آمادگی جت های اسرائیلی برای حمله به ایران

نویسنده
نیما فرح آبادی

» تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی خبر داد:

“پرس تی وی”، تلویزیون انگلیسی زبان  جمهوری اسلامی، از استقرار جت های جنگنده نیروی هوایی ارتش اسرائیل در عراق و تمرین آنها جهت آمادگی برای حمله به ایران خبر داد.

وبسایت رسمی پرس تی وی، این خبر را به نقل از “یک منبع نزدیک به گروه مقتدی صدر” اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، “شمار قابل توجهی” از جنگنده‌های اسرائیلی در “پایگاه نظامی الاسد” که بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در استان الانبار واقع در غرب عراق است، مشاهده شده‌اند.

این گزارش، هواپیماهای مزبور را انواعی از جت های جنگنده U2, F15, F16, F18, F22 و KC10 اعلام کرده است.

دولت اسرائیل در سال های اخیر بارها دولت جمهوری اسلامی را به حمله نظامی با هدف جلوگیری از گسترش برنامه اتمی آن تهدید کرده است. با وجود این، مقام های رسمی جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده اند که این تهدیدات واقعیت ندارند، اسرائیل توانایی و جرات حمله به ایران را ندارد و در صورت بروز این اتفاق، پاسخ جمهوری اسلامی به گونه ای خواهد بود که دولت اسرائیل از اقدام خود پشیمان شود.

با وجود این مسائل، انتشار خبر آمادگی نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به ایران توسط یکی از تلویزیون های دولتی جمهوری اسلامی، عجیب به نظر می آید.

بر اساس این گزارش، تمرینات این هواپیماها که یک هفته طول کشیده، بصورت شبانه صورت ‌گرفته است. منبع نزدیک به مقتدی صدر به پرس تی وی گفته که احتمالا هدف از انجام این تمرینات، “آمادگی برای حمله به سیستم دفاعی ایران، تخریب رادارهای ایرانی و حمله به اهدافی در عمق خاک ایران” است.

این گزارش در عین حال می افزاید که این تمرینات “به دور از چشم مقامات عراقی و با همکاری نظامیان آمریکایی” انجام شده است.

ارتش ایالات متحده آمریکا دارای پایگاه‌های نظامی متعددی در خاک عراق است و دولت بغداد در نقل و انتقالات هوایی و نظامی صورت گرفته در این پایگاه‌ها دخالتی ندارد.

 

سکوت تل آویو و تهران

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این باره با اشاره به اینکه “مقامات اسرائیلی همیشه خواهان برخورد با ایران شده اند” می افزاید: “با این حال طی هفته های اخیر شاهد وخامت و شدت گیری حملات تبلیغاتی بین تهران وتل اویو نبوده ایم. لذا حتی این گزارش تلویزیون دولتی ایران را نمی توان با قاطعیت تصدیق کرد.”

یک سخنگوی ارتش اسرائیل نیز به این خبرگزاری گفته است که اطلاعاتی از این گزارش ندارد و اصولا ارتش اسرائیل در مورد عملیات خود اظهارنظر نمی کند.

مقامات رسمی و رسانه های اسرائیلی در سال های اخیر به طور مرتب از حمله نظامی ارتش این کشور به تاسیسات هسته ای و مراکز حساس نظامی ایران سخن گفته اند.

در مقابل جمهوری اسلامی هم مکررا تاکید کرده که در صورت هرگونه تعرض نظامی اسرائیل به ایران، به گونه ای واکنش نشان خواهد داد که “پشیمان کننده” باشد.

ایران دارای انواعی از موشک های شهاب است که قادرند تمام خاک اسرائیل را هدف قرار دهند. در سوی دیگر، ارتش اسرائیل یکی از قوی ترین ارتش های جهان و قدرتمندترین ارتش در منطقه است که با صدها کلاهک هسته ای و یکی از پیشرفته ترین واحدهای نیروی هوایی در جهان، مدعی است تاکنون در طول تاریخ در هیچ جنگی شکست نخورده است.

مقامات رسمی و دیپلماتیک تهران تاکنون درباره گزارشی که تلویزیون انگلیسی زبان دولتی جمهوری اسلامی منتشر کرده، اظهار نظر نکرده اند.