اصلاح طلبان نمی خواهند نیروهای پایداری در مجلس باشند

نویسنده
جلال یعقوبی

» ائتلاف‌های جدید انتخاباتی در راه است

حجت‌الاسلام محسن رهامی، عضو کمیته راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اخبار جدیدی از نحوه فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان داد.

او درباره نحوه ائتلاف اصلاح‌طلبان با دیگر نیروهای سیاسی گفت: “ائتلاف چهارچوب‌های خود را دارد٬ اما تلاش داریم همه نیروهای اصلاح‌طلب و اطرافیان رئیس دولت اصلاحات و آیت‌الله هاشمی و آقای عارف را در کنار هم جمع کنیم٬ اما اگر احساس کنیم که در یک حوزه انتخابیه احتمال موفقیت یک نیروی رادیکال زیاد است، ممکن است در بعضی حوزه‌های انتخابیه از کاندیدهای اصولگرای معتدل حمایت شود.” او همچنین خبر داد: “کلیات این این طرح در جلساتی با آقای ناطق‌نوری مشخص شده و برای مشخص شدن جزئیات باید تا زمان انتخابات صبر کرد.[…] مبنای کار این است که نیروهای افراطی وارد مجلس نشوند.” رهامی تاکید کرد: “اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند نیروهای نزدیک به جبهه پایداری که هر روز با استیضاح و سوال و… در کار مجلس اخلال ایجاد می‌کنند٬ در مجلس آینده نیز حضور داشته باشند.”

همچنین افشین حبیب‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار نیز طی گفتگویی که چند روز پیش منتشر شد، خبر داد که سیدمحمد خاتمی بر وجود تنها یک لیست انتخاباتی در میان اصلاح‌طلبان تاکید کرده است. او خبر داده بود: “کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طبق مصوبه در حال تشکیل کمیته‌های انتخابات استانی است و در بسیاری از استان‌ها این کمیته تشکیل شده و در مابقی استان‌ها در حال شکل‌گیری است.” حبیب‌زاده تاکید کرده بود: “در نهایت اصلاح‌طلبان یک لیست واحد و مشترک برای انتخابات ارائه خواهند داد. این موضوع در جلسه اخیر رئیس دولت اصلاحات نیز مورد تاکید قرار گرفت.”

اقدام اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با نیروهای میانه‌روتر راست از یک طرف و تلاش برای ارائه تنها یک لیست انتخاباتی در واقع مهمترین برنامه انتخاباتی آنها است. با اینهمه نحوه ائتلاف‌های سیاسی آینده، نگرانی رقیبان و حتی متحدانشان را برانگیخته است.

دیروز اظهارات حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، عضو حزب اعتماد ملی منتشر شد که از احتمال ائتلاف‌های جدید اصلاح طلبان با دیگر نیروهای سیاسی خبر داده بود. او به روزنامه آرمان گفته بود: “همه سعی این است که چهره‌های اصلاحات که اتفاقا اشتراک تحلیل و نظر با دولت فعلی دارند، با همفکران دولتی اتحاد انتخاباتی را تجربه کنند.” منتجب‌نیا درباره احتمال ائتلاف با نیروهای نزدیک به علی لاریجانی هم تاکید کرده بود: “اگر قرار باشد هواداران دولت از بودن با لاریجانی یا اصلاح‌طلبان یکی را انتخاب کنند، انتخاب عقلانی این است که همکاری با جریان اصلاح‌طلبی را برگزینند. چون آقای علی لاریجانی فضایی شکننده در سیاست دارد و تندروها به‌شدت در مقابل او ایستادگی کرده‌اند و دنبال این هستند تا مانع از حضور جدی‌اش در فضای انتخاباتی باشند. همین مساله انگیزه کافی برای لاریجانی است تا بخواهد با دولتی‌ها ائتلاف کند.” او معتقد بود: “دو مساله در این بحث موجود است؛ اینکه هواداران آقای روحانی به طرف آقای لاریجانی بروند یا اینکه طرفداران رئیس مجلس دنبال این باشند به اصلاحات نزدیک شوند. البته این امکان وجود دارد که بین طیف لاریجانی و اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها ائتلافی شکل بگیرد.”

