اصولگرایان و کابوس تکرار مجلس ششم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» حدادعادل: شرایط ما در انتخابات امسال متفاوت است

با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی از چهره های شاخص اصولگرایان با اشاره به اختلافات آشکار میان این جریان به طور مکرر در اظهارات مختلف از تغییر ترکیب مجلس آینده ابراز نگرانی می کنند تا جایی که رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور از اصولگرایان خواسته “خودخواهی و خودشیفتگی” را برای حضور در انتخابات کنار بگذارند؛غلامعلی حداد عادل نیز تاکید کرده است که اگر همه اصولگرایان “دست به دست هم بدهند” بازهم معلوم نیست نتیجه انتخابات آینده چه خواهد شد.

در همین ارتباط سیدرضا تقوی در مراسمی که با نام همگرایی اصولگرایان در “مجتمع آدینه” متعلق به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه برگزار شد، گفت: “ما برای این آمده ایم تا نیروهای ارزشی را کنار یکدیگر قرار دهیم. ما یک کار جمعی انجام می دهیم و باید اختلافات نیروهای ارزشی را برطرف کنیم و این یک کار حزبی نیست بلکه یک وظیفه دینی محسوب می شود.”

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با ادعای اینکه “بارها اعلام کرده ایم کار ما کار حزبی نیست” در عین حال افزود: “تریبون های نمازجمعه تریبون جناحی و حزبی نیست ما در اکثر استانهای کشوراعلام کردیم حرکت ما حرکت حزب نیست اما مخلص همه نیروهای ارزشی هستیم چه حزبی و چه غیر حزبی و به این نیروها توصیه می کنیم وحدت خود را حفظ کنند.”

او همچنین به انتقاد از اختلافات میان اصولگرایان پرداخت و افزود: “باید خودخواهی و خود شیفتگی را از خود برطرف کنیم وگرنه وحدت تحقق پیدا نمی کند… متاسفانه در جریان ارزشی و نیروهای اصولگرا نگاه صفر و صدی داریم. گاهی کندروی و گاهی تندروی می کنیم. ائتلاف ها برخی اوقات فصلی و مقطعی است که باید این مسائل را کنار بگذاریم.در برخی جریانها خودباوری کاذب وجود دارد که می گویند فقط ما هستیم و دیگران نیستند. عدم تحمل سلایق درون حوزه ای نیز از جمله خصوصیات منفی برخی جریانها است.”

این مقام منصوب رهبرجمهوری اسلامی که ریاست شورای همگرایی اصولگرایان را نیز برعهده دارد همچنین مدعی شد که “ما می خواهیم نیروهای ارزشی کنار یکدیگر باشند.جریان همگرایی کار انتخاباتی نمی کند و بنا ندارد در انتخابات آینده لیست انتخاباتی بدهد.”

درهمین مراسم اما غلامعلی حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم،برخلاف ادعای سیدرضا تقوی به بحث انتخابات آتی مجلس ورود کرد و گفت: “شرایط ما و جامعه در انتخابات امسال با دوره‌های قبلی متفاوت است، آنهایی که از سال ۷۶ به این طرف تجربه دارند تصدیق می‌کنند که جای نگرانی وجود دارد، مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، مگر ما باید از سوراخ تفرقه چند بار گزیده شویم؟ آیا باید یک بار دیگر این موضوع را تجربه کنیم؟”

پدرهمسر مجتبی خامنه ای با ابراز نگرانی از انتخابات آینده اضافه کرد: “بنده معتقدم اگر تمام نیروهای اصولگرا، ارزشی و جریاناتی که به رهبر وفادار هستند دست به دست هم دهند باز هم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. شرایط طوری است که نمی‌شود هر کسی کار خود را انجام دهد، وقتی با وحدت کار سخت پیش رود دیگر با تفرقه چه اتفاقی خواهد افتاد؟”
وی همچنین خطاب به اصولگرایان حاضر در این مراسم چنین هشدار داد: “آیا نگران نیستید که یک مجلس شبیه مجلس ششم تشکیل شود؟ آیا احساس مسئولیت نمی‌کنیم؟ آیا به‌مصلحت انقلاب است که اصولگرایان در انتخابات آینده چند لیست انتخاباتی بدهند؟ آیا به‌مصلحت است که باز هم اختلاف کنیم؟ باید آرزوی یک مجلسی را داشته باشیم که در مسیر انقلاب باشد، حتی اگر هیچ کدام از ما آنجا نباشیم. بودن یک جریان خودی و تحمل اختلافات با او بسیار آسان‌تر است تا اینکه شاهد «اتفاقات بدتری» باشیم.با خود فکر کنیم اگر اختلافات را کنار بگذاریم چه‌چیزی را به دست می‌آوریم و اگر مجدداً اختلاف کنیم چه‌چیزی عایدمان می‌شود.”

ابراز نگرانی این دو از تداوم اختلافات میان اصولگرایان و تغییر ترکیب مجلس و تشکیل مجلسی همچون مجلس ششم شورای اسلامی درحالی است که پس از یک دهه دولتی که اصولگرا نیست و از حمایت اصلاح طلبان برخوردار است، دو انتخابات مهم مجلس و مجلس خبرگان رهبری را برگزار خواهد کرد.

البته این نخستین بار نیست که افرادی همچون تقوی وحدادعادل از انتخابات آتی مجلس و نتیجه آن به نفع اصلاح طلبان ابراز نگرانی می کنند. حدادعادل در اسفندماه سال ۹۲ نیز در این ارتباط گفته بود: “ما از اینکه کسی نامش اصلاح‌طلب باشد و مسئولیت کاری برعهده بگیرد، وحشتی نداریم… اما آن چیزی که مایه نگرانی است، این است که مبادا شرایط بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶، فضای مجلس ششم و مسیری که به فتنه ۸۸ منتهی شد در کشور تکرار شود. اینکه می‌گویم بیم و امید، از چنین وضعیتی بیم داریم.”

او در همین اظهاراتش به صورت تلویحی ترس اصولگرایان از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای توسط دولت حسن روحانی و استمرار حضور او و بازگشت اصلاح طلبان به مجلس و دولت را نیز تایید کرده و گفته بود: “آنچه فضای سیاسی امروز ایران را با بعد از دوم خرداد متفاوت کرده، تاثیر تصمیم‌گیری‌های خارج از ایران بر فضای سیاسی داخل ایران است.ما بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶ در عرصه سیاسی با عامل و عنصری به نام تحریم و فشار اقتصادی روبه‌رو نبودیم. نباید امروز این واقعیت را در شرایط سیاسی داخلی ایران نادیده بگیریم و این مساله به مهره‌ای در کنار سایر مهره‌ها در شطرنج سیاسی داخل ایران تبدیل شده است.”

اصولگرایان در دو انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم دچار شکاف و چنددستگی شدند و ناموفق بودند. آنها در مجلس کنونی به دو فراکسیون اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت تقسیم شدند که اختلافات آنها با یکدیگر و همچنین درون هرکدام ادامه دارد. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز تعدد نامزدهای اصولگرایان و عدم رسیدن به توافق نهایی برای ائتلاف موجب شد تا نتوانند دولت را در جناح خود حفظ کنند. تلاش آنها با ائتلاف های سه گانه و پنجگانه به شکست انجامید. این درحالی بود که کاندیدای اصلاح طلبان محمدرضا عارف کنار رفته بود و روحانی پیروز انتخابات شد.

اصولگرایان که تقریبا اکثر نهادها، پست ها و تریبون های حکومتی را در اختیار دارند از زمان پیروزی حسن روحانی از تمام توان و داشته های خود استفاده کرده اند تا مانع شکستی دیگر در این اردوگاه سیاسی شوند.

اخیرا نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز در چند نوبت نسبت به انتخابات اسفندماه سال جاری و نتیجه حاصل از آن ابراز نگرانی کرده است. حجت الاسلام علی سعیدی ۱۹ خردادماه در این ارتباط گفته بود: “تلاش‌های زیادی می‌شود تا مجلس انقلابی تبدیل به مجلس دیگری شود که این تهدیدی برای آرمان‌های امام و رهبری و مصالح نظام است. لذا شورای نگهبان وظایفی دارد و خواص هم باید معیارهای نماینده در طراز انقلاب را معرفی کنند تا مردم در پای صندوق‌ به نماینده‌ای رای دهند که خواسته‌های آرمانی رهبری را عمل کند.”

او همچنین با تاکید بر اینکه “مردم باید به کسانی رای دهند که اصول و آرمان‌های رهبری را عملی می‌کنند” اضافه کرده بود: “نماینده‌ای که اصلا مصالح انقلاب را نمی‌شناسد چطور می‌تواند از انقلاب دفاع کند. مردم باید نهادهایی مثل دولت، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و.. آن چنان محکم در کنار رهبری قرار دهند که اگر یک قوه دچار ضعف شد قوای دیگر جبران کنند.”

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران، نهادی نظامی که در یک دهه گذشته همواره به دخالت در انتخابات به نفع اصولگرایان متهم بوده،در دی ماه سال گذشته نیز با انتقاد از چنددستگی در میان اصولگرایان و اذعان به اینکه “در جامعه اصولگرایی بحث و گفتگوها زیاد است” تصریح کرده بود: “مجموعه توان بالقوه اصولگرایان زیاد است ولی متاسفانه بالفعل نیست.”

او با ادعای اینکه “سپاه مدافع انقلاب و ارزش هایی است که انقلاب به مردم هدیه کرده و در دفاع از دستاوردهای آن، کوتاهی نمی کند” افزود بود: “سپاه، نهادی مستقل است و حزب گرا نبوده و تفکر حزبی ندارد ولی از نیروهای اصول گرا و حزب اللهی حمایت می کند.”