم تشییع پیکرهای گروهی از غواصان جنگ ایران و عراق آغاز شد. محمود کریمی از مداحان شناخته‌شده تهران در این مراسم به حسن روحانی کنایه زده بود: “مردمی که در وسط جنجال هسته‌ای در این مراسم حاضر شده‌اند آمده‌اند به کسی که می‌رود و می‌نشیند و می‌گوید توافق هسته‌ای کمتر از شهادت نیست، بگویند که اگر مردی یک ساعت بیا در شلمچه، اگر مردی یک ساعت بیا در هور، اگر مردی یک ساعت بیا در بید مجنون. اینجا می‌نشینی و توافق هسته‌ای و آب این مملکت را به تحریم ربط می‌دهی. اگر عرضه نداری برو کنار. ” او بی‌آنکه نامی از علی لاریجانی بیاورد خطاب به او نیز گفته بود: “مسئولی که در جمهوری اسلامی به خاطر پز دادن مقابل یک دیپلمات با هزار قلم آرایش و سر باز و فقط یک کلاه نمادین بر روی سر می‌روی و با او حال و احوال و مذاکره می‌کنی، خاک بر سرت بی‌غیرت.”

چند روز بعد نیز سعید حدادیان در مراسم ماه رمضان و در مهدیه امام حسن مجتبی خطاب به رفسنجانی گفت: “من چند تا حرف با جناب آقای هاشمی دارم. یکی اینکه در کربلای چهار فرمانده چه کسی بود؟ خودت بودی! سال ۶۵ شما فرمانده بودی. اگر واقعا دلت برای این مردم می‌سوزد سه چهار تا سوال من را جواب بده! یک: کدام عید به جای کیش پا شدی رفتی جبهه‌ها؟ این همه مردم رفتند سر زدند. چطور این مردم می‌روند به محل شهادت رفقایشان سرمی‌زنند؟ چطور این پدر و مادرها می‌روند به محل شهادت فرزندانشان سر می‌زنند؟ چطور این خواهر و برادرها می‌روند به محل شهادت عزیزان‌شان سر می‌زنند؟ شما می‌روی جت اسکی!؟” او اضافه کرده بود: “ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟ سال‌ها دعوای ما با آقای هاشمی این بود که مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) روی پایگاه زهدی که اسلام از مسئولین نظام اسلامی می‌خواهد دارند زندگی می‌کنند؛ تو چرا یاد نمی‌گیری؟ تو که داری چطور حالا یاد ندارها افتادی؟ از محاکمه مهدی؟ اتهاماتی که به ایشان (مهدی هاشمی) وارد است برخی‌اش مرتبط به همین تحریم است. بعد وقتی ایشان به این ارتشای به این بزرگی مشغول بود شما دلت برای مردم نمی سوخت!؟”

این سخنان و موارد مشابه دیگر، اعتراض بخشی از نیروهای سیاسی را به دنبال داشت. در یکی از این واکنش‌ها، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا طی یادداشتی که سایت جماران منتشر کرد، نوشت: “ما به چه مجوزی دهان باز می کنیم و شخصیت های بزرگ کشور را مورد اهانت قرار می دهیم؟ گویندگان منبری ها و مداحانی که زبان به توهین می گشایند، با چه مجوزی این کار را می کنند؟ چرا دستگاه های قضایی و شخصیت های بزرگ کشور مثل مراجع عظام با این ها برخورد نمی کنند؟ مداحی که دهان باز می کند و گناه از دهانش خارج می شود؛ این مداح نیست عامل شیطان است که تریبون مقدس را مورد اهانت قرار داده است.” او تاکید داشت: “من متعجبم از اینکه چرا بزرگان و مراجع تقلید ساکت هستند و مداحان و منبریانی که برای رساندن حرفشان از دین استفاده می کنند، را از این منبر ها پایین نمی آورند تا کی مردم ما باید شاهد این باشند که، تریبون های ما بعضا در اختیار افرادی بی تقوا و هتاک باشد. تا کی ما حتی از رسانه ملی شاهد باشیم که افرادی که نه فضیلت دارند و نه تقوا دارند، منادی تقوای مردم باشند.”

صادق زیباکلام هم در نوشته‌ای دیگر خطاب به سعید حدادیان آورده بود: “ایکاش جنابعالی هم به کیش و جت اسکی تشریف می بردید اما در عوض ۶ میلیون جوان مملکت امروز بیکار نبودند؛ایکاش جنابعالی و همفکرانتان هم به کیش و جت اسکی می رفتید اما از در و دیوار مملکت پرونده فساد نمی ریخت؛ ایکاش جنابعالی هم عید نوروز به کیش و جت اسکی می رفتید اما صف فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های مان در مقابل سفارتخانه های غربی هر روز طولانی تر نمی شد.”

در همان روزها حسین کنعانی مقدم، از اعضای شورای مرکزی جبهه ایستادگی و از متحدان علی لاریجانی هم گفته بود: “نکته مهم این است که مداحان سخنگوی نظام نیستند، بلکه این مقام معظم رهبری هستند که باید مواضع و راهبردهای کلان کشور را مشخص کنند.” او معتقد بود: “کسانی که خود را مدعی حمایت از خون و راه شهدا می‌دانند و در برنامه‌هایی نظیر مراسم روز گذشته آنها توهین‌ها را به مسئولان عالی نظام انجام دادند و از مراسم تشیع شهدا را جناحی می‌کنند، طرفدار شهدا نیستند، بلکه می‌خواهند از خون شهدا برای منافع سیاسی خود سوء استفاده کنند.”

سخنان مسیح مهاجری بخش جدیدی از اعتراض‌ گسترده متحدان هاشمی‌رفسنجانی است که نگران بازیگری دوباره مداحان در ماه‌های آینده و اثرات سیاسی آن شده‌اند. نقش مداحان در عرصه سیاسی پس از آن پررنگتر شد که محمود احمدی‌نژاد برای طی کردن پله‌های قدرت از نفوذ آنان و هیات‌های مذهبی در تهران بهره گرفت. گرچه ماه عسل احمدی‌نژاد و مداحان تهران چند سال بعد به پایان رسید و حتی موجب انتقادهای تند مداحان به او هم شد، اما پای هیات‌های مذهبی از صحنه سیاسی بیرون نرفت. از طرفی دیگر، در سال‌های اخیر و پس از درگیری مسلحانه یکی از مداحان تهران در خیابان مشخص شد که هیات‌های مذهبی بصورتی رسمی زیر نظر نهادهای نظامی قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که به دلیل همین ارتباطهای ساختاری است که این نهادها و هیات‌های مذهبی وابسته به آنها سویه مشابهی در عرصه سیاسی ایران دارند.