موشک هایی برای هشدار به ایران

نویسنده

» تحلیل گاردین از اقدام تازه آمریکا

بعد از اینکه ایران مکررا روش دیپلماسی را رد کرد، پنتاگون برنامه موشکی پاتریوت را در خاورمیانه افزایش می دهد.

دولت اوباما با توسعه دفاع موشکی در خاورمیانه علیه حمله موشکی احتمالی ایران به منطقه، فشار هایش را بر ایران افزایش می دهد.

ارتش آمریکا توان موشک های دفاعی پاتریوت را در چند کشور عرب حاشیه خلیج  فارس افزایش داد و یک مقام رسمی به اسوشیتد پرس گفت که نیروی دریایی هم حضور ناوهایی که قادرند  موشک های درحال پرواز را هدف بگیرند، افزایش داده است.

آمریکا بعد از ماه ها تلاش دپلماتیک نافرجام، سیاست هایش  را در قبال ایران تغییر می دهد و در پی جلب حمایت بین المللی برای تحریم سپاه پاسداران است که گمان می رود برنامه های اتمی ایران را پوشش می دهد.

هفته گذشته، باراک اوباما در سخنرانی اش درباره اینکه ایران باید “عواقب” عدم پاسخگویی به درخواست سازمان ملل مبنی بر متوقف کردن تولید سوخت اتمی را بپردازد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، این اقدام همچنین برای آرام کردن اسرائیل است که احتمال دارد بطور یک جانبه به تاسیسات اتمی ایران حمله کند.

یک مقام نظامی گفت صف آرایی نظامی در خلیج فارس یک اقدام دفاعی است که مانع از این می شود که ایران دست به اقدامات خشونت آمیز در منطقه بزند.

به گفته اسوشیتد پرس، مقامات رسمی دیروز درمورد جوانب این استراتژی دفاعی جلسه محرمانه تشکیل دادند. جزئیات این جلسه اعلام نشده است از یک سو به دلیل حساسیت سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس که نگران توانایی های نظامی ایران هستند و در عین حال درمورد دفاع آمریکا از کشورشان، محتاطانه برخورد می کنند.

کاخ سفید فردا گزارش استراتژی موشک های بلستیک را به کنگره می فرستد. به گزارش اسوشیتد پرس، توجه به دفاع از منطقه خلیج فارس و همکاری با روسیه از عمده مفاد این گزارش است.

هیلاری کلینتون در سفر هفته گذشته اش به لندن به خبرنگاران گفت که به این دلیل که ایران موفق نشد با حضور در گفتگو های تازه در مورد برنامه های اتمی اش، تلاش کند به همین دلیل آمریکا سعی می کند تحریم های شدیدتری علیه دولت ایران اعمال کند.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نظامی آمریکا در خاورمیانه در چند سخنرانی اخیرش چندین بار به سیستم دفاع موشکی پاتریوت اشاره کرد. کاربرد موشک های پاتریوت در منطقه در اصل برای هدف قرار دادن هواپیماهاست اما می تواند در جنگ موشک هارا هم هدف قرار بدهد.

پترائوس، ده روز پیش در سخنرانی اش در مدرسه نظامی جورج  تاون گفت که آمریکا هشت موشک پاتریوت در منطقه خلیج فارس مستقر کرده است و به هر چهار کشور دو موشک داده است. او به اسم کشورها اشاره نکرد اما کویت از مدت ها پیش موشک پاتریوت در اختیار دارد.

روز گذشته یک مقام نظامی گفت که سه کشور دیگر، امارات متحده عربی، بحرین که میزبان پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا و قطر میزبان مرکز مدرن عملیات هوایی آمریکا است که نقش کلیدی در جنگ عراق و افغانستان دارد.

 

منبع: گاردین 31 ژانویه