آمریکائی ها می توانند توبه کنند

نویسنده

ahmadinejadnea_b.jpg

حمید احدی

محمود احمدی نژاد در پیامی که همزمان با نامزد شدن وی به عنوان مرد سال مجله آمریکائی تایم به کاخ سفید ارسال شد، خطاب به مردم ایران با تکرار آن چه سال گذشته در نامه به جورج بوش نوشته بود از آنان خواست که دولت خود را برای خروج نیروهایش از عراق زیر فشار بگذارند و از یهودیان و هواداران اسرائیل کمتر حمایت کنند.

مجله آمریکا تایم که از 1923 منتشر و هر سال با انتخاب یک یا چند نفر، و یا یک موضوع به عنوان برگزیده سال به آن اهمیت می بخشد، در سال جاری محمود احمدی نژاد را به عنوان کسی که نامش در خبرها تکرار شده در بین نامزدهای خود قرار داده و از صاحب نظران خواسته که از بین نامزدها یکی را برگزینند.

تایم پیش ازین دو بار یک ایرانی را به عنوان مرد سال برگزید دکتر محمد مصدق [سال 1953] و آیت الله خمینی [ سال 1980] اما تاکنون هفده بار ایرانی شخصیت های ایرانی روی جلد مجله تایم رفته اند: پنج بار آیت الله خمینی و شاه سابق، سه بار رضاشاه، دو بار دکتر مصدق، دوبار هاشمی رفسنجانی [یک بار همراه رونالد ریگان]، و یک بار محمود احمدی نژاد و یک بار سپهبد نادر باتمانقلیج رییس ستاد ارتش بعد از کودتای 28 مرداد.

سردبیری تایم بارها توضیح داده که انتخاب مرد سال به عنوان تائید وی و حتی نشانه اعتبار شخص برگزیده نیست چنان که این مجله هیتلر و استالین را هم به عنوان مرد سال برگزید.

پیام دیروز

پیام رییس جمهور ایران که با آیه ای از قرآن مجید آغاز شده است و به دنبال آن خطاب به مردم آمریکا افزوده

“اگر فعالیتهای دولت آمریکا دراین منطقه از جهان و تاثیرات منفی آن در زندگی ملتهای ما و نابسامانیها و جنگهایی که دولت آمریکا مسبب آن است و نتایج تاسف بار مداخله آمریکا در سایر کشورهای جهان نبود.، همچنین اگر یکتاپرستی ، حق جویی و عدالتخواهی مردم آمریکا از یک طرف و پنهان کاری و جلوگیری دولت آمریکا از نشر حقایق و واقعیتهای موجود وجود نداشت و در قبال آزادی، حرمت و کرامت انسانی مسئولیت مشترک نداشتیم، ضرورتی برای گفت وگو با شما وجود نمی‌داشت” .

در بخش دیگری از پیام که حجم آن یک سوم نامه ای است که خطاب به رییس جمهور آمریکا نوشته شده بود محمود احمدی نژاد نوشته “ملت ما همواره دست دوستی و مودت رابه سوی همه ملتهای جهان دراز کرده است .”

در همین بخش انتقادهائی به دولت اسرائیل مطرح شده است که بدون اشاره به موارد مشخص به جملات کلی و احساساتی بسنده شده است مانند این که “ما و شمااز درد و غم روزافزون مردم مظلوم فلسطین ناراحتیم، تجاوزات مستمر حکومت صهیونیستی زندگی را بر صاحبان اصلی سرزمین فلسطین هر روز سخت‌تر می‌کند” و یا جائی که تاکید می کند” حکومت صهیونیستی در جلوی دوربین‌ها و چشمان ناظران جهانی مردم بی‌دفاع را بمباران و خانه‌ها را با بلدوزر تخریب می‌کند، دانش اموزان را درخیابان و کوچه به رگبار می‌بندد و خانواده‌ها را چشم براه و فرزندانشان را عزادار می‌کند. روزی نیست که آنان به جنایتی تازه دست نزنند”

بخش دیگر نامه به عراق اختصاص دارد که به نوشته رییس دولت ایران “ از زمان حضور دولت آمریکا در عراق تاکنون بیش از ‪۱۵۰‬ هزار نفر از مردم عراق کشته و صدها هزار نفر آواره گشته‌اند و تروریسم در عراق به شدت توسعه یافته است، با حضور دولت آمریکا در عراق هیچ قدمی در ترمیم ویرانی ها، ساخت زیربناها و رفع فقر برداشته نشده است، آنان وجود سلاحهای کشتارجمعی در عراق را بهانه کردند، اما بعدا معلوم شد این ادعا دروغ و فریب بوده است. گر چه صدام ساقط شد و مردم از سقوط صدام خوشحال شدند، اما درد و رنج مردم عراق گسترده‌تر ادامه یافت”.

