بانک مرکزی در آستانه تحریم

نویسنده

» تحلیل فایننشیال تایمز از رویکرد جامعه جهانی به انزوای ایران

دانیل دامبی

ایالات متحده درصدد متقاعد کردن روسیه و چین برای گنجاندن بانک مرکزی ایران در قطعنامه تحریمی سازمان ملل علیه برنامه هسته ای تهران است. این اقدام به انزوای اقتصادی ایران شدت بیشتری خواهد بخشید.

دیپلمات ها می گویند بانک مرکزی در کانون گفتگوهای ایالات متحده و چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است؛ این درحالی است که واشنگتن از فشار قبلی برای توافق بر سر تحریم کامل فروش تسلیحاتی به ایران عقب نشسته است.

ماتیو لویت مقام سابق خزانه داری ایالات متحده که اکنون در مؤسسه خاورنزدیک واشنگتن مشغول به کار است گفت: بانک مرکزی یکی از اصلی ترین مؤسسات مالی است که به گفته مسؤولان، در فعالیتهای غیرقانونی ایران دخالت دارد و هنوز مورد هدف قرار نگرفته است.

 وی افزود: آمریکا باید همچنان تحریم های یکجانبه خود علیه بانک مرکزی را دنبال کند. «بسته شدن این روزنه، تأثیر شگرفی برتوانایی ایران در تأمین مالی برنامه اشاعه جنگ افزار و سایر اقدامات غیرقانونی خواهد داشت.

بانک مرکزی ایران بر این ادعا اصرار دارد که همواره به بهترین وجه به تعهدات بین المللی خود عمل کرده و به قوانین بین المللی احترام گذاشته است.

ایران می گوید برنامه هسته ای آن کشور کاملاً صلح جویانه است؛ اما ایالات متحده بیش از پیش مطمئن شده که قطعنامه ای علیه این کشور به تصویب خواهد رسید. آمریکا اکنون در تلاش برای جلب رضایت چین و روسیه، پیش نویسی از یک قطعنامه را در اختیار سایر اعضای دائم شورای امنیت قرارداده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: تحریم ها در بهترین حالت، باید گسترده و عمیق باشند. در زمینه صادرات تسلیحات نیز باید گفت تحریم کامل امکانپذیر نیست و ما مایل هستیم شاخه های مهم مدنظر قرار بگیرند.

واشنگتن در پی وضع تنبیهات وسیع در محدوده های مختلف شامل سرمایه، تجارت، انرژی، بازرسی از محموله ها و نیز سپاه پاسداران انقلاب است.

این مقام گفت: ما خواستار وضع تنبیهات در محدوده های مختلف هستیم، هرچند برخی از آنها الزام آور هستند، اما سایر حوزه ها از قدرت کافی برخوردار نیستند؛ ما می خواهیم مشخص شود پرداختن به این حوزه ها مشروع است و کشورهای دیگر می توانند بعداً درباره شدت عمل لازم در اجرای این تمهیدات تصمیم گیری کنند.

دیپلمات های غربی می گویند پس از تصویب قطعنامه سازمان ملل، اتحادیه اروپا به اعمال تنبیهات سخت تر در حوزه های تعیین شده در این قطعنامه روی خواهد آورد.

به این ترتیب، اگر قرار باشد سازمان ملل تا پیش از آغاز تعطیلات تابستانی اتحادیه اروپا به نتیجه ای برسد، تا اوائل ماه ژوئن فرصت خواهد داشت. جدول زمانی موجود به دلیل سپرده شدن ریاست شورای امنیت به لبنان در ماه مه از پیچیدگی بیشتری برخوردار شده است زیرا این کشور طرفدار تحریم تهران نیست.

با این حال، مقامات آمریکائی می گویند نسبت به جلب نظر موافق اعضای دائم شورای امنیت ظرف هفته های آینده مطمئن هستند. در این صورت، تصویب قطعنامه تقریباً حتمی است. آنها می گویند حمایت چین از قطعنامه می تواند به کاسته شدن مقاومت ترکیه و برزیل منجر شود. این دو کشور نگرانی های زیادی از اعمال تحریم ها دارند اما صاحب حق وتو نیستند.   

 یک مقام آمریکایی گفته است: اگر رأی مثبت چین را داشته باشید، احتمال مخالفت ترکیه و برزیل خیلی کم خواهد بود.

 این درحالی است که لویز ایناسیو رئیس جمهور برزیل قصد دارد ماه آینده به تهران سفر کند. وی خواستار استفاده از دیپلماسی به جای تحریم شده است. ترکیه نیز پیش تر، از نارضایتی خود نسبت به تصویب قطعنامه از سوی سازمان ملل سخن گفته است.

 

منبع: فایننشیال تایمز- 25 آوریل