فشار بی نتیجه ایران بر اتریش

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره تکاپوی دیپلماتیک ایران

جورج جان

به نظر می رسد تلاش ایران در رایزنی با اتریش برای جلوگیری از وضع تحریم های جدید سازمان ملل با پیشرفت چندانی همراه نبوده است. اتریش به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت می گوید اگر تهران مایل به پیشگیری از تنبیهات جدید باشد، باید نگرانی های بین المللی درباره معضل هسته ای خود را رفع کند.

اتریش و سایر اعضای غیردائم شورای 15 نفره امنیت سازمان ملل، مقصد دیدارهای دیپلماتیکی هستند که ایران جهت مهار فشارهای تحت رهبری آمریکا برای وضع دور چهارم تحریم های شورای امنیت تنظیم کرده است.

دیدار منوچهر متکی وزیر خارجه ایران از وین با دیدار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور آن کشور به اوگاندا، عضو غیر دائم دیگر شورای امنیت، دنبال شد.

احمدی نژاد روز شنبه در کامپالا، پایتخت اوگاندا، به انگلستان و ایالات متحده حمله کرد؛ وی گفت: وقتی لندن و واشنگتن می گویند سخت نگران  بمب هسته ای توسط ایران هستند… دروغ می گویند. او فشار غرب برای وضع تحریم ها را غیرقانونی خواند.

متکی در گفتگو با خبرنگاران در وین ادعای مشابهی کرد و گفت: سخن گفتن از تحریم ها غیرعادلانه است. او پافشاری کرد که کشورش هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است.

یوری موسوینی رئیس جمهور اوگاندا زیر بار تعهدی نرفت و به خبرنگاران گفت: کشورش پس از رایزنی با سایر کشورهای آفریقائی درباره انتخاب موضع خود تصمیم گیری خواهد کرد.

مایکل اسپیندلگر وزیر خارجه اتریش با صراحت کمتری گفت: این تنها همکاری ایران است که می تواند فشار برای وضع تحریم ها را برطرف کند.

او گفت: ما خواستار تغییری آشکار دررفتار ایران هستیم. ما خواهان این تضمین هستیم که برنامه هسته ای ایران صرفاً در خدمت اهداف صلح جویانه است. جلب اعتماد مجدد جامعه بین المللی وظیفه ایران است.

اتریش عضو اتحادیه اروپا است و به نظر می رسد اظهارات اسپیندلگر بازتابی از موضع اتحادیه اروپا باشد. اگر ایران به بی اعتنائی به خواست قطعنامه های شورای امنیت مبنی بر توقف برنامه هسته ای قابل استفاده در تولید سلاح هسته ای ادامه دهد، اتحادیه اروپا از وضع تحریم های جدید پشتیبانی می کند.

اسپیندلگر گفته است که پیش از گفتگو با همتای ایرانی خود، از طریق تلفن با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مشورت کرده و بر اساس همین گفتگو، مسائلی را به سر میز مذاکره با مقام ایرانی آورده است.

متکی با این درخواست که تهران باید سازش کند، مخالفت کرده و گفته است: اکنون نوبت طرف مقابل است که قدم هائی برای جلب اعتماد ما بردارد و طرف ایرانی را مطمئن سازد.

 

منبع: بوستون گلوب- 26 آوریل 2010