در همین بخش با اشاره به حضور ‪ ۱۵۰‬هزار نفر سرباز آمریکایی در عراق که “عده قابل توجهی از انان کشته و زخمی شده‌اند و حضور انان در عراق ضربه‌ای به حیثیت دولت و ملت آمریکا وارد اورده” به مردم آمریکا خبر داده شده که “ بارها مادران و خانواده‌های آمریکایی نارضایتی خود را از حضور فرزندانشان در عراق در سرزمینی که هزاران کیلومتر با آمریکا فاصله دارد، اعلام کرده‌اند و سربازان آمریکایی می‌پرسند ما را برای چه به اینجا اورده‌اید؟ “

خلاف های آمریکا

به نظر محمود احمدی نژاد در نامه ای که انعکاس چندانی در رسانه های بین المللی پیدا نکرده است دولت آمریکا عملیات خلاف انسانیت انجام می دهد و “اقدامات خلاف قانون و اخلاق دولت آمریکا محدود به خارج از مرزها نمی‌شود چنان که “شما خود شاهد هستید هر روز، به بهانه مبارزه با تروریسم، ازادی‌های مدنی در آمریکا محدود می‌شود. حتی حریم شخصی افراد معنای خود را از دست می‌دهد. قوانین قضایی و حقوق اساسی زیرپا گذاشته می‌شود. تلفن‌ها شنود و هر فرد مشکوک دستگیر و یا حتی در خیابانها مورد ضرب و شتم واقع و یا با گلوله کشته می‌شود. من مطمئن هستم ملت آمریکا این نوع برخوردها را نمی‌پسندد و از این نوع رفتارها بیزار و خشمگین است”.

رییس دولت ایران که یک مفسر بریتانیائی در برنامه شب گذشته بی بی سی چهار نامه وی را انشائی خواند که یک کودک ساده دل به معلم مدرسه می نویسد در بخش دیگر از نامه خود با تاکید بر این که قصد ندارد به همه نابسامانی ها و مشکلات اشاره کند نوشته “دولت آمریکا به هیچ سازمان و شورایی پاسخگو نیست. دولت آمریکا اعتبار سازمانهای بین‌المللی به خصوص سازمان ملل و شورای امنیت را نیز مخدوش کرده است” در حالی که” منشا اقتدار و ابروی یک دولت، تانک‌ها و هواپیماها، موشک‌ها و بمب‌های اتمی نیست، بلکه منطق استوار، حق‌طلبی و خیرخواهی برای همه بشریت است”.

در نامه محمود احمدی نژاد گرچه بیش تر جملات با قید حتما و تردیدی نیست بیان شده است اما چندین سئوال هم از مردم آمریکا پرسیده شده از جمله این که “ ایا واقعا نمی‌توان با شیوه بهتری حکومت کرد”” ایا با جنگ و ویرانی و کشتن صدها هزار انسان بی‌گناه می‌توان تروریسم را مهار کرد؟”“صهیونیست‌ها چه خدمتی به ملت آمریکا کرده‌اند که دولت آمریکا خود را به صهیونیست‌های بدنام و متجاوز متعهد می‌داند” و “ایا تردیدی وجود دارد که شبکه صهیونیستی خود را بر بخش وسیعی از سیستم‌های بانکی و مالی و اقتصادی و فرهنگی و رسانه‌ای تحمیل کرده است.”

وی در نهایت نامه خود را چنین خلاصه کرده است “ می‌توان با ادبیات دیگری متفاوت از ادبیات زور و بی‌عدالتی حکومت راند” اما قبل از آن به مردم آمریکا توصیه کرده که “ به احترام بشریت و به احترام مردم آمریکا حقوق فلسطینیان برای زندگی در سرزمین و خانه خود به رسمیت شناخته شود تا میلیونها اواره فلسطینی به خانه و کاشانه خود برگردند ودر یک همه پرسی تکلیف تمام سرزمین فلسطین و حکومت اینده ان معلوم گردد” و در مورد عراق هم پرسیده “آیا بازگشت افسران و سربازان آمریکایی به کشورشان و اختصاص بودجه‌های سرسام آور نظامی ، در جهت رفاه و آسایش ردم آمریکا سودمند تر نیست”.

نامه در پایان نیز آیاتی از قرآن مجید را آورده که “ کسی که توبه کند و ایمان آورد و به کار شایسته بپردازد امید است که در گروه نجات یافتگان قرار گیرد”، و “پروردگار تو هرچه بخواهد می‌آفریند و بر می‌گزیند و آنان اختیاری ندارند، منزه است خدا و از آنچه با او شریک می‌دهند”