آموزش مبارزه با شیطان توسط خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "تلاش ناکام برای اثبات فقاهت نداشته"

آیت الله خامنه ای، درس خارج فقه دیروز صبح خود را به آموزش راه های مبارزه انسان با شیطان اختصاص داد.رهبر جمهوری اسلامی در این جلسه با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق، اولین مانع انسان در برابر شیطان را در این دانست که “از قلب خود واعظی برای خود داشته باشد.”

آیت الله خامنه ای، دومین راه مقابله با شیطان را وجود “زاجر درون” عنوان کرد. او در توضیح این مفهوم گفت که زاجر درون به معنای این است که “از درون خود، یک زجر کننده ای، منع کننده ای، هشدار دهنده ای داشته باشد.”

به گفته آیت الله خامنه ای، آخرین راه مقابله با شیطان توسط انسان این است که “اگر چنانچه از درون، انسان نتوانست خودش را هدایت کند و مهار نفس خودش را در دست بگیرد، باید دوستی داشته باشد، همراهی داشته باشد.” تا “دیدار او شما را به یاد خدا بیندازد.”

رهبر جمهوری اسلامی گفت که: “اگر این هم نبود، خود را در مقابل دشمنِ خود مطیع کرده است؛ دشمنِ خود را مسلط کرده است بر خود و بر گردن خود، که سوار بشود. که منظور از دشمن، همان شیطان است. اینها لازم است. از درون خود، انسان، خود را نصیحت کند.”

آیت الله خامنه ای در پایان گفت که انسان می تواند به خود “دشنام بدهد یا خودش را ملامت کند” چون “از دست خودش ناراحت نمی شود” اما “هر کسی انسان را نصیحت کند، اگر قدری لحن او تند باشد، انسان از او گله‌مند می‌شود.”

محمد جواد اکبرین، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل دینی در پاریس درباره این سخنان آیت الله خامنه ای به “روز” می گوید: “انتشار مباحث اخلاقی از سوی سایت آیت الله خامنه ای در راستای معرفی چهره ای اخلاقی از ایشان است تا به جامعه اینگونه نشان داده شود که ایشان بسیار اهل تهذیب نفس و معنویت است.”

اکبرین می افزاید: “آقای خامنه ای در حالی به مخاطبان خود تاکید می کند که برای غلبه بر شیطان باید خودتان را نقد، ملامت و محاکمه بکنید که این پرسش را بی پاسخ می گذارد که چگونه فردی که تذکر و نقد دیگران نسبت به خودش را توطئه و نقشه دشمن تلقی و هر منتقدی را به شدت مجازات می کند، توانایی نقد خودش را دارد؟”

این روزنامه نگار با بیان اینکه ناسازگاری بین گفته ها و عملکرد آقای خامنه ای در نگاه مخاطبان روشن است، تصریح می کند: “تلاش سایت رهبری برای ترسیم چهره ای اخلاقی از ایشان با توجه به دورویی و نفاق آقای خامنه ای، تلاش ناکامی است.”

 

فقاهتی که جامعه باور نمی‌کند

درس خارج فقه آیت الله خامنه ای، از سال 1369 یعنی در حدود دو سال پس از رسیدن او به مقام رهبری جمهوری اسلامی آغاز شد. این کلاس ها تاکنون به صورت مرتب و در سه روز یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته، ساعت هفت صبح در محل بیت رهبرجمهری اسلامی برگزار می شود.

آیت الله خامنه ای تاکنون مباحث مربوط به جهاد و قصاص در اسلام را به صورت کامل تدریس کرده و در سال های گذشته مشغول تدریس بحث مکاسب محرمه است.

با وجود این تنها در ماه های اخیر است که مباحث مطرح در جلسات درس خارج رهبر جمهوری اسلامی توسط سایت دفتر او منتشر می شود و رسانه های داخلی مجبور به انتشار آنها هستند.

همزمان با این مسئله، رسانه های هوادار آیت الله خامنه ای نیز به طور مکرر از “درخواست های متعدد و گسترده” مردم، روحانیون، طلبه ها و… برای انتشار رساله توضیح المسائل رهبر جمهوری اسلامی خبر می دهند.

