مخالفت با استبداد شاه و شیخ

فرزانه بذرپور
فرزانه بذرپور

» بزرگداشت آیت الله منتظری و مهندس بازرگان در مالزی

به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت اله منتظری و همزمانی آن با سالگرد فوت مهندس مهدی بازرگان، جمعی از دانشجویان و علاقمندان جنبش راه سبز درمالزی، موسوم به گروه رسام، مراسمی برای گرامیداشت این دو چهره سیاسی و یادبود قربانیان و آسیب دیدگان عاشورای امسال در کوالالامپور برپا کردند. در این مراسم  که با حضور جمع کثیری از ایرانیان مقیم مالزی برگزار شد، پیام احمد منتظری، فرزند ایت الله منتظری نیز قرائت شد.

در آغاز این مراسم  پس از قرائت متنی در پاسداشت روش و منش آیت الله منتظری و مهندس بازرگان، پیام صوتی احمد منتظری فرزند آیت اله منتظری برای حاضران پخش شد.  احمد منتظری در این پیام با اشاره به اینکه “این حضور  نشانگر آن دانست که اندیشه های آیت الله فقید به مرزها محدود نبوده و نیست” در توصیف شخصیت پدرش گفت: “آیت الله منتظری توصیه به گذشت می کردند و خود اهل گذشت بودند و هیچ کینه ای از شخصی به دل نمی گرفت و هرچه دشمنی با ایشان بود  یک طرفه بود و این دیگران بودند که با ایشان دشمنی می کردند و این دشمنی حتی بعد از رحلت او بارها ابراز  و گفته های دشمنانه از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.”

 احمد منتظری درپیامش ادامه داد که: “اگر عالم توصیه به عمل کند ولی خود بدان عمل نکند غیر از خودش دین را هم مسخره کرده است. علت تاثیر کلام آیت اله منتظری این بود که خود عمل می کرد و عالم بی عمل نبود.”

 احمد منتظری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خطبه نماز جمعه این هفته تهران گفت: “آقای جنتی از اعدام آن دو جوان اظهار خرسندی کرد و اینگونه چهره خشنی از اسلام و تشیع نشان داد   چراکه حتی اگر آن دو جوان به جا هم اعدام شده باشند جای خوشحالی نداشت. در مقایسه با خطبه آقای جنتی، مولوی عبد الحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان قضیه دادگاهی را نقل کرده بود که در آن امام اول شیعیان ولی امرمسلمین به خاطر نداشتن ادله کافی، دعوی خود نسبت به مرد یهودی را پس گرفت و این عمل سرانجام باعث گرویدن یهودی به اسلام شد.”

 احمد منتظری در پایان توصیه پدر را تکرار کرد که “همواره آبروی دین و دینداری باشید.”

 سخنران اول مراسم محمد جواد اکبرین، محقق و پژوهشگر ساکن لبنان بود. وی که از شاگردان آیت اله منتظری بوده، پیرامون کرامت دراندیشه منتظری سخن گفت. اکبرین که وی نیز سخنانش از طریق ویدئو پخش می شد، با تاکید بر “تبحر فقهی فوق العاده آیت اله منتظری که در مکتب آیت اله بروجردی کسب نموده بود” او را “فقیه سنتی بلامنازعی” دانست که “به نوآوری های فقهی اعتقادی نداشت و باور داشت که فقه چندان دارای ظرفیت های نو آورانه نیست و این موضوع در گفت و گو با دکتر عبداکریم سروش در کتاب فقه در ترازو  برجسته شده است”.                            

 

استبداد شاه و شیخ

در بخش دوم گردهمایی دانشجویان مالزی در بزرگداشت مهندس مهدی بازرگان، پیامی از سوی عبدالعلی بازرگان خطاب به مراسم قرائت شد. بازرگان در پیام خود گفته بود: “پس از گذشت ۳۱ سال از انقلاب، اینک در روند رو به افزایش جدائی و تبدیل شعار«همه باهم» به شیوه «همه با من»، در نظام ولایت مطلقه فقیه، بخش اعظم پایه گذاران اولیه و کارگذاران بعدی انقلاب محکوم و محبوس یا رانده و منزوی شده و یا استخوان درگلو و خار در چشم صحنه حیات را با محنت و رنج ترک کرده اند”.

او در ادامه  افزود: “روزگار ما به دوران جاهلیت بازگشت کرده است، سنت نبوی به سرکوب اموی و تشیع علوی به تعصب صفوی تبدیل شده و کسانی عهده دار امور کشوری و لشگری شده اند که عموما فاقد سابقه روشن اسلامی و خدمتگزاری به ملت بوده و با فرصت طلبی مزورانه ای دستاورد یک قرن مبارزات مردم از دوران مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی را یکسره به سود خود مصادره کرده اند.”

 وی در توصیف روش و منش بازرگان یاداور شد که “مهندس بازرگان بیش از چهل سال از عمر خود را در مبارزه با استبداد شاه و شیخ گذراند و از هیچ کوششی برای احقاق حقوق مردم فروگذاری نکرد”.

بعد از قرائت پیام بازرگان، کلیپی با صدای دکتر علی شریعتی پخش شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. سپس دومین سخنرانی مراسم توسط دکتر عطاله مهاجرانی به صورت ضبط ویدیویی اجرا شد. مهاجرانی در توصیف آیت اله منتظری  از سه جایگاه گفت: “اول اینکه ایشان به عنوان یک مرجع تقلید اعلم به لحاظ شیوه پژوهشی ـ فلسفی با استاد تمامی چون آیت اله بروجردی همترازی می کرد. از سوی دیگر در مباحثی نظیر منشا وحیانیت قرآن و فلسفه وحی که چندی است در میان روشنفکری دینی آغاز شده با عقلانیت امروزی و فهم مدرن به پاسخگویی بر میامد.”

 سومین شاخصه منتظری از نظر مهاجرانی، “اهمیت دادن به نهج البلاغه بود، آن هم نه در حرف بلکه در عمل و شیوه زندگی.” مهاجرانی با برشمردن مثال های از رفتار امام اول شیعیان در زمان حکمرانی و پیش از آن، منتظری را کسی دانست که نهج البلاغه در زندگی اش تحقق یافته است.                                

در بخش سوم مراسم گروه سبز رسام، پس از قرائت متنی درباره یاد بودشهدای روز عاشورا و حمایت از زندانیان سیاسی، ضمن محکوم کردن رفتار خشونت آمیز نیروهای امنیتی در راهپیمایی های اعتراضی مردم ایران با خانواده های داغدیده و آسیب دیده حوادث اخیر ابراز همدردی کرد. همچنین مادر شهیدسید علی خامنه ای موسوی و خواهر مهندس موسوی در پیامی به بر گزارکنندگان و مهمانان مراسم اظهار داشت که “خون فرزند من از خون ندا ها، سهراب ها و مسعود ها رنگین تر نبوده و وقتی به خانواده ان عزیزان حتی از زاری بر سر مزار عزیزانانشان  محروم هستند و امکان برگزاری مجلس ختم ابرومندانه داده نشده من ترجیح میدهم درباره فرزندم حرفی نزنم و سکوت کنم چراکه سکوت رساترین فریاد هاست.“