به این ترتیب در حالی که خبر جلسه مشترک حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری با اصلاح طلبان بصورت رسمی منتشر شده است، احتمال نزدیکی با علی لاریجانی هم منتفی نیست.

اواخر اردیبهشت گذشته، سایت نامه‌نیوز که به حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نزدیک است، طی گزارشی از احتمال اینکه لاریجانی و ناطق‌نوری، “بازیکنان قرضی تیم اصلاحات” ‌شوند خبر داده بود. نویسنده این گزارش با اشاره به روشی که راستگرایان در برابر “ساکتین فتنه” داشته‌اند، نوشته بود: “آنها معتقد بودند که این سکوت برخلاف روش اصول گرایی بوده است و کمک بسیاری بر شعله ور شدن حوادث بعد از انتخابات کردند. همین روش سیاسی باعث شد تا به اصطلاح ساکتین فتنه کم کم از جریان اصول گرایی جدا شوند و به جریان مقابل نزدیک شدند. ناطق‌نوری نمونه بارز این افراد است.”

نویسنده این سایت معتقد بود: “اصلاح طلبان به دلیل حوادث بعد از انتخابات ۸۸ با بحران نیروهای سفید روبرو هستند. نیروهایی که بتوانند از سد شورای نگهبان عبور کنند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان به دنبال استفاده از استراتژی «نیروهای قرضی» هستند. آنها به خوبی از شکاف ایجاد شده میان نیروهای اصول‌گرا استفاده کرده‌اند و می‌خواهند با استفاده از نیروهایی که تلفیقی از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرای معتدل باشند، کرسی‌های مجلس دهم را فتح کنند.”

با اینهمه نزدیکی حسن روحانی به علی لاریجانی، احتمال ایجاد شکاف در میان اصلاح‌طلبان را نیز افزایش خواهد داد. اردیبهشت ماه گذشته، وقتی که زمزمه نزدیکی بیش از پیش فراکسیون رهروان ولایت که متحد علی لاریجانی است با حزب اعتدال و توسعه، نزدیک به حسن روحانی منتشر شد، سایت خرداد که به اصلاح‌طلبان نزدیک است از “چرخش خطرناک روحانی با برگ لاریجانی” ابراز نگرانی کرده و نوشته بود: “شاید ائتلاف برای لاریجانی از آن جهت که در جبهه اصولگرایی قصد همکاری و همدلی با طیفی چون پایداری را ندارد، مثمر ثمر واقع شود و از طرف دیگر روحانی با توجه به محدودیت های قابل پیش بینی برای اصلاح طلبان بتواند با همراهی اصولگرایان حامی لاریجانی اکثریتی در مجلس آینده برای خود ایجاد کند اما در نهایت این چرخش ها و عدم ثبات در افکار عمومی و بدنه حامی دولت تبعات ناخوشایندی داشته و مهم ترین پشتوانه دولت یعنی حامیان اجتماعی آن را دلزده و به دور از دولت خواهد کرد.”

ذیل این گزارش یکی از خوانندگان سایت خرداد نوشته بود: “این ائتلاف بعد از دادن وزارت کشور به اصولگریان بزرگترین جفای آقای روحانی به رای و اعتماد و امید مردم و اصلاح طلبان است… آقای روحانی بدون حمایت ریس دولت اطلاحات و هاشمی و فداکاری آقای عارف و اصلاح طلبان ۲ میلیون رای هم نداشت… اگر آقای روحانی دست به این ائتلاف بزند و اصلاح طلبان که ۱۸ میلیون رای خود را مدیون آنها است کنار بگذارد و به قولها و وعده های خود عمل نکند دیگر نه مردم به ایشان رای خواهند داد نه ایشان را خواهند بخشید… آقای روحانی مردم با کسی که پایبند به وعده های خود نیست و به تنها حامیان خود وفادار نیست… نه عهد اخوت بسته اند و نه دیگر اعتماد خواهند کرد… واقعا از رای که دادم متاسف و پشیمانم.”