سفیر ایران در عراق زخمی شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» توسط ماموران امنیتی بغداد

در پی برخورد خودروی حامل حسن دانایی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با موانع امنیتی منطقه الخضراء در بغداد، جراحاتی به او، همراهان و محافظانش وارد شد.

رسانه های عربی منطقه عصر روز گذشته گزارش دادند کاروان خودروهای همراه دانایی فر  هنگام ورود به منطقه امنیتی الخضراء (سبز) بغداد، با موانع کار گذاشته شده در مسیر برخورد کرده اند.

به دنبال این واقعه، خبرگزاری مهر گزارش داد که خودروی سفیر ایران در عراق قصد ورود به منطقه الخضراء را داشته که “ماموران مستقر” در منطقه در “اقدامی مشکوک” اقدام به رها کردن مانع امنیتی - حفاظتی بر مسیر خودرو کرده اند.

بنا بر این گزارش، نوری المالکی نخست وزیر عراق بعد از این حادثه به عیادت سفیر ایران در عراق رفته و دستور تشکیل کمیته ای برای پیگیری این موضوع را صادر کرده است تا مشخص شود “اقدام ماموران عراقی عمدی یا سهوی بوده است.”

مهر همچنین از سلامت جسمی سفیر جمهوری اسلامی خبر داده است. دانایی فر نیز در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حال عمومی خود و همکارانش را مساعد عنوان کرد و گفت: “البته در این حادثه جراحاتی به ما وارد شده است.”

به گفته سفیر جمهوری اسلامی، این حادثه و دلایل وقوعش در حال بررسی توسط مسئولان عراقی است.

دانایی فر در عین حال از بیان جزئیات حادثه خودداری کرد و تنها گفت: “بنده و همکارانم جراحاتی برداشته و صدماتی دیده ایم اما به طور کلی حال عمومی‌مان خوب است.”

 

نه جنگ نه صلح

ایسنا همچنین گزارش داد در پی حادثه‌ در یکی از ایستگاه‌های بازرسی در بغداد، حسن دانایی‌فر و همکاران وی در “حادثه‌ای نامشخص” مورد حمله قرار گرفته و خودروی آنها با موانعی برخورد کرده که این حادثه سبب مجروح شدن سفیر ایران در عراق و همکاران او شده است.

این نخستین بار پس از سقوط حکومت صدام حسین در عراق است که سفیر جمهوری اسلامی  در این کشور مورد حمله قرار می گیرد. حمله ای که به گفته منابع عربی و تایید رسانه های رسمی جمهوری اسلامی توسط تعدادی از نیروهای حفاظتی منطقه خضراء صورت گرفته است.

در اواخر اسفند ماه سال 1385 نیز گزارش هایی درباره تصرف سفارت جمهوری اسلامی در بغداد توسط نیروهای آمریکایی منتشر وبلافاصله تکذیب شد.

منطقه فوق حفاظت شده خضراء در شمال بغداد، محل استقرار بسیاری از وزارت خانه ها، سازمان های دولتی و سفارتخانه های کشورهای خارجی مانند آمریکا و ایران است.

با وجود این حفاظت ها، اطراف سفارت جمهوری اسلامی در عراق تاکنون چندین بار شاهد انفجارهایی بوده که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی انجامیده اما تاکنون گزارشی درباره تلفات احتمالی ماموران سفارت جمهوری اسلامی در این انفجارها مخابره نشده است.

ایران و عراق مدتی پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران وارد جنگ خونینی شدند که هشت سال به طول انجامید.

دو کشور حدود ۲۳ سال پس از پایان این جنگ به لحاظ حقوقی به علت آنکه کماکان قرارداد صلح میان آنها امضا نشده در مرحله “آتش بس” قرار دارند اما روابط سیاسی آنها تقریبا دوستانه است.

 

مهاجرین عراقی و بهبود روابط با ایران

پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق و سقوط حکومت صدام حسین، روابط دو کشور به سرعت رو به بهبود گذاشته است.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق در جریان سفر اخیر محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد به این کشور با اشاره به جنگ ۸ ساله ایران و عراق، با ابراز تاسف ازاینکه “روابط تاسف‌باری” میان دو کشور حاکم بود، گفته دو کشور اکنون آن مسائل را پشت سر گذاشته و آماده اند “گام‌های استواری” برای تحکیم روابط بردارند.

بسیاری از شخصیت های سیاسی عراق که در زمان حکومت صدام در ایران زندگی می کردند، در حال حاضر در این کشور مسئولیت هایی دارند و زمینه ساز روابط عمیق تر دو کشور شده اند.

از زمان سقوط حکومت صدام حسین در عراق، مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی به این کشور سفر کرده اند. روسای جمهور، نخست وزیر و دیگر مقامات بلند پایه عراق نیز تاکنون بارها به ایران سفر کرده اند.

 

اتهامات متقابل ایران و آمریکا

آمریکا که هم اکنون 46 هزار تن از نیروهای مسلح خود را کماکان در عراق باقی نگه داشته در سال های گذشته بارها از آنچه که آن را “مداخله” جمهوری اسلامی در امور عراق می‌خواند، ابراز نگرانی ‌ و آن را به پشتیبانی از گروه‌های ستیزه‌جو در عراق متهم کرده است.

در همین راستا مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هفته گذشته گفته بود جمهوری اسلامی  به طور مستقیم از گروه‌های افراطی که سربازان آمریکایی را در عراق می‌کشند، پشتیبانی می‌کند.

همچنین پیشتر رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا، با متهم کردن  جمهوری اسلامی به ارسال جنگ‌افزارهای پیشرفته برای شورشیان شیعه در عراق، نسبت به گسترش نفوذ ایران در این کشور هشدار داده بود.

لئون پانتا، وزیر دفاع جدید ایالات متحده نیز روز دوشنبه در سخنانی در جمع نظامیان این کشور در عراق، بار دیگر جمهوری اسلامی را به ارسال جنگ‌افزار برای شورشیان شیعه متهم کرده و گفته بود: “ما درباره ایران و سلاح هایی که آنها در اختیار افراطی‌ها در عراق می‌گذارند بسیار نگران هستیم و شاهد نتیجه این اقدامات نیز هستیم.”

وزیر دفاع آمریکا همچنین با بیان اینکه کشورش نمی‌تواند شاهد ادامه این روند باشد، تهدید کرده بود، آمریکا در صورت لزوم “به صورت یکجانبه” به مقابله با اقدام‌ات جمهوری اسلامی خواهد پرداخت.

اما احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، این اتهام‌ها را رد کرده و آن را “نوعی فرافکنی” خوانده است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات تازه وزیر دفاع آمریکا گفته است: “هژمونی آمریکا در منطقه از هم پاشیده و اظهارات وزیر دفاع این کشور علیه ایران نیز ناشی از ضربات این شکست سیاسی است.”

جمهوری اسلامی  به طور ضمنی از حمله نظامی آمریکا و ائتلاف بین المللی علیه حکومت صدام حسین و برکناری او حمایت کرد اما پس از آن آمریکا و متحدانش را کشورهایی می خواند که عراق را به “اشغال” در آورده اند.