سرنوشت نامعلوم آرش صادقی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پاسخ سخنگوی قضایی بر ابهامات افزود

“گفته شده که این فرد در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است در حالی که در زندان اوین در سال ۹۱ و ۹۲ چنین فردی وجود نداشته است. البته در سال ۸۹ فردی با این نام دستگیر شده و به یک سال حبس محکوم شده که بعد از سپری کردن محکومیت آزاد شده است، ولی اگر تشابه اسمی هم بوده است چنین فردی در سال ۹۱ و ۹۲ در زندان اوین وجود نداشته است”.

این جملات، اولین و تنها اظهارنظر رسمی مسئولان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی درباره وضعیت و سرنوشت آرش صادقی است؛ فعال دانشجویی که به گفته خانواده اش دی ماه ۹۱ بازداشت شده و هیچ خبری از وضعیت او در دست نیست.

محسنی اژه ای، سخنگوی دستگاه قضایی توضیح نداده که اگر آرش صادقی در زندان اوین نیست کجا است؟ در چه شرایطی است و چه سرنوشتی داشته. او درکنفرانسی مطبوعاتی و در پاسخ به خبرنگار روزنامه بهار گفته در سال ۹۱ و ۹۲ چنین فردی در زندان اوین وجود نداشته است.

آرش صادقی، دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۸۸ (ستاد۸۸) و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، اولین بار تیر ماه ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات مردمی به اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات خرداد همان سال بازداشت و سپس با قرار کفالت آزاد شد. او مجددا در اسفند همان سال بازداشت و فروردین ۸۹ با قرار وثیقه آزاد شد.

 مادر آقای صادقی در جریان هجوم شبانه ماموران برای بازداشت فرزندش دچار سکته قلبی شد و جان باخت. آرش صادقی آبان ۸۹ در مصاحبه با “روز” گفته بود: “نیروهای امنیتی نیمه شب ۱۹ آبان حدود ساعت ۴ تا ۴ و نیم به منزل ما رفته و چون کسی در را باز نکرده، شیشه ها را شکسته و با کلید که پشت قفل در بوده در را باز کرده و وارد منزل شده اند. بعد شروع به داد و بیداد و ایجاد رعب و وحشت کرده و خانه را بازرسی کرده اند. هنگامی که شیشه را می شکنند و وارد خانه می شوند مادرم دچار حمله قلبی می شود و از روی تخت می افتد و بعد از ۴ روزی که در بیمارستان بود فوت میکند”.

آقای صادقی برای سومین بار و به گفته خانواده اش ۲۵ دی ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و از سرنوشت او هیچ خبری در دست نیست. خانواده و وکیل آرش صادقی پیش از این به “روز” گفته بودند به آنها گفته شده این فعال دانشجویی در بند ۲۰۹ اوین زندانی است و بیش از این خبری از وضعیت او ندارند.

علیزاده طباطبایی، وکیل سابق آرش صادقی روز گذشته و پس از اظهارات محسنی اژه ای هم، در مصاحبه با “روز” گفت همچنان هیچ اطلاعی از وضعیت و سرنوشت آرش صادقی ندارد.

از آقای علیزاده طباطبایی سئوال کردم:پیش از این به ما گفته بودید که آرش صادقی در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی است. چه کسی به شما گفته بود که او در این بند است و پی گیری های شما به کجا رسیده ؟ او توضیح میدهد: من سال ۸۹ وکیل آرش بودم. حکم محکومیت او ابتدا ۶ سال بود که در تجدید نظر به یکسال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی کاهش یافت. بعد از آزادی اش، خبری از او نداشتم تا زمستان ۹۰ که خانواده اش با من تماس گرفتند و گفتند آرش را باز بازداشت کرده اند و از من خواستند مجددا وکالت او را بپذیرم، اما من قبول نکردم. قبل از آزادی او را خیلی نصیحت کرده بودم که بنشیند و درس اش را بخواند و کار و فعالیتی نداشته باشد تا باز مشکلی پیش نیاید. بعد که خانواده تماس گرفتند گفتم دیگر وکالت اش را قبول نمیکنم. بی خبر بودم تا همین چند ماه پیش که شایعه کشته شدن او در زندان پیچید و خانواده اش مجددا از من خواستند پی گیری کنم. من با اینکه سمتی در پرونده او نداشتم اما پی گیری و پرس و جو کردم اما دادسرای امنیت تنها پاسخی که به ما داد این بود که این شایعه صحت ندارد. آقای علیزاده طباطبایی می افزاید: پس از رد این شایعه باز به خواست خانواده آرش پرس و جو کردم. آنها میگفتند به آنها گفته شده آرش در ۲۰۹ زندان اوین است اما دادسرای امنیت جواب داد که هیچ اطلاعی ندارند و نمیدانند او کجاست. بیش از این هم اطلاعی از آرش و وضعیت او ندارم و هیچ پاسخی به من جز همین که گفتم نداده اند.

حسین صادقی، پدر ارش صادقی که به گفته خودش از ۲۵ دی ماه ۹۰ تاکنون فرزندش را ندیده پیش از این به “روز” گفته بود تمام اطلاعاتی که از فرزندش دارد این است که او در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی است.

او اکنون به “روز” میگوید: “آرش دو بار با پدربزرگش در زندان اوین ملاقات کرده و این دو ملاقات تنها ملاقات هایی بوده که او داشته است. او در این ملاقات ها گفته در بند ۲۰۹ نگهداری می شود. ما هیچ خبری از وضعیت آرش و محل نگهداری او جز همین که در ملاقات ها با پدربزرگش بوده، نمیدانیم”.

آقای صادقی بیش از این حاضر به گفتگو نیست. او پیشتر و پس از انتشار شایعاتی مبنی بر کشته شدن این فعال دانشجویی در زندان، به “روز” گفته بود: “به ما هیچی نمی گویند فقط فهمیده ایم که در ۲۰۹ است. این تمام اطلاعی است که ما از آرش داریم. من تاکنون هیچ ملاقاتی با آرش نداشته ام. خیلی اینور و آنور مراجعه کردم، از خیابان ارک به خیابان شریعتی و هر جایی که باید می رفتم، رفتم ولی هیچ جوابی ندادند و تنها از ما خواستند حرف نزنیم و کمتر خبری از آرش منتشر شود. نه گفتند آرش کجاست، نه گفتند در چه شرایطی است و نه گفتند که اصلا چرا با او چنین رفتارهایی میکنند. الان هم نمیدانیم با ضرب و شتم و اعتصاب غذایی که هست آرش در چه وضعیتی است فقط میدانیم که زنده است و شایعه کشته شدن او صحت ندارد.”

پدر ارش صادقی گفته بود که به دلیل فشارهای شدید امنیتی که بر روی او و خانواده اش اعمال می شود بیش از این حاضر نیست سخنی بگوید. او میگوید به دلیل همین فشارها، پدربزرگ آرش صادقی ناچار شده منزلش را تغییر دهد.

تلاش برای ارتباط گرفتن و مصاحبه با پدربزرگ آرش صادقی اما به جایی نرسید. آقای درآگاهی، پدربزرگ آرش صادقی، سال گذشته و پس از انتشار نامه ای خطاب به بازجوی نوه اش که وب سایت کلمه منتشر کرده بود، بازداشت شد. او براساس گزارش وب سایت ادوارنیوز متهم به تبلیغ علیه نظام شد و در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شد. آقای درآگاهی در نهایت با قرار کفالت ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد. براساس همین گزارش او در دوران بازداشت در بند ۲۰۹ موفق به ملاقات با نوه اش نشده بود.

آقای درآگاهی بر اساس اعلام خودش دو بار با آرش صادقی در زندان اوین ملاقات کرده است. به گفته خانواده آرش صادقی، آقای درآگاهی تنها عضو خانواده است که پس از دی ماه ۹۰ موفق به ملاقات با آرش شده است. او در نامه ای خطاب به بازجوی نوه اش از تماس های تلفنی او با خود خبر داده و نوشته بود: “آقای بازپرس فرمودند اتهام آرش تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی میباشد. وقتی مصداق های آن را سئوال کردم آقای بازپرس فرمودند نوه شما و دوستانش قصد ایجاد اغتشاش در روز ۲۵بهمن و روزهای منتهی به انتخابات در محیط دانشگاه علامه را داشته اند این مصداق اجتماع و تبانی و مصداق تبلیغ علیه نظام، هم مصاحبه نوه تان با رسانه های معاند با نظام، بی بی سی و روز آنلاین، و دادن بیانیه های متعدد از داخل زندان که اگر نبود رافت نظام باید بابت هرکدام از آن بیانیه ها که توهین به مقامات نظام بوده حکمی میگرفت.گفتم کدام مصاحبه گفتند مصاحبه دو سال پیش با بی بی سی و روز آنلاین.آقای کارشناس! بعد از شنیدن این حرفها فهمیدم که عملا آرش کار خاصی انجام نداده و این بازداشت صرفا به قصد پرونده سازی انجام شده و لاغیر.آقای کارشناس اگر مبنای بازداشت آرش بابت این اتهامات بوده از شما سئوال میکنم چرا پس از پایان حبس پرونده نخست آرش را آزاد کردید؟ آرش درپرونده دوم ۴ سال حکمی را را دارد که قطعی نبوده و هنوز هم قطعی نشده چرا آزادش کردید؟ اگر واقعا تعدادی از اتهامات آرش مربوط به دادن بیانیه از داخل زندان بوده و مصاحبه دو سال پیش است تکرار میکنم چرا آزادش کردید؟

وضعیت و سرنوشت آرش صادقی در شایط کنونی نامعلوم است. خانواده میگویند به شدت تحت فشار امنیتی هستند و به آنها گفته شده سخنی نگویند، محسنی اژه ای به عنوان سخنگوی قوه قضائیه حضور او را در زندان اوین در سالهای ۹۱ و ۹۲ رد میکند اما سئوالات همچنان به جای خود باقی است: اگر به گفته محسنی اژه ای،او در اوین زندانی نبوده و نیست چطور در سال ۹۱، دو بار با پدر بزرگ اش در این زندان ملاقات کرده است؟ آیا آقای اژه ای اصل بازداشت آرش صادقی را تکذیب میکند یا تنها زندانی بودن او در زندان اوین را؟ اگر در زندان اوین نیست کجا است و چه سرنوشتی یافته؟ چرا هیچ یک از زندانیانی که از بند ۲۰۹ آزاد می شوند نه صدای او را شنیده و نه او را دیده اند؟چرا هیچ تماسی با خانواده اش نداشته؟ پدربزرگ آرش صادقی به چه دلیلی بازداشت و در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی شد؟ و اگر آرش صادقی بازداشت نشده، فشارها بر خانواده او برای سکوت و سخن نگفتن از او چه معنایی دارد؟

گفتنی ست موارد این چنینی در زندان های جمهوری اسلامی بی سابقه نبوده است. سرنوشت نامعلوم سعید زینالی یکی از مواردست. او از بازداشت شدگان وقایع کوی دانشگاه ۷۸ است که ۵ روز بعد از ۱۸ تیر ۷۸ در منزل مسکونی اش بازداشت شد. اما اکنون با گذشت ۱۴ سال هیچ خبری از وضعیت و سرنوشت او در دست نیست. نگرانی ها درباره آرش صادقی بر همین مبنا است.آیا او نیز سرنوشتی چون سعید زینالی یافته؟