محمود جواد اکبرین در تحلیل این مسائل معتقد است: “تلاش برای برگزاری کلاس درس خارج یا انتشار رساله توسط آقای خامنه ای، تلاشی است برای اثبات جنبه فقاهتی او که به علت سابقه علمی اندک و غیر قابل توجه رهبری، کاملا منطقی است.”

این پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به جایگاه بارز علمی آیت الله خمینی، رهبر فقید جمهوری اسلامی در میان روحانیون و حوزه های علمیه، درباره آیت الله خامنه ای می گوید: “وقتی فردی یک شبه به مقام اجتهاد و فقاهت می رسد و تبدیل به ولی فقیه جمهوری اسلامی می شود، قاعدتا عده زیادی باید به دنبال او بدوند و به جامعه ثابت بکنند که او فقیه است زیرا مردم به علت آنکه طی مراحل لازم برای فقاهت را در او ندیده، این مسئله را باور نمی کند.”

 

شبیه گزارش‌های تورم بانک مرکزی

پیش از این رسانه های حکومتی و هوادار رهبر جمهوری اسلامی، شرکت در درس خارج فقه آیت الله خامنه ای را “آرزوی هر طلبه ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی” عنوان کرده بودند.

خبرگزاری برنا (متعلق به سازمان ملی جوانان) در 12 مرداد سال 87 با انتشار گزارشی در این خصوص، نوشت: “بسیاری از بزرگان حوزه با وجود مسئولیت‌های فراوان خود را مقید می‌دانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و علت آن را بار علمی فوق‌العاده این کلاس‌ها و تبرکی که از محضر استاد دروس می‌برند، عنوان می کنند.”

با وجود این، اکبرین با استناد به اظهارات برخی از کسانی که در درس خارج فقه رهبر جمهوری اسلامی حاضر می شوند، معتقد است: “افرادی که در درس خارج آقای خامنه ای شرکت می کنند، عمدتا روحانیونی هستند که در ادارات و مناصب حکومتی مشغول به کار هستند و مسئولیت دولتی دارند.”

او حضور در درس رهبر جمهوری اسلامی را یک “اعتبار سیاسی” برای شرکت کنندگان می داند و می گوید: “به جز این افراد، تنها جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر به تایید فقاهت و مقام علمی آقای خامنه ای است که این تشکل در حال حاضر مجموعه ای از روحانیون سیاسی و حکومتی مانند احمد جنتی، محمد یزدی و احمد خاتمی است.”

اکبرین تصریح می کند: “هیچ چهره برجسته علمی در حوزه علمیه قم و حتی هیچکدام از مراجع تقلید، جمله ای در تایید مقام علمی و فقهی آقای خامنه ای ندارند.”

خبرگزاری برنا در ادامه گزارش خود درباره شرکت کنندگان در درس خارج فقه آیت الله خامنه ای، دو شرط برخورداری از “صلاحیت علمی” و “صلاحیت اخلاقی” را مهمترین شروط برای کسب مجوز شرکت در این کلاس ها عنوان کرده بود.

این خبرگزاری سپس میانگین شرکت کنندگان درس خارج رهبر جمهوری اسلامی را “بین پانصد تا ششصد نفر” اعلام کرده  و به نقل از آنها این کلاس را “خیلی زنده، فعال و پرمحتوا” دانسته بود.

این در حالی است که سایت خبری جرس با ضعیف دانستن درس خارج آیت الله خامنه ای، می نویسد: “جدیدترین درس خارج فقه موجود در سایت چند جلسه بحث قصاص متعلق به اردیبهشت سال 1380 است، و جدیدترین شرح حدیث متعلق به دوشنبه 20 دی 89 است. آیا ایشان در این ده سال غیر از شرح حدیث درسی نفرموده اند؟”

به نوشته این سایت “ظاهرا گزارش درس فقه رهبری هم شبیه گزارش تورم بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد است. تفاوت نرخ تورم واقعی تا نرخ تورم اعلامی تفاوت درس شرح حدیث و درس خارج فقه است. اما جالب تر از همه اینکه هزینه کلانی برای انتشار دائرة المعارف رهبری می شود تا همین شرح احادیث و بیانات ایشان تدوین شود.”