مجید توکلی بعد 4 ماه از انفرادی درآمد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بهاره هدایت با اعدامی ها همبندست

در حالی که بیش از  4 ماه از بازداشت مجید توکلی، فعال دانشجویی، می گذرد، این فعال دانشجویی هم چنان از حق دسترسی به وکیل محروم است. توکلی به تازگی و پس از تحمل 125 روز زندان انفرادی به اندرزگاه 7 زندان اوین منتقل شده است. وی پیش از این حتا اجازه تماس با خانواده خویش را نیز نداشت.

وی پس از محاکمه در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از تحصیل و ۵ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 علی توکلی برادر وی به  ”کمپین بین المللی حقوق بشر” گفت: “آقای دادخواه و آقای علیزاده طباطبایی، وکلای پرونده تا به حال موفق به دیدار با مجید نشده اند”.

به گفته ی علی توکلی حکم مجید توکلی حدود سه ماه پیش صادر شده و از آن زمان او به شکل غیرقانونی در سلول انفرادی در شرایط دشواری بوده است: “مجید به مدت دو هفته تحت بازجویی بود و بعد از آن بازجویی دیگری نداشتند. در واقع آخر آذرماه بازجویی ایشان تمام شده بود. حکم هم که صادر شد به انفرادی منتقل شدند و بعد از آن هم ما ملاقاتی با مجید نداشته ایم و چون هنوز جا نگرفته اند فرصت زیادی نداشتیم که با او صحبت کنیم. دقیقا یک هفته پیش از آن که به بند عمومی منتقل شوند به مدت ۱۵ دقیقه با ایشان ملاقات حضوری داشتیم و دو روز است که به بند عمومی منتقل شده اند”.

علی توکلی در خصوص روند رسیدگی به پرونده ی برادر خود نیز گفت: “چون با ایشان ملاقات حضوری نداشتیم و وکلا نیز با او ملاقات نداشتند نظر دادن در این مورد سخت است . اگر در چند روز آینده فرصتی باشد که خود او تماس بگیرد می توانیم در این رابطه با او صحبت کنیم. شرایط بسیار سخت است. در ملاقاتی هم که داشتیم اجازه ندادند در مورد پرونده و روند بازجویی ها با او صحبت کنیم”.

مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی پلی تکنیک که تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت و پس از ۳ ماه آزاد شده بود، در روز شانزده آذر پس از ارائه سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هنگام خروج از این دانشگاه با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی بازداشت شد.

او پیش از این نیز طی سالهای گذشته، ۲ بار بازداشت و زندانی شده است که یک بار در سال ۸۶ و پس از ماجرای جعل نشریات دانشجویی نزدیک به یک سال و نیم را در حبس به سر برد و بار دیگر در بهمن سال ۸۷ به هنگام شرکت در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان دستگیر شده و بیش از ۴ ماه در بازداشت بود.  

 

بلاتکلیفی بهاره هدایت

وضعیت پرونده بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم و مسوول روابط عمومی این تشکل، هم چنان نامشخص است.

در حالی که بهاره هدایت از نهم دی ماه در بازداشت به سر می برد، هنوز تحخول جدیدی در پرونده وی رخ نداده است. پیش از این و در پی مراجعه همسر وی به دادگاه، اعلام شده بود که هیچ پرونده ای از این فعال دانشجویی در دادگاه انقلاب وجود ندارد.

بهاره هدایت هشتاد و یک روز از زمان بازداشت خود را در بند 209 زندان اوین به سر برد، و پس از آن نیز به بند عمومی منتقل شد. اما با چند نفر اعدامی هم بند شده است.

پیش از این دادستان تهران در ملاقاتی که با بهاره هدایت در زندان اوین داشته، 15 مورد اتهام را به او تفهیم کرده و تهدید کرده است که در صورت عدم همکاری با بازجویان وی به 15 سال زندان محکوم خواهد شد اما بهاره  هیچ کدام از اتهامات را نپذیرفته است.

 

اجرای حکم یک فعال دانشجویی

مهدی کلاری، دانشجوی المپیادی کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف که در آخرین روزهای سال گذشته با قید قرار وثیقه سیصد میلیون تومانی به مرخصی آمده بود، در آخرین روز فروردین ماه در حالی که به دلیل مشکلات قلبی پیش آمده برای وی تحت مراقبت پزشک به سر می برد به زندان اوین فراخوانده شد و صبح روز شنبه خود را به زندان معرفی نمود.

این فعال دانشجویی روز شانزدهم آذرماه ابتدا توسط نیروهای حراست دانشگاه و نیروهای امنیتی حاضر در دانشگاه بازداشت شد و پس از بازجویی در داخل دانشگاه آزاد گردید. اما به نقل از دوستان وی پس از خروج از دانشگاه توسط دو ماشین پژو که خود را نیروهای اطلاعات و امنیتی معرفی کردند بازداشت شده و به پلیس امنیت انتقال یافت.

پس از بازجویی در آنجا به زندان اوین منتقل شده و در ایام بازجویی در انفرادی به سر برده است. به گفته وی قبل از روز عاشورا به وی و چندین نفر دیگر از دانشجویان بازداشتی گفته می شود که به زودی آزاد خواهند شد، اما پس از عاشورا این وعده تحقق نیافته و پرونده وی به شعبه ۲۸ تحت سرپرستی قاضی مقیسه انتقال می یابد و سپس در دادگاه بدوی به سه سال حبس تعزیری محکوم می شود.

لازم به توضیح است که مادر مهدی کلاری پس از شنیدن خبر احضار مجدد وی به بازداشتگاه دچار ناراحتی قلبی شده است و تحت درمان به سر می برد.