ایران برای رسیدن به سلاح اتمی، فقط تحقیق می‌کند

نویسنده
حسین محمدی

» ۱۶ نهاد اطلاعاتی امریکایی:

Normal 0 false false false FR X-NONE AR-SA

چند روز پس از اعلام شکست مذاکرات میان نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی، 16 نهاد اطلاعاتی امریکایی، در گزارشی مشترک اعلام کردند که جمهوری اسلامی صرفا “در حال انجام تحقیقاتی است که می‌تواند به توانایی ساخت سلاح اتمی ختم شود”.

در همین حال ولادیمیر پوتین، گفته است که غرب با استفاده از فشار بر برنامه هسته‌ای، قصد تغییر رژیم در ایران را دارد.

علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش آژانس گفت که گزارش جدید، بار دیگر “صلح آمیز بودن برنامه های هسته‌ای” ایران را ثابت می کند. وی اضافه کرده است که “این گزارش جدید، سندی بین‌المللی است که حکایت از موقعیت علمی بالای ایران دارد.”

اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش تازه خود اعلام کرد که در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان نگرانی جدی دارد. در این گزارش آمده است که ایران نگرانی‌های آژانس را بی‌اساس خوانده و طرفین در این مورد، دارای اختلاف نظرهای قابل توجهی هستند. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقامات جمهوری اسلامی به بازرسان این آژانس امکان دسترسی به سایت پارچین را نداده اند.

سلطانیه با اشاره به اینکه حجم گزارش اخیر یوکیا آمانو نسبت به گزارش قبلی ۵۰ درصد کم شده گفته است: “در این گزارش درباره بازرسی های معمول و عادی بازرسان در ۱۵ تاسیسات و دیگر نقاط مربوط به فعالیت های هسته ای ایران گزارش شده است.” وی همچنین افزوده در این گزارش دو دور مذاکرات نمایندگان آژانس در تهران و پاسخ های دقیق ایران به “اتهامات و ادعاهای بی اساس در باره برنامه اتمی این کشور منعکس شده است.”

نماینده جمهوری اسلامی در آژانس، در این باره که آیا اجازه دسترسی بازرسان آژانس به سایت پارچین به طور کلی رد شده یا خیر خاطرنشان کرده است که “بازرسی های عادی از تاسیسات هسته ای ایران مطابق معاهده ان پی تی در حال انجام بوده و ادامه دارد و درخواست آژانس برای بازدید از سایت پارچین جدای از بازرسی های معمول است و درخواست ها برای رفع برخی سوالات و ابهامات از سوی آژانس مستلزم توافق بر سر چارچوبی است که کلیه ملاحظات دو طرف در آن درنظر گرفته شود.”

وی همچنین در گفت و گویی با خبرگزاری رویترز گفت که “موضع ایران ادامه مذاکرات و همکاری با آژانس بین‌المللی است و ایران امیدوار است که روند این مذاکرات به شکل موفقیت‌آمیزی پیشرفت کند.”

نگرانی‌های غرب از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در این باره گفته است: “شکی وجود ندارد که دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر در کشورهای مقابل ما، به خوبی می دانند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. زیرا جمهوری اسلامی ایران، از لحاظ فکری، نظری و فقهی، داشتن سلاح هسته ای را گناه بزرگ می داند و اعتقاد دارد نگهداری چنین سلاحی نیز بیهوده، پرضرر و پرخطر است”.

در همین حال ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، در واکنش به گزارش تازه آژانس بین المللی اتمی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، کشورهای غربی را متهم کرد که با هدف قرار دادن برنامه هسته ای ایران به دنبال سرنگون کردن حکومت اسلامی هستند.

اما آمریکا در واکنش به گزارش جدید آژانس گفته است که جمهوری اسلامی نتوانسته قدرت های جهان را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای اش متقاعد کند.

به گفته تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش آژانس نشان می دهد که ایران غنی سازی اورانیوم را بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و با مقاصد غیر صلح آمیز پیش می برد.

وی گفته است: “وقتی فعالیت های ایران را در کنار سنگ اندازی های پی در پی اش بر سر راه بازرسان آژانس انرژی اتمی بگذاریم متوجه می شویم چرا ایران نتوانسته جامعه بین الملل را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش متقاعد کند.”

روزنامه لس‌آنجلس تایمز هفته گذشته گزارشی منتشر کردکه با تکیه بر سندی بسیار محرمانه متعلق به دولت آمریکا می‌گوید ایالات متحده باور ندارد که جمهوری اسلامی در حال ساخت یا تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی است.

بر اساس این “گزارش اطلاعاتی بسیار محرمانه” که در آغاز سال گذشته میلادی در اختیار سیاست‌مداران آمریکایی قرار گرفته، جمهوری اسلامی صرفا “در حال انجام تحقیقاتی است که می‌توانند به توانایی ساخت سلاح اتمی ختم شوند.” لس آنجلس تایمز نوشته این گزارش مورد اتفاق نظر ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکاست.

این در حالی است که هفته گذشته آخرین دور مذاکرات جمهوری اسلامی با آژانس از سوی نماینده هیات اعزامی آژانس بدون نتیجه توصیف شده بود. آژانس، عدم صدور اجازه از سوی جمهوری اسلامی برای بازرسی برخی مراکز همچون پادگان پارچین را تاسف آور خوانده بود. اما علی‌اکبر صالحی٬ وزیر امورخارجه گفته جمهوری اسلامی در پی یافتن راهی است که در آن “هردو طرف مذاکره برنده باشند”.

درهمین حال روزنامه کیهان٬ که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود٬ در سرمقاله خود نوشته است: “هیچ کدام از این تغییرات و جابجایی های راهبردی با تعارف، مذاکره و چانه زنی به دست نیامده است. در تمام موارد، غربی ها همه تلاش خود را برای جلوگیری از رسیدن ایران به مرحله ای که مستلزم تغییر معادله قدرت باشد کرده‌اند و بعد که دیده‌اند ظاهرا امکان موفقیت وجود ندارد و ایران از راهی که می‌رود٬ بازنخواهد گشت؛ به ناچار خود را با وضعیت جدید وفق داده‌اند”.

کیهان نوشته است: “اگر امتیازی در این پرونده جابجا شده فقط ناشی از ترس یک طرف (همواره غرب) از طرف دیگر بوده و الا هرگز منطق قانون و حقوق منجر به کوچکترین جابجایی در این معادله نشده است”.