برای ایران اتمی آماده شوید

نویسنده

» تحلیل بوستون گلوب از آینده سیاست های اتمی ایران

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا زمانی که در گزارش خود به کاخ سفید، به اوباما توصیه کرد  در قبال احتمال اتمی شدن ایران، برنامه ای محتاطانه در پیش بگیرد، کار شایسته ای کرد.

 

موضوع در اینجا امتیاز گرفتن نیست. اما سناتور جان مک کین اخیرا با اشاره به این یادداشت گیتس، دولت  اوباما را متهم کرده است که موفق نشده است سیاست مناسبی را در مقابل ایران در پیش رو بگیرد.

 گیتس توضیح می دهد این یادداشت را به منظور مطرح کردن چند سؤال و پیشنهاد فرستاده شده است و قصدش از این کار، همکاری در تصمیم هایی است که قرار است به مرور زمان گرفته شود.

 این یادداشت مسلما نه به قصد انتقاد از سیاست های دولت اوباما در قبال ایران نوشته شده، بلکه دلیلش اصرار بر ضرورت همفکری در مورد اقدامات بعدی است.

 

در حال حاضر اوباما درست همان کاری را می کند که برای جلوگیری از دو اتفاق ناخوشایند لازم است: ایران اتمی یا رویارویی نظامی که وزارت دفاع آمریکا با آن مخالف است.

در عین حال هنوز این شانس وجود دارد که تلاش های دو جانبه اوباما، موفقیت آمیز باشد؛ تشدید تحریم های اقتصادی و تلاش برای مذاکره و رسیدن به توافق.

 

تلاش های بی وقفه ایران برای برگرداندن رأی شورای امنیت علیه تشدید تحریم ها نشان می دهد که حکومت ایران تا چه اندازه نگران تاثیر داخلی تحریم سپاه است؛ اگرچه تندروهای ایران خود را نسبت به این تحریم ها بی تفاوت نشان می دهند، اما حتی اگر روسیه و چین هم از حق وتو استفاده کنند تنبیه های بین المللی آمریکا در مورد شرکت هایی که با ایران همکاری می کنند و یا شرکت های بیمه و سرمایه گذار در بخش انرژی، عواقب ویران کننده ای برای ایران خواهد داشت.

 

کار گیتس در مورد مطرح کردن لزوم برنامه ریزی در این مورد که این احتمال وجود دارد که ایران علی رغم تحریم ها نسبت به توافق نامه ها بی اعتنا باشد و در نهایت به بمب اتمی دست پیدا کند، کار درستی بوده است.

 

تصمیم گیری درباره ایران اتمی و سیاست های بازدارنده هنوز زود است؛ اما داشتن یک برنامه برای مقابله با ایران اتمی زود نیست. این برنامه می تواند شامل تشدید تحریم ها و در عین حال تشدید همکاری های نظامی با همسایگان عرب ایران، حمایت از مخالفان حکومت در داخل ایران و تلاش برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران، باشد.

 

اگر رهبران ایران عاقلانه بازی می کردند، می فهمیدند که برنامه های اتمی، امنیت شان را بیشتر به خطر می اندازد.

 

منبع: بوستون گلاب 26 آوریل

 

www.boston.com/bostonglobe/editorial_opinion/editorials/articles/2010/04/26/prepare_now_for_a_nuclear_